Nazwa przedmiotu:
PROJEKT ARCHITEKTONICZNY 1
Koordynator przedmiotu:
Prowadzący zajęcia: wykłady 1. Mgr inż. arch. kraj. Irena Bajerska 2. Prof. dr hab. inż. Leszek Laskowski? 3. Dr inż. arch. Magdalena Bieńkuńska 4. Prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza - Kuczyński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
8
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt75h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Wykształcenie umiejętności tworzenia formy architektonicznej w powiązaniu z funkcją oraz zrozumienia dla uwarunkowań związanych z projektowaniem obiektu architektonicznego w kontekście krajobrazu przyrodniczego, na przykładzie obiektu użyteczności publicznej przeznaczonego dla niewielkiej ilości użytkowników.
Treści kształcenia:
Treści kształcenia przekazane podczas wykładów 1. Relacje krajobraz – zabudowa użyteczności publicznej 2. Projektowanie infrastruktury technicznej budynków proekologicznych. 3. Schroniska i hotele w krajobrazie 4. Elementy tożsamości w architekturze użyteczności publicznej w krajobrazie. 5. Architektura widziana w wąskim kadrze. 6. Ochrona i kształtowanie obszarów przyrodniczych w otoczeniu aglomeracji miejskich. 7. Relacje architektury i otoczenia przestrzennego. Mgr inż. arch. kraj. Irena Bajerska Prof. dr hab. inż. Leszek Laskowski Dr inż. arch. Magdalena Bieńkuńska Prof. dr hab.dr inż. arch. Konrad Kucza - Kuczyński Arch. Maciej Miłobędzki i arch. Marcin Sadowski Dr inż. arch. Joanna Giecewicz Mgr inż. arch. Zbigniew Fijałkowski Treści kształcenia przekazane podczas ćwiczeń projektowych 1. Analizy projektowe i rozpoznanie uwarunkowań lokalizacyjnych - analiza stanu istniejącego działki (wielkość, ukształtowanie terenu, istniejąca zieleń), - analiza kontekstu urbanistycznego (skala, charakter sąsiedztwa, otwarcia i powiązania widokowe, istniejące możliwości powiązań z układem komunikacji kołowej i pieszej), - zebranie materiałów wyjściowych do projektowania (z podaniem literatury). 2. Opracowanie wstępnych koncepcji projektowych, - studium lokalizacji, bryły, materiału, urządzenia terenu, - przegląd i dyskusja (wybór wariantu do dalszego opracowania). 3. Praca nad wybranym wariantem - określenie szczegółowego programu i struktury funkcjonalnej obiektu, - organizacja funkcjonalna poz. parteru w relacji do otoczenia, urządzenie terenu, małej architektury i zieleni, - opracowanie bryłowe, stylistyka, opracowanie materiałowe i kolorystyczne elewacji, - przegląd i dyskusja (zatwierdzenie projektu do dalszego opracowania) 4. Opracowanie detalu architektonicznego - opracowanie wybranego fragmentu elewacji, (studia koloru, faktury, materiału), - opracowanie wybranego fragmentu otoczenia lub wnętrza. 5. Prezentacja projektu, opracowanie graficzne, tekstowe, model
Metody oceny:
Prezentacja projektu na wystawie semestralnej
Egzamin:
Literatura:
Literatura podstawowa Janusz Bogdanowski Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1976 Marian Sztafrowski Architektura w krajobrazie, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1984 Janusz Bogdanowski Architektura krajobrazu, 1981 Literatura uzupełniająca Christian Norberg-Schulz Bycie, przestrzeń i architektura, Wydawnictwo Murator, Warszawa 2000 Steen Eiler Rasmussen Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Murator, Warszawa 1999 Edmund Małachowicz Ochrona środowiska kulturowego, tom 1 i 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988 Praca zbiorowa, redakcja Adam Budak Co to jest architektura?, Bunkier Sztuki, Kraków 2002
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się