Nazwa przedmiotu:
Elementy teorii systemów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Tadeusz Krupa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ELTES
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 10h (studia literaturowe) + 35h (rozwiązywanie zadań)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS: 28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 31
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 ECTS: 35h (rozwiązywanie zadań) = 35h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład420h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Prerekwizyty (słowa kluczowe): podstawy logiki matematycznej, podstawy teorii grafów, umiejętność wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w prostych zadaniach symulacyjnych.
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student po jego zaliczeniu: - posiadał wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych, a w szczególności procesów produkcyjnych i procesów zarządzania, - potrafił przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym, - potrafił zbudować modele symulacyjne procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR), t-sieci i teorii charakteryzacji, - potrafił zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarzadzania projektami w systemach organizacyjnych lub produkcyjnych zorientowanych zadaniowo.
Treści kształcenia:
1) Sprawy organizacyjne (platforma eLecturer), struktura przedmiotu (wykład). Podstawowa terminologia. Przykłady zadań i zagadnień z zakresu teorii systemów. 2) Zasoby i cechy zasobów: definicja zasobu, zasoby - interpretacja fizyczna i abstrakcyjna, struktura zasobu, operacje strukturalne, przykłady zasobów, związki strukturalne, zasób w ujęciu semiotycznym, zasób jako znak semiotyczny, związki transformacyjno – informacyjne. 3) Operacje transformujące, zbiorowości zasobów, proces przetwarzania zasobów, proces i łańcuch logistyczny zasobów, cechy zasobów, strukturalizacja cech zasobów, identyfikacja cech zasobu, przestrzeń wartości cech zasobu. 4) Interpretacja funkcjonalna i strukturalna zasobów. Dynamika stanów zasobu. Funkcjonowanie zasobu w przestrzeni wartości cech. Operacje systemowe sumowania i kosumowania cech zasobów. 5) Synteza zasobu, dekompozycja zasobu, obiekt interpretowany jako zasób, system interpretowany jako zasób. Grafowy model stanów obiektu. Iloczyn grafów. Aprioryczne i aposterioryczne kolizje niejednoznaczności stanów kanałów obiektu. 6) Automatowy model funkcjonowania obiektu. Funkcje pamięci i funkcje wyjścia automatu skończonego. Hipersześcian pamięci automatu. Synteza funkcji i pamięci automatu skończonego. 7) Teoria charakteryzacji. Model funk-cjonowania Ψa. Figury zabronione klasy QA i QB. Rozszczepienia wierzchołków modelu funkcjonowania. Alternatywno-koniunkcyjna postać funkcji logicznej. Diagram Hasse modelu struktury Ψb funkcji logicznej. 8) Teoria zdarzeń. Algebra zdarzeń, zdarzenia szeregowe, alternatywne, cykliczne i współbieżne. Wyrażenia regularne i sieci zdarzeń. Wprowadzenie do sterowania sytuacyjnego. Pamięć systemu sterowania sytuacyjnego. Reaktory technologiczne. 9) Sieci Petri. Elementy budowy sieci Petri. Stany sieci Petri, graf znakowań osiągalnych i kolorowana sieć Petri. Symulacja zdarzen na sieci Petri. Sieci Petri znakowane czasem. 10) Przekształcenia równoważne sieci zdarzeń i sieci Petri. Sieć Petri’ego zapisana w postaci równoważnej sieci zdarzeń. Modelowanie stanów pamięci systemów sterowania sytuacyjnego za pomocą grafu stanów znakowań osiągalnych. 11) Sieci transformujące (t-sieci). Elementy budowy t-sieci. Procesy i pro-dukty w t-sieci. T-sieć zapisana w postaci równoważnej kolorowanej sieci Petri. Strategie produkcyjne w t-sieciach. Zagadnienie ciągłości działania t-sieci. 12) Sterowanie zadaniami w t-sieci: charakterystyki kosztowe i funkcjonalne, scenariusz zadania produkcyjnego t-sieci, wirtualny system produkcyjny, struktura zadań, produkt i jego odmiany, zadania kooperacyjne, wewnętrzne i finalne. 13) Metoda AIDA. Obszary decyzyjne, wagi istotności obszarów i decyzji. Naprężenia obszarów decyzyjnych, drzewo decyzji, dekompozycja drzewa decyzji. Min-max szacowanie wag rozwiązań. Dekompozycja drzewa decyzji z naprężeniami. 14) Wielowarstwowe (hierarchiczne) i sieciowe problemy decyzyjne. Strategie podejmowania decyzji w systemach rozproszonych. Hierarchiczny model zarzadzania strumieniem projektów.
