Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie produkcją
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Kosieradzka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z2 - Zarządzanie produkcją
Kod przedmiotu:
1P1Z2
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h (zajęcia audytoryjne) + 5x6h (studiowanie literatury i przygotowanie się do studiów przypadku) + 5x5h (opracowanie pisemne rozwiązania studium przypadku) + 1h (konsultacje)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (zajęcia audytoryjne) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 10h (studia przypadków) + 2h (zaliczenie) + 5x3h (przygotowanie się do studiów przypadku )+ 5x4h (opracowanie pisemne rozwiązania studiów przypadku) + 1h (konsultacje) = 48h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu organizacji produkcji, obejmująca następujące zagadnienia: proces produkcyjny, cykl produkcyjny, typy, formy, odmiany organizacji produkcji, struktura produkcyjna, zapasy, zdolność i moc produkcyjna.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu podstawowych pojęć, problemów i metod zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie, - potrafił analizować i rozwiązywać problemy związane z zarzadzaniem produkcją w przedsiębiorstwie oraz dobierać adekwatne metody i stosować je, - rozumiał przyczyny wadliwe działających systemów produkcyjnych, które prowadzą do strat finansowych.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia są prowadzone jako zespołowe studia przypadku. Wprowadzenie do studiów przypadku ma formę interaktywnego wykładu. Studia przypadku są rozwiązywane przez zespoły 4-osobowe na zajęciach, koncepcja rozwiązania jest prezentowana na zakończenie zajęć. Pisemne opracowanie rozwiązania odbywa się w ramach pracy własnej. Struktura zajęć: 1) Cele i plan realizacji przedmiotu. Planowanie strategiczne produkcji. Podstawowe strategie produkcyjne. 2) Studium przypadku nr 1 „Analiza strategii produkcyjnej przedsiębiorstwa”. 3) Podejście procesowe w zarzadzaniu produkcją – Kaizen i BPR. Podstawowe systemy zarządzania produkcją: MRP, JIT, OPT. 4) Studium przypadku nr 2 „Analiza i doskonalenie procesu”. 5) Zarządzanie zaopatrzeniem i zapasami. 6) Studium przypadku nr 3 „Problemy zaopatrzeniowe przedsiębiorstwa”. 7) Współczesne koncepcje zarzadzania produkcją i usprawniania procesów produkcyjnych: Lean Manufacturing, Teoria Ograniczeń (TOC), TQM, Six Sigma, Kaizen . 8) Studium przypadku nr 4 „Usprawnianie produkcji w oparciu o TOC”. 9) Studium przypadku nr 5 „Jakość i produktywność”. 10) Zaliczenie – omówienie wykonanych opracowań.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności koncepcji rozwiązania stu-diów przypadku opracowanych przez studentów podczas zajęć oraz ocena sposobu prezentacji wyników pracy zespołu. Ocena sumatywna : oceniana jest wartość merytoryczna opracowań wykonanych na podstawie wyników pracy na zajęciach oraz terminowość wykonania opracowań, ich redakcja i wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym. Przedmiot jest zaliczony jeśli opracowania wszystkich studiów przypadku są zaliczone na ocenę co najmniej 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Brillman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002. [2] Brzeziński M. (red): Organizacja i sterowanie produkcją. Placet, Warszawa 2002. [3] Durlik I.: Inżynieria zarządzania, t.1 i 2, Wydawnictwo Placet, Warszawa 1996. [4] Goldratt E., Cox J.: Cel. Doskonałość w produkcji. Wydawnictwo MINT Books, Warszawa 2007. [5] Imai M.: Kaizen. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2007. [6] Imai M.: Gemba Kaizen. Wyd. MT Biznes, Warszawa 2006. [7] Kosieradzka A.: Zarządzanie produktywnością w przedsiębiorstwie. C.H. Beck, Warszawa 2012. [8] Muhleman A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G.: Zarządzanie. Produkcja i usługi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. [9] Waters D.: Zarządzanie operacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. [10] Womack J.P., Jones D.T.: Lean thinking – szczupłe myślenie. Wydawnictwo ProdPress.com, Wrocław 2008)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1P1Z2_W01
ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i problemów zarządzania produkcją w przedsiębior-stwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z2_W02
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu metod i technik za-rządzania produkcją w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1P1Z2_U01
potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do analizowania i rozwiązywania problemów związanych z zarządzaniem produkcją w przedsiębiorstwie
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z2_U02
potrafi dobierać adekwatne do sytuacji metody rozwiązy-wania zadań inżynierskich w obszarze zarządzania produk-cją
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z2_U03
potrafi pozyskiwać brakujące informacje z literatury w za-kresie zarządzania produkcją
Weryfikacja: dobór literatury do opracowania studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1P1Z2_K01
rozumie przyczyny wadliwe działających systemów pro-dukcyjnych, które prowadzą do strat finansowych
Weryfikacja: opracowanie studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z2_K02
rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzega-nia zasad etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: obserwacja przez prowadzącego zachowania studentów po podczas zespołowego rozwiązywania studiów przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: