- Nazwa przedmiotu:
- Koncepcje sustainability
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marek Seretny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- Z7 - Zarządzanie strategiczne
- Kod przedmiotu:
- 8P1Z7
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h
20h [zajęcia ćwiczeniowe: 2x1h (prezentacja) + 18h aktywne uczestni-czenie w dyskusji na temat prezentowanych i analizowanych prezenta-cjach przypadków oraz prezentowanych strategii sustainability]+56h [praca własna: 2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypad-ku) + 2x6h (przygotowanie prezentacji multimedialnej) + 2h (udział w konsultacjach) + 2x10h (opracowanie strategii sustainability) + 2x5h (przygotowanie prezentacji)]
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS
20h ćwiczenia + 2h konsultacje = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,2 ECTS
2x6h (opracowanie /omówienie w zespole przypadku) + 2x6h (przygo-towanie prezentacji multimedialnej) + 2x10h (opracowanie strategii) + 2x5h (przygotowanie prezentacji strategii) = 56h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia300h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę dotyczącą trendów w zarządzaniu i zmieniających się paradygmatów zarządzania, roli kultury, etyki, zaufa-nia w relacji ze wszystkimi interesariuszami a także roli przywództwa w budowaniu filozofii Sustainability w organizacji,
- potrafił zastosować podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie wdra-żania modeli Sustainability,
- potrafił postępować odpowiedzialnie w obszarach dbania o zasoby i ochronę środowiska naturalnego, zauważać i reagować na na problemy społeczne występujące w gospodarce zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym, wpływać na tworzenie odpowiedzialnych rozwiązań ekonomicznych (np. fair trade).
- Treści kształcenia:
- 1) Trendy we współczesnym zarządzaniu. 2) Zmiany paradygmatów za-rządzania. 3) Podstawy etyki biznesu. 4) Dylematy etyki biznesu. 5) Zaufanie. 6) Wokół społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR 1.0, CSR 2.0, CSR 3.0). 7) Sustainability (potrójna linia wyników – Triple Botom Line of Sustainability; przykłady przedsiębiorstw „jutra” – Sustainable Enterprise).
- Metody oceny:
- Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez stu-dentów podczas zajęć, interaktywna forma prowadzenia zajęć: podczas zajęć omawiane i rozwiązywane są przypadki (case study) a następnie prezentowane przez zespoły 3-4 osobowe. Ocena w zakresie 2-5, do za-liczenia >=3
Ocena sumatywna: przygotowanie w formie pisemnej strategii odpo-wiedzialnego działania (strategii Sustainability) dla wybranej organiza-cji i zaprezentowanie jej z wykorzystaniem technik multimedialnych. Ocena w zakresie 2-5, do zaliczenia >=3
Ocena końcowa: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli z obu części student otrzyma ocenę >=3, ocena przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą 50/50.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gasparski W. Europejskie standardy etyki biznesu, dostępny w In-ternecie: http://www.ipsir.uw.edu.pl/UserFiles/File/Katedra_Socjologii_Norm/TEKSTY/WGasparskiEuropStandEtykiBiznesu.pdf [dostęp 30.04 2013]. [2] Grudzewski W., Hejduk I., Sankowska A. Wańtuchowicz M.: Sustainability w biznesie, czyli PRZEDSIĘBIORSTWO PRZYSZŁOŚCI. Poltext, Warszawa 2010. [3] J., Biznes, etyka, odpowiedzialność:, Wydawnictwo Naukowe PWN SA,. Warszawa 2012. [4] Kotler P., Hermawan K., Iwan S.: Marketing 3.0: from Products to Customers to the Human Spirit, John Wiley & Sons, Inc. Hoboken New Jersey 2010. [5] Kuraszko I., Augustyniak Sz.: 15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, War-szawa 2009. [6] Visser W., The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business. RandomHouse Digital, 2011. [7] Kotler P.: Corporate Social Responsibility, Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. John Wiley and Sons, 2005. [8] Zoeteman K.: Sustainable Development Drivers: The Role of Leadership in Government, Business and NGO Performance. Edward Elgar, North-amton, 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- www.eLecturer.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 8P1Z7_W01
- posiada wiedzę dotyczącą trendów w zarządzaniu i zmie-niających się paradygmatów zarządzania, relacji między przedsiębiorstwem i jego interesariuszami, roli kultury, etycznych aspektów zarządzania, roli zaufania w relacji z innymi podmiotami rynkowymi, roli i istoty przywództwa w budowaniu filozofii Sustainability w organizacji opartej na potrójnej linii wyników
Weryfikacja: opracowanie i prezentacja case studies ilustrującego omó-wione zjawiska i modele zarządzania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 8P1Z7_W02
- posiada wiedzę na temat przebiegu rozwoju strategii zarzą-dzania w przedsiębiorstwach zaangażowanych społecznie (CSR 1.0, CSR 2.0, HVC, Zrównoważony Łańcuch Do-staw)
Weryfikacja: opracowanie i prezentacja case studies ilustrującego omó-wione zjawiska i modele zarządzania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 8P1Z7_W03
- posiada wiedzę w obszarze przykładowych modeli bizne-sowych sustainability w organizacjach rynkowych i poza-rządowych
Weryfikacja: opracowanie i prezentacja case studies ilustrującego omó-wione zjawiska i modele zarządzania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 8P1Z7_U02
- posiada umiejętność formułowania problemów bizneso-wych związanych z zaufaniem i przywództwem w przed-siębiorstwie oraz przygotowania projektu zmian i określe-nia sposobów ich
wdrażania
Weryfikacja: badanie obserwacyjne przedsiębiorstw i prezentacja analizy ich problemów biznesowych przedstawione z rekomenda-cjami wdrażania strategii zarządzania sustainability
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt 8P1Z7_U01
- posiada umiejętność zastosowania podstawowej wiedzy teoretycznej w zakresie wdrażania modeli sustainability
Weryfikacja: badanie obserwacyjne przedsiębiorstw i prezentacja analizy ich problemów biznesowych przedstawione z rekomenda-cjami wdrażania strategii zarządzania sustainability
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 8P1Z7_K01
- potrafi postępować odpowiedzialnie w obszarach dbania o zasoby i ochronę środowiska naturalnego, zauważać i re-agować na problemy społeczne występujące w gospodarce zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym, wpływać na tworzenie odpowiedzialnych rozwiązań ekonomicznych (np. fair trade)
Weryfikacja: przygotowanie zespołowego projektu badania z podziałem na role, prezentacja wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: