Nazwa przedmiotu:
Infrastruktura miejskiego transportu szynowego
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Oleksiewicz, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
INMTRSZY
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 78 godzin = 3 ECTS: wykład 32, ćwiczenia projektowe 16, przygotowanie do egzaminu i egzamin 10, realizacja zadań projektowych 20
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godzin = 2 ECTS: wykład 32, ćwiczenia projektowe 16, egzamin 2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 36 godzin = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 16, realizacja zadań projektowych 20
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład480h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt240h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Drogi szynowe I, Drogi szynowe II
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Posiadanie wiedzy specjalistycznej o infrastrukturze - w szczególności torowo-budowlanej - miejskiego transportu szynowego w zakresie wymagań technicznych dotyczących jej projektowania i eksploatacji oraz wpływu na środowisko.
Treści kształcenia:
Wykłady (32 g) – Strukturalno-organizacyjne rozwiązania zarządzania infrastrukturą transportu miejskiego (zwłaszcza szynowego) w polskich i zagranicznych aglomeracjach miejskich. Charakterystyki eksploatacyjne miejskiego transportu szynowego (kolej, tramwaj, metro) na tle innych systemów transportu. Węzły komunikacyjne w miastach – zasady rozwiązań funkcjonalnych i technicznych głównych elementów systemowych w węzłach przesiadkowych. Zasady kształtowania peronów i innych obiektów obsługi podróżnych w poszczególnych systemach miejskiego transportu szynowego. Kształtowanie przystanków krańcowych (m.in. pętli) i stacji obsługi technicznej taboru w miejskim transporcie szynowym. Ograniczanie oddziaływania na środowisko w miejskim transporcie szynowym. Ćwiczenia (16 g) – Zadanie projektowe – opracowanie założeń modernizacji i rozbudowy węzła tramwajowego lub innego wskazanego obiektu infrastruktury miejskiego transportu szynowego. Projekt rozbudowy tramwajowego węzła rozjazdowego. Prezentacja na zadany temat z dziedziny objętej programem przedmiotu.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).<br> Ćwiczenia: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 - układ geometryczny trasy i 2 – konstrukcja) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki: 1. S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf 2. Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004 Normy i przepisy: 3. Polska Norma PN-K-92009: Komunikacja miejska - skrajnia budowli, wymagania. 4. Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych. Wy-dawnictwo Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska – Warszawa, 1983 (wersja elektroniczna na stronie ZDSz)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt INMTRSZYW1
Zna zasady funkcjonowania infrastruktury miejskiego transportu szynowego, kształtowania tras i węzłów w miejskim transporcie szynowym oraz procesy budowy i utrzymania torowisk tramwajowych.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W11_DS, K2_W13_DS, K2_W17_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt INMTRSZYU1
Potrafi zaplanować układ torowy węzłów tramwajowych i metra, przeprowadzić analizę wynikó badań hałasu i wibracji oraz dobrać elementy redukujące te oddziaływania.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U13_DS, K2_U15_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt INMTRSZYK1
Potrafi interpretować relacji pomiędzy warunkami eksploatacyjnymi systemów transportu szynowego i rozwiązaniami inżynierskimi oraz oddziaływaniem na środowisko.
Weryfikacja: egzamin i ocena zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02