Nazwa przedmiotu:
Ocena jakości oprogramowania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Katarzyna Skroban
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z5 - Kwalitologia i inżynieria jakości
Kod przedmiotu:
9P1Z5
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS) 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 6x3h (rozwiązywanie praktycz-nych problemów) + 7x3h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązania-mi) + 3*5h (przygotowanie do zaliczenia testu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,4 ECTS 20h (ćwiczenia) + 6x3h (rozwiązywanie praktycznych problemów) + 7x3h (zapoznanie się z praktycznymi rozwiązaniami) = 59h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zarządzanie jakością, podstawy programowania, systemy informatyczne zarządzania
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu metryk oprogramowania, me-tod ocen jakości oprogramowania, - potrafił stasować w praktyce metody oceny jakości oprogramowania - potrafił pracować zespołowo
Treści kształcenia:
Jakość oprogramowania w cyklu jego życia. Modele jakości produktów i procesów programowych. Schemat ewolucji nastawienia wytwórcy i nabywcy wobec jakości oprogramowania. Cechy jakości oprogramowa-nia, zarządzanie jakością procesów programowych. Metody oceny i do-skonalenia procesów i produktów programowych. Relacje między pro-cesami a produktami programowymi. Złożoność, błędy i poka-yoke w procesach rozwoju oprogramowania. Ocena ryzyka oraz analiza przy-czyn i skutków błędów (FEMA). SQFD jako narzędzie definiowania wymagań klienta. Metoda zarządzania jakością w procesach programo-wych. Normy serii 25000-przykładowe standardy jakości oprogramo-wania. Wartość przedsiębiorstwa a jakość oprogramowania. Metody oceny jakości oprogramowania.
Metody oceny:
Ocena formatywna - na zajęciach weryfikowane jest wykonanie poszczególnych ćwiczeń; elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane – jest możliwość poprawienia wyników każdego etapu. Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z projektu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Przeprowadzenie jednego testu zawierającego pytania teoretyczne i praktyczne. Ocena z testu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z testu i projektu >=3 oraz podczas zajęć studenci wykonają co najmniej połowę ćwiczeń; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z projektu + 0,3 * ocena z testu.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Badgett T., Myers G.J., Sandler C., Thomas T.M.: Sztuka testo-wania oprogramowania, Helion 2005. [2] Górski J.: Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym. MIKOM 1999. [3] Orzechowski R.: Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008. [4] PN-ISO/IEC 20000-2:2007, Technika informatyczna - Zarzą-dzanie usługami – Część 2 – Reguły postepowania. [5] PN-ISO\IEC 25000:2008, Inżynieria oprogramowania. Wymagania jakości i ocean produktów programowych (SQuaRE). Przewodnik po SQuaRE. [6] PN-ISO/IEC 25051:2009. Inżynieria oprogramowania. Wymagania jakości i ocean produktów programowych (SQuaRE). Wymagania jakości handlowych produktów programowych (COTS) oraz instrukcje ich testowania. [7] PN-ISO/IEC 27005:2010. Technika informatyczna. Techniki bezpieczeństwa. Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie informacji. [8] Sacha K.: Inżynieria oprogramowania, PWN 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 9P1Z5_W1
posiada podstawową wiedzę z zakresu metryk oprogramo-wania oraz metod ocen jakości oprogramowania
Weryfikacja: zaliczenie testu
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 9P1Z5_U1
potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do rozwiązywania pro-blemów pojawiających się w obszarze oceny jakości opro-gramowania
Weryfikacja: zaliczenie projektu w ramach pracy zespołowej, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 9P1Z5_K1
rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zaliczenie projektu realizowane przez zespół, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06
Efekt 9P1Z5_K2
ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: zaliczenie projektu realizowane przez zespół, realizacja ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z5
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K05, S1A_K06