Nazwa przedmiotu:
Organizacja i sterowanie przebiegiem budowy
Koordynator przedmiotu:
Hubert Anysz, mgr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ORSTER
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 54 godz. = 2 ETCS: 12 godz. wykładów, 12 godz. ćwiczeń, 30 godz. pracy studenta.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 24 godz. = 1 ETCS: 12 godz. wykładów oraz 12 godz. ćwiczeń.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1ETCS: praca własna studenta.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład180h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt180h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zarządzania w budownictwie oraz projektów organizacji robót budowlanych.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu wybranych elementów prowadzenia projektów budowlanych oraz kontraktowania.
Treści kształcenia:
Wykłady: <ol> <li>Podstawowe terminy z zakresu, w tym organizacja, sterowanie, kierowanie, zarządzanie, monitorowanie, aktualizowanie oraz budowa (w sensie czynnościowym, przedmiotowym oraz podmiotowym). <li>Budowa w świetle regulacji „Prawo budowlane”. <li>Cel/ Cele działań związanych z pojęciem sterowania (w sensie ogólnym i technologicznym, budowlanym). <li>Cybernetyczny model sterowania/ kierowanie przebiegiem realizacji zbioru działań, ze szczególnym uwzględnieniem sprzężeń zwrotnych. <li>Zasady analizy systemowej lokalnych warunków realizacji budowy, jej dokumentacji (w tym uprzednio opracowanych i obowiązujących harmonogramów dyrektywnych i/ lub ogólnych) oraz przewidywanego przebiegu jej realizacji przy uwzględnieniu terminów i kosztów – wynikających z zawartej umowy/ kontraktu. <li>Rola kar umownych, zagrożeń losowych oraz formy org. realizacji zadania inwestycyjnego w procesie sterowania budową. <li>Zasady monitoringu stanu zaawansowania robót/ budowy, w ujęciu rzeczowym (w jedn. charakterystycznych oraz RMS i/ lub finansowym/ kosztowym (cost management), w funkcji czasu. <li>Określenie/ szacowanie prawdopodobieństwa terminowej realizacji budowy (sukcesu), lub prawdopodobieństwa jego nie dotrzymania – w warunkach nie podjęcia spec. działań. Ćwiczenia: Zasady aktualizacji harmonogramów ogólnych budowy i/ lub ich sieciowych modeli, bez moŜliwości renegocjacji ceny oraz w warunkach istnienia takiej moŜliwości.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu następuje po oddaniu i obronieniu ćwiczeń i zdaniu egzaminu z wykładów. Egzamin składa się z części opisowej, odpowiedzi na 5 pytań w czasie 60 minut. KaŜdą odpowiedź ocenia się od 0 do 1 pkt.; maksymalny wynik – 5 pkt. Ćwiczenia oceniane są w skali 0-1 pkt. Ocena łączna: 60% oceny z zaliczenia wykładów, 40% zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
Warunki kontraktowe w budownictwie
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ORSTERW1
Ma podstawową wiedzę na temat prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej oraz procedur obowiązujących przy prowadzeniu inwestycji budowlanej; Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W05, K2_W07, K2_W15_IPB, K2_W16_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W08, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ORSTERU1
Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji obiektów budowlanych i ich elementów.
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01, K2_U06, K2_U08, K2_U10, K2_U15_IPB, K2_U16_IPB
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ORSTERK1
Rozumie zalezności pomiędzy uczestnikami procesu budowlanego
Weryfikacja: egzamin i ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K04, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03, T2A_K04, T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07, T2A_K02