Nazwa przedmiotu:
Mechanizmy Niszczenia Materiałów - Laboratorium/ The Mechanisms of Materials Destruction - Laboratory
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Zbigniew Pakieła
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MNML
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń i opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych -15 godzin. Razem 30 godzin= 1 punkt ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń i opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych -15 godzin. Razem 30 godzin= 1 punkt ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Nauki o Materiałach 1 i Podstawy Nauki o Materiałach 2
Limit liczby studentów:
8-12
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o zniszczeniu materiałów w wyniku działania obciążeń mechanicznych, mechanizmach zniszczenia i metodach ich badania.
Treści kształcenia:
Udarność materiałów, przejście materiału w stan kruchy Wpływ mikrostruktury materiałów na odporność na pękanie. Zmęczenie materiałów i rozwój pęknięć zmęczeniowych. Wpływ środowiska na pękanie materiałów. Tarcie, ścieranie i zużycie materiałów . Analiza przypadków zniszczenia. Badanie ciągliwości metodami mechaniki pękania. Badanie zmęczeniowe w warunkach pełzania, korozji i zużycia trybologicznego.
Metody oceny:
Kolokwium, ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
L. A. Dobrzański, R. Nowosielski: Metody badań metali i stopów. Badania własności fizycznych, WNT, Warszawa 1987. 5. J.W. Wyrzykowski, J. Sieniawski, E. Pleszakow, Odkształcanie i Pękanie Metali, WNT 1998. 6. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie metali, WNT, Warszawa 1985.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MNM LW1
Zna podstawowe sposoby analizy fraktograficznej przełomów, zna wybrane sposoby określania odporności na zużycie ścierne oraz zna podstawowe zasady działania dynamicznej maszyny wytrzymałościowej
Weryfikacja: Kolokwia sprawdzające przygotowanie do ćwiczeń oraz ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W05, IM_W06, IM_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MNM LU1
Potrafi wyznaczyć krytyczne współczynniki: KIC i JIC korzystając z dostarczonych wykresów oraz na ich podstawie oszacować ryzyko pęknięcia konstrukcji dla prostych przypadków.Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury student umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U05, IM_U07, IM_U08, IM_U09, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt MNM LU2
Potrafi wyznaczyć prędkość wzrostu pęknięcia zmęczeniowego oraz trwałość zmęczeniową w zakresie zmęczenia niskocyklowego na podstawie dostarczonych wykresów. Na podstawie posiadanej wiedzy i analizy fachowej literatury student umie opracować i prawidłowo zinterpretować otrzymane wyniki, wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych badań. Przy opracowaniu projektów korzysta z technik informacyjno-komunikacyjnych.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z wykonania ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U01, IM_U05, IM_U07, IM_U08, IM_U09, IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
Efekt MNMLU3
W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11