Metody oceny:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności rozumienia modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzona poprzez interaktywny udział słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne - co najmniej dwa przykłady zadań w trakcie wykładu sprawdzających stopień realizacji celu przedmiotu przewidzianego na dany wykład. 2. Ocena sumatywna: a) uzyskiwana podczas zaliczenia poprzez samodzielne rozwiązanie trzech losowo wybranych zadań; b) zadania oceniane są w skali 0-2; warunkiem otrzymania pozytywnej oceny zaliczeniowej jest uzyskanie min. 2,5 pkt; c) oceny ustalane są następująco: [0..2,5) pkt -> 2; [2,5..3,5) pkt -> 3; [3,5..4) pkt -> 3,5; [4..5) pkt -> 4; [5..5,5) pkt -> 4,5; [5,5..6] pkt -> 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Krupa T.: Hierarchiczny model procesów podejmowania decyzji z wielopoziomowymi ograniczeniami i sprzecznościami – rozważania i propozycje [w] Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy. Zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy. Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 149-159. [2] Krupa T. : Transforming nets [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 1, 2009, s. 21-40. [3] Krupa T.: Events Processes [w] Foundation of Management - International Journal. Warsaw University of Technology, Vol. 2, No. 2, 2009, s. 143-158. [4] Krupa T.: Zdarzenia i procesy - elementy teorii [w] Ergonomia - technika i technologia – zarządzanie (red. M. Fertsch). Wydaw-nictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009, s. 261-276. [5] Krupa T.: Modelowanie procesów dyskretnych w aksjomatyce teorii charakteryzacji Gorbatov'a. Wybrane zagadnienia informatyki gospodarczej ( red. T. Krupa), Wyd. Oficyna Wydawnicza PTZP, Warszawa 2009, s. 141-178. [6] Krupa T.: Elementy organizacji. Zasoby i zadania. WNT, Warszawa, 2006.
Witryna www przedmiotu:
http://www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ELTES_W01
posiada wiedzę o podstawowych pojęciach i metodach teorii systemów, użyteczną w modelowaniu i symulacji procesów biznesowych
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ELTES_U01
potrafi przeprowadzić specyfikację podstawowych zasobów, procesów i zadań organizacji w ujęciu systemowym
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe: k_U16
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt ELTES_U02
potrafi zbudować modele symulacyjne procesów organizacji wykorzystując aparat teoretyczny sieci Petri'ego, sieci zdarzeń, blokowych schematów równoległych (BSR), t-sieci i teorii charakteryzacji
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe: k_U22
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U03, S2A_U06
Efekt ELTES_U03
potrafi zbudować płaskie oraz hierarchiczne modele problemów decyzyjnych na potrzeby zarzadzania projektami w systemach organizacyjnych lub produkcyjnych zorientowanych zadaniowo
Weryfikacja: ocena sprawdzianów zaliczeniowych, ocena aktywności w rozwiązywaniu zadań
Powiązane efekty kierunkowe: k_U34
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ELTES_K01
potrafi interpretować realia strukturalne organizacji (zasoby i zadania) w kategoriach związków z zagadnieniami jakości, ergonomii i ochrony środowiska dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teore-tycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień strukturalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K06
Efekt ELTES_K02
rozumie i potrafi interpretować realia funkcjonalne organizacji (procesy i metody podejmowania decyzji) w kategoriach związków z zagadnieniami niezawodności i bezpieczeństwa dla zapewnienia ciągłości działania procesów biznesowych organizacji (produkcja, usługi, sprzedaż)
Weryfikacja: w trakcie oceny poprawności interpretacji modeli teoretycznych prezentowanych podczas wykładu prowadzonego z interaktywnym udziałem słuchaczy w rozwiązywaniu zadań ilustrujących modele teoretyczne zagadnień funkcjonalnych organizacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K06