Nazwa przedmiotu:
Inżynieria ruchu
Koordynator przedmiotu:
Andrzej Cielecki, dr inż. Instytut Dróg i Mostów, Zakład Inżynierii Komunikacyjnej
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
INZRUCH
Semestr nominalny:
9 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 12 godz., ćwiczenia 18 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 40 godz. Razem - 70 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 12 godz., ćwiczenia 18 godz. = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
ćwiczenia 18 godz., praca samodzielna związana z obliczeniami, wykonaniem rysunków, zapoznanie się z literaturą, przygotowanie się do zaliczenia 40 godz = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład180h
  • Ćwiczenia270h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiadomości i umiejętności opanowane w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna”.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod i środków organizacji i sterowania ruchem drogowym w projektowaniu i eksploatacji urządzeń komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
<ol><li>Definicje, pojęcia, słownictwo stosowane w inżynierii ruchu drogowego. <li>Zagadnienia organizacji ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów oraz parkowania pojazdów. <li>Cechy użytkowników drogi wpływające na projektowanie organizacji ruchu. <li>Badania, pomiary i analizy ruchu. <li>Przepustowość dróg: odcinków międzywęzłowych i skrzyżowań. <li>Ocena warunków ruchu na odcinkach międzywęzłowych i na skrzyżowaniach. <li>Sterowanie ruchem za pomocą sygnalizacji świetlnej (cele i kryteria stosowania, rodzaje sygnalizacji, wymagania formalne i optymalizacyjne, mierniki efektywności funkcjonowania). <li>Ogólne zasady projektowania organizacji parkowania, ruchu rowerów i ruchu pieszych. </ol>
Metody oceny:
Ocena sprawozdania z przeprowadzonej inwentaryzacji skrzyżowania i pomiarów ruchu na jego wlotach. Ocena projektu zmian programu sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Ocena projektu organizacji ruchu na czas wykonywania robót drogowych. Kolokwium zaliczeniowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego.Teoria i praktyka", WKiŁ, Warszawa 2008;<br> [2] „Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną”, GDDKiA, Warszawa 2004;<br> [3] „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, zał. do Dz. U. RP nr 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INZRUCHW1
Zna podstawy projektowania i analizy typowych obiektów budownictwa komunikacyjnego, jakim są skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Ma podstawową wiedzę na temat wybranych problemów eksploatacji obiektów infrastruktury budownictwa komunikacyjnego. Zna podstawowe oprogramowanie komputerowe wspomagające projektowanie sterowania ruchem drogowym na izolowanym skrzyżowaniu drogowym. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu projektowania sygnalizacji świetlnej stałoczasowej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena jakości inwentaryzacji terenowej, obrona ćwiczeń obliczeniowo - projektowych, sprawdzian pisemny wiedzy z wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W08, K1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INZRUCHU1
Umie wykonać inwentaryzację terenową obiektu komunikacyjnego, potrafi wykonać pomiary ruchu drogowego i ocenić warunki ruchu drogowego - poziom swobody ruchu. Potrafi zweryfikować i zaprojektować prosty program sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu izolowanym.
Weryfikacja: Ocena pracy w trakcie semestru i rezultatów ćwiczeń obliczeniowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20, K1_U27
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INZRUCHK1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem.
Weryfikacja: Ocena umiejętności pracy samodzielnej i współpracy w grupie.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03