- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKT ARCHITEKTONICZNY 2
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab.inż.arch.K.Kucza-Kuczyński, dr inż.arch. M.Bieńkuńska, dr inż.arch. J.Górski, dr inż.arch. M.Beczak /zlec./, mgr inż.arch. M.Miłobędzki/mgr inż.arch. M.Sadowski; ćwiczenia – zespół w każ
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 8
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt75h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie teoretyczne i praktyczne projektowania przestrzeni dla rodziny – domu jednorodzinnego
- Treści kształcenia:
- Treści kształcenia
Wykłady /15 godz. cykl 7 wykładów 2-godzinnych, autorskich, ale wg. założonego schematu treściowego/
1. „Dom jako ikona architektury” /”miejsce zamieszkania”wg. Junga i Wittgensteina, historia architektury domu, dom współczesny, typologia domu, idee i praktyka, zmienność i tożsamość, dom polski/
2. „Standardy i normy domu jednorodzinnego” /zapisy normatywne prawne, struktura, elementy funkcji, wiedza o integracji elementów, socjologia rodziny, dom jako miejsce pracy/
3. „Forma domu” /forma a funkcja, „dom bezpieczny” i „otwarty”, relacje wewnątrz-zewnątrz w kontekście działki i sąsiedztwa, forma a znaczenie, nowe geometrie domu w epoce „płynności”/
4. „Technika budowania”/historia budowania domu, współczesne technologie i materiały, forma a materiał, trwałość czy zmienność, tradycja tworzywa jako tożsamość/
5. „Infrastruktura domu” /systemy instalacyjne, problemy energooszczędności, dom pasywny i aktywny, nowe techniki w infrastrukturze domu, integracja, „dom inteligentny”/
6. „Wyposażenie” /czułe miejsca w strukturze domu: higiena, żywienie, sen, ergonomia wyposażenia, jak korzystać ze współczesnego wzornictwa, wygoda a minimum, elastyczność wyposażenia/
7. „Nowe nurty architektury domu” /najnowsze tendencje, ikony domu XXI wieku, nowość wobec tradycji, rola wzorców i mody, polski klient domu, „dom globalny”, dom przyszłości/
Test sprawdzający, zaliczeniowy.
Ćwiczenia projektowe /75 godz./
Treścią ćwiczeń jest wykonanie projektu domu jednorodzinnego na konkretnej, zadanej lokalizacji, w oparciu o realne wytyczne lokalne /plan miejscowy lub WZiZT/, z symulacją lub konkretem przekroju socjologicznego rodziny jako podstawowego użytkownika, z ew. małym programem dodatkowym np. pracy w domu. Praca nad projektem, podzielona na fazy tworzenia /idea, rozwinięcie projektowe, zapis/kończona jest zapisem końcowym, analogicznym do rozbudowanej koncepcji z elementami projektu budowlanego.
- Metody oceny:
- Test sprawdzający, zaliczeniowy z wykładów, prezentacje faz projektu
wykonany, omówiony i oceniony projekt
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
M.Heidegger Budować, mieszkać, myśleć Warszawa 1977
W.Rybczyński Najpiękniejszy dom na świecie Kraków 2003
W.Rybczyński Dom. Krótka historia idei Gdańsk-Warszawa 1996
P.Zumthor Myślenie architekturą Kraków 2010
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane /wraz z późniejszymi zmianami/
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sparwie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /wraz z późniejszymi zmianami/.
Literatura uzupełniająca:
J.Bell 21st Century House London 2006
A. de Botton Architektura szczęścia Warszawa 2010
S.Doubilet/D.Boles European House Now London 1999
J.Krauel Experimental Architecture Houses N.Y. 2004
J.A. Włodarczyk Żyć znaczy mieszkać Tychy 2004
B.Ward Dom człowieka Warszawa 1983
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się