Nazwa przedmiotu:
Modele biznesowe gospodarki cyfrowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Gąsiorkiewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z3 - Gospodarka cyfrowa
Kod przedmiotu:
6P2Z3
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 20h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) + 3h (udział w e-konsultacjach) + 20h (przygotowanie teoretyczne do realizacji ćwiczeń) + 20h (zadanie projektowe) + 10h (przygotowanie do kolokwium)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) + 3h (e-konsultacje) = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 ECTS: 20h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) + 3h (udział w e-konsultacjach) + 20h (zadanie projektowe) = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
znajomość zagadnień wirtualizacji działalności gospodarczej, znajomość podstaw e-biznesu, znajomość technologii internetowych
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę w zakresie klasyfikacji i budowy modeli biznesowych gospodarki cyfrowej i ich związku z procesem wirtualizacji działalności gospodarczej, - potrafił formułować oraz kierować strategią rozwoju IT w przedsiębiorstwie w związku z implementacją określonych modeli biznesowych gospodarki cyfrowej, - rozumiał potrzebę aktualizacji i poszerzania wiedzy w zakresie modeli biznesowych gospodarki cyfrowej, w związku z dynamicznym rozwojem technologii teleinformatycznych i zmianami zachodzącymi na rynku elektronicznym
Treści kształcenia:
1) Istota modeli biznesowych gospodarki cyfrowej. 2) Wpływ wirtualizacji działalności gospodarczej na rozwój modeli biznesowych gospodarki cyfrowej. 3) Zmiany na rynku globalnym wynikające z rozwoju modeli biznesu gospodarki cyfrowej. 4) Innowacyjność jako czynnik rozwoju modeli biznesowych gospodarki cyfrowej. 5) Rynek wirtualny i zmiany zachodzące na nim. 6) Relacje między podmiotami rynku elektronicznego. 7) Wpływ społeczności wirtualnych na modele biznesowe gospodarki cyfrowej. 8) Modele biznesowe gospodarki cyfrowej na rynku B2C. 9) Modele biznesowe gospodarki cyfrowej na rynku B2B. 10) Budowa i realizacja strategii przedsiębiorstwa na rynku elektronicznym.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania ćwiczeń realizowanych w trakcie zajęć, bieżące omawianie wyników ćwiczeń. Ocena sumatywna: kolokwium (pytania testowe, pytania otwarte) – ocena w zakresie 2-5 oraz zadanie projektowe (case) realizowane w grupach – ocena w zakresie 2-5. Wymagane jest uzyskanie oceny >=3 z obu elementów zaliczenia. Ocena z ćwiczeń obliczana jest zgodnie z formułą 0,5 x ocena z kolokwium + 0,5 x ocena z wykładu Końcowa ocena z przedmiotu: Końcowa ocena z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Borcuch A.: Cyfrowe społeczeństwo w elektronicznej gospodar-ce. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2010 r. [2] Hejduk I.: Przedsiębiorczość nowych mediów. Analiza modeli biznesowych firm internetowych. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013 r. [3] Szopiński T.: E-konsument na rynku usług. Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa 2012 r. [4] Szpringer W.: Innowacyjne modele e-biznesu. Aspekty instytucjonalne. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012 r. [5] Żurak-Owczarek C.: E-biznes w wymiarze globalnym i lokalnym”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013 r.
Witryna www przedmiotu:
www.eLecturer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 6P2Z3_W01
ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie klasyfikacji i budowy modeli biznesowych gospodarki cyfrowej i ich związku z procesem wirtualizacji działalności gospodarczej
Weryfikacja: kolokwium (pytania testowe, pytania otwarte)
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z3
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 6P2Z3_U01
potrafi formułować oraz kierować strategią rozwoju IT w przedsiębiorstwie w związku z implementacją określonych modeli biznesowych gospodarki cyfrowej
Weryfikacja: zadanie projektowe (case) realizowane w grupach
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z3
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 6P2Z3_K01
rozumie potrzebę aktualizacji i poszerzania wiedzy w zakresie modeli biznesowych gospodarki cyfrowej, w związku z dynamicznym rozwojem technologii teleinformatycznych i zmianami zachodzącymi na rynku elektronicznym
Weryfikacja: ocena zakresu uwzględnienia nowoczesnych technologii informatycznych i modeli biznesowych gospodarki cyfrowej przy realizacji zadania projektowego (case) realizowanego w grupach
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z3
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07