Nazwa przedmiotu:
Teoria sprężystości i plastyczności I (KB, MiBP)
Koordynator przedmiotu:
Marcin Gajewski, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TSiP1
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 107 godz. = 4 ECTS: wykład 16 godz., ćwiczenia 8 godz., projekt 8 godz., przygotowanie się do sprawdzianów 20 godz., wykonanie i prezentacja projektu 20 godz., zapoznanie się z literaturą 15 godz., przygotowanie się i obecność na egzaminie 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 32 godz. = 1,5 ECTS: wykład 16 godz., ćwiczenia 8 godz., projekt 8 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 75 godz. = 2,5 ECTS: przygotowanie się do sprawdzianów 20 godz., wykonanie i prezentacja projektu 20 godz., zapoznanie się z literaturą 15 godz., przygotowanie się i obecność na egzaminie 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia120h
  • Laboratorium0h
  • Projekt120h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw teorii, formułowania i rozwiązywania zadań w zakresie wymienionych poniżej zagadnień. Algebra liniowa. Macierze i układy równań liniowych. Przekształcenia liniowe, wektory i przestrzenie liniowe. Analiza funkcji jednej i wielu zmiennych. Równania różniczkowe zwyczajne i cząstkowe. Równania statyki i dynamiki bryły sztywnej. Teoria prętów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Analiza stanu naprężenia, odkształcenia i przemieszczenia w układach prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych. Metoda sił i przemieszczeń. Metody energetyczne. Nośność graniczna belek. Elementy stateczności i dynamiki układów prętowych. Przedmioty: Algebra i Analiza Matematyczna. Mechanika Teoretyczna. Wytrzymałość Materiałów. Mechanika Budowli.
Limit liczby studentów:
100
Cel przedmiotu:
Rozumienie założeń teorii sprężystości, sprężysto-plastyczności i lepkosprężystości i znajomość równań je opisujących. Umiejętność formułowania zagadnienia brzegowego i początkowego odpowiadającego typowym zagadnieniom