Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie marką
Koordynator przedmiotu:
mgr Marek Seretny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z7 - Zarządzanie strategiczne
Kod przedmiotu:
3P1Z7
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h [zajęcia ćwiczeniowe: 2x1h (prezentacja) + 18h aktywne uczestni-czenie w dyskusji na temat prezentowanych i analizowanych prezenta-cjach przypadków oraz prezentowanych strategii marki] + 56h [praca własna: 2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypad-ku) + 2x6h (przygotowanie prezentacji multimedialnej) + 2h (udział w konsultacjach) + 2x10h (opracowanie strategii marki) + 2x5h (przygo-towanie prezentacji strategii marki)]
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS: 20 ćwiczenia + 2h konsultacje = 22h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS: 2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypadku) + 2x6h (przygo-towanie prezentacji multimedialnej) + 2x10h (opracowanie strategii marki) + 2x5h (przygotowanie prezentacji strategii marki) = 56h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu marketingu, oraz umiejętność i kompetencje pozwa-lające zastosować podstawowe koncepcje i praktyczne rozwiązania no-woczesnego marketingu, takiego marketingu, jaki jest wykorzystywany w najrozmaitszych sytuacjach rynkowych w firmach wytwarzających produkty i usługi, na rynkach konsumenckich i instytucjonalnych, w organizacjach dochodowych i non-profit, w firmach krajowych i global-nych, w małych i wielkich przedsięwzięciach.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu marketingu dotyczącą celu nadawania pro-duktom i usługom marek, - potrafił omówić główne decyzje związanie z procesem nadawania marki - potrafił odpowiedzieć na pytanie, czym jest marka, - potrafił ocenić wartość marki - potrafił opracować strategie marki (spozycjonować markę w świado-mości klienta) - potrafił zarządzać marką – poprzez zbudowanie długotrwałej przewagi konkurencyjnej opartej na odpowiedniej kulturze organizacyjnej od-zwierciedlającej sumę wartości uznawanych przez wszystkich pracow-ników.
Treści kształcenia:
1) Przypomnienie podstawowych pojęć marketingowych związanych z produktem: produkt / usługa, rdzeń produktu, produkt rzeczywisty, po-szerzony, klasyfikacja produktów konsumpcyjnych i przemysłowych, proces zarzadzania produktem. 2) Cele nadawania marek produktom. 3) Marka produktu – czym jest marka? (wartość marki(funkcjonalna, emeocjonalna), wybór nazwy marki, właściciel marki ,strategia marki, pozycjonowanie marki, komunikacja marki, aspekty etyczne związane z marką)
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas zajęć, interaktywna forma prowadzenia zajęć: podczas zajęć omawiane i rozwiązywane są przypadki (case study) a następnie prezentowane przez zespoły 3-4 osobowe. Ocena w zakresie 2-5, do za-liczenia >=3. Ocena sumatywna: przygotowanie w formie pisemnej stra-tegii wybranej marki i zaprezentowanie jej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Ocena w zakresie 2-5, do zaliczenia >=3. Ocena koń-cowa: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli z obu części student otrzyma ocenę >=3, ocena przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą 50/50.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Armstrong G, Kotler P.: Marketing – wprowadzenie. Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. [2] De Chernatony L.: Marka – wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. [3] Garbarski L.: Etyczne aspekty działań marketingowych (red. Kowalczyk J.). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2012. [4] Kall J., Kłeczek R. Sagan M.: Zarządzanie Marką, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013. [5] Kotler P.: Jak tworzyć, zbudować i dominować na rynkach, One Press, Warszawa 2006. [6] Kotler P., Pfoertsch W.: Zarządzanie marką w segmencie B2B. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. [7] Kozielski R.: Wskaźniki marketingowe, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011. [8] Tybout A.M., Calkins T.: Kellog on Branding, John and Sons Inc., Hoboken New Jersey, 2005. [9] Witek-Hajduk M.K. (red. naukowa): Zarządzanie silna marką. Oficyna Wydawnicza a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 3P1Z7_W01
ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie decyzji związa-nych z procesem tworzenia marki jako złożonego podmio-tu posiadającego wartości funkcjonalne i emocjonalne.
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Efekt 3P1Z7_W02
posiada usystematyzowaną wiedzę w zakresie planowania zintegrowanej marki, która skupia się na trzech elementach: silnej wizji marki, celu marki, wartościach marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05
Efekt 3P1Z7_W03
posiada wiedzę na temat wpływu kultury organizacyjnej na powodzenie marki, rozumie kwestie związane z systemami realizacji marki w taki sposób, by zapewnić spełnieni obietnicy marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 3P1Z7_U03
potrafi interpretować wartość marki w odniesieniu do zja-wisk społecznych, kulturowych, prawnych i ekonomicz-nych
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt 3P1Z7_U02
potrafi przygotować i przeprowadzić analizę marki i na tej podstawi opracować proces budowania marki, zapropono-wać wizję silnej marki, przedstawić kwestie związane z systemami realizacji marki w taki sposób, aby zapewnić spełnienie obietnicy marki
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Efekt 3P1Z7_U01
potrafi rozwiązać konkretne problemy z zakresu decyzji związanych z zarzadzaniem marką, planowaniem zintegro-wanej marki oraz wykorzystaniem marki w procesie zarzą-dzania marketingowego
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 3P1Z7_K01
ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, niemniej jednak z uwagi na dynamicznie zmieniający się rynek ro-zumie konieczność dalszego doskonalenia się zarówno za-wodowego jak i osobistego
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04
Efekt 3P1Z7_K02
potrafi określić priorytety służące realizacji przez siebie lub członków zespołu, z którym pracuje zadań z zakresu zarza-dzania marką, która jest częścią szeroko rozumianej dzia-łalności marketingowej
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04
Efekt 3P1Z7_K03
umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecz-nych, dla których duże znaczenie ma wizerunek marki, uwzględniając aspekty społeczno-ekonomiczne oraz poli-tyczno-prawne
Weryfikacja: prezentacja i ocena case study omawiającego tworzenie i zarządzanie marką
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z7
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K04