Nazwa przedmiotu:
Projektowanie i wdrażanie zmian w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Edyta Malicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z7 - Zarządzanie strategiczne
Kod przedmiotu:
1P1Z7
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ETS): 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) + 8x1h (przygotowanie do ćwi-czeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 12 godzin (opracowanie całościowe projektu) + 10h (analiza literatury)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 8x1h (przygotowanie do ćwiczeń) + 8x3h (opracowanie projektu w 8 etapach projektowania) + 12h (opracowanie całościowe projektu) = 64h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza podstawowa z zarządzania i zarządzania personelem
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zmianami i rozwoju organizacyjnego (OD), obejmującą projektowanie i wdrażanie procesu zmian organizacyjnych, - potrafił przeprowadzać diagnozę problemów w towarzyszących procesom zmian, planować działania korygujące z wykorzystaniem technik interwencyjnych OD, - potrafił realizować zadania projektowe dotyczące zarządzania zmianami w ramach pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
Wykonanie na zajęciach przygotowanych ćwiczeń, obejmujących następujące zagadnienia dotyczące planowania i wdrażania zmian organizacyjnych: 1) Rodzaje zmian organizacyjnych. Diagnoza problemów towarzyszących procesom zmian. 2) Bariery procesów zmian. Opory wobec zmian. 3) Role konsultantów zmian i menedżerów. 4) Proces zmian. 5) Modele diagnostyczne procesów zmian. 6) Planowanie i wdrażanie etapów procesu zmian. 7) Dobór mierników, ustalanie standardów i oczekiwanych efektów procesu zmian. 8) Metody zbierania danych, analizy danych i interpretacji. 9) Rodzaje interwencji, dobór technik interwencyjnych. 10) Ocena efektów zmian; szacowanie kosztów wdrożenia zmian. Równoległe przygotowanie (w ramach pracy własnej) projektu zespołowego (zespoły 2 lub 3 osobowe, przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) w etapach odpowiadających wykonywanym ćwiczeniom.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń, elementy ćwiczeń są weryfikowane i omawiane na zajęciach, z możliwością poprawienia poszczególnych ćwiczeń. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu, terminowość wykonania prac, redakcja opracowania projektu oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Masłyk-Musiał E.: Organizacje w ruchu. Oficyna Ekonomiczna 2003. [2] Hensel P.: Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Wydawnictwo HELION 2011. [3] Stocki R.: Diagnoza organizacji od A do Z. Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Wolters Kluwer 2013. [4] Masłyk-Musiał E.: Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, OWPW 2014.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1P1Z7_W03
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie modeli diagnostycz-nych procesów zmian i rodzajów technik interwencyjnych OD
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_W02
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie planowania i wdra-żania procesów zmian
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania zmia-nami, rozróżniania rodzajów zmian i barier procesów zmian.
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1P1Z7_U01
potrafi zaprojektować proces wprowadzania zmian z uwzględnieniem rodzajów zmian i problemów towarzyszą-cym wdrażanym zmianom
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_U02
potrafi zastosować metody diagnostyczne i mierniki do projektowania, monitorowania i planowania działań korygujących wdrażanie zmian organizacyjnych
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_U03
potrafi zastosować techniki interwencyjne OD i szacować koszty działań interwencyjnych
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1P1Z7_K01
rozumie potrzebę zachowań personalnych i przestrzega za-sad etyki, w tym uczciwości podczas realizacji ćwiczeń
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń, ocena znajomości merytorycznej projektu w trak-cie rozmowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_K02
ma doświadczenia z praca zespołową w trakcie ćwiczeń
Weryfikacja: weryfikacja współpracy na zajęciach podczas wykonania ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 1P1Z7_K03
ma doświadczenia z pracą zespołową podczas realizacji projektu
Weryfikacja: ocena znajomości merytorycznej projektu w trakcie roz-mowy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: