Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MS1A_22
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Laboratoria: liczba godzin według planu studiów – 15, przygotowanie do zajęć - 15, przygotowanie do kolokwium – 10, inne (Kodowanie i testowanie procedury) - 20; Razem - 60 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Laboratoria - 15 h = 0,6 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Laboratorium: 8 - 12
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy na temat cyklu życia oprogramowania. Wyrobienie umiejętności pisania prostych programów, nie poprzez naukę sztuczek w konkretnym języku, ale poprzez ukierunkowanie na myślenie kategoriami algorytmów i programowania. Wybrano VBA, jako język dydaktyczny (o ścisłej algorytmizacji i typizacji danych. Język VBA umożliwia pisanie aplikacji w środowisku arkusza kalkulacyjnego Excel, popularnego narzędzia stosowanego w pracach inżynierskich.
Treści kształcenia:
L1 - Algorytmy i schematy blokowe, podstawowe fazy programowania, cykl życia programu. L2 - Środowisko VBA. Korzystanie z narzędzi środowiskowych. Biblioteki. L3 - Typy danych (typy elementarne i typy złożone). L4 - Podstawowe operacje matematyczne. L5 - Instrukcje warunkowe i instrukcja wyboru L6 - Pętle (wyliczeniowe i warunkowe). L7 - Instrukcje skoku. L8 - Procedury i funkcje. L9 - Pliki. L10 - Łańcuchy tekstowe. L11 - Moduły a biblioteki. L12 - Programowanie obiektowe. L13 - Programowanie wizualne – komponenty: przykład. L14 - Technologia ActiveX - przykład.
Metody oceny:
Średnia z dwu dwudziestominutowych kolokwiów: ze znajomości podstawowych elementów programowania algorytmicznego (strukturalnego) i kolokwium z informacji ogólnych (test wyboru) - oraz z pracy własnej: samodzielnego przygotowania działającej procedury (projekt procedury obliczeniowej).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Aho A.V., Hopcroft J.E.,Ullman J.D.: Algorytmy i struktury danych, Helion 2003. 2. Koroll, Visual Basic w Excelu, Mikom 2003. 3. Felleisen M., Findler R., Flatt M., Krishnamurthi S.: Projektowanie oprogramowania. Wstęp do programowania i techniki komputerowej, Helion 2003. 4. Wirth N.: Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, 1980. 5. Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion 1997. 6. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J.: Metody numeryczne, WNT 1993.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04_01
Zna podstawowe metody kodowania typowych relacji obliczeniowych przydatnych w obliczeniach technicznych w tym technikę obiektową i interfejsową.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1 - L13, L14), Uruchomienie oprogramowania (L1 - L11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W10_01
Zna elementarne relacje ekonomiczne przy produkcji i dystrybucji oprogramowania oraz podstawowe systemy dystrybucji bibliotek i oprogramowania i podstawowe metody ochrony praw autorskich.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L13, L14)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W10_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi skorzystać z bibliotek podprogramów.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2, L3, L9, L11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02_01
Potrafi odtworzyć algorytm obliczeniowy (schemat blokowy) procedury obliczeniowej zapisany jako konstrukcja języka programowania.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L1, L2)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt U05_01
Rozumie starzenie się moralne języków programowania, a przez to konieczność uzpełniania wiedzy w zakresie informatyki. Potrafi w tym zakresie samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (L1, L2, L3, L13, L14)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U16_01
Potrafi zaprojektować i zrealizować (uruchomić) fragment złożonego oprogramowania (procedurę).
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U16_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi opracować procedurę obliczeniową w zespole programistycznym
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (L2 - L11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K04_01
Rozumie znaczenie jednoznaczności i przejrzystości konstrukcji języka na poprawność działania procedury obliczeniowej. W procesie weryfikacji oprogramowania potrafi zlokalizować i wyeliminować błędne założenia wpływające na niepożądane działanie procedury obliczeniowej.
Weryfikacja: Kolokwium praktyczne (L3 - L10)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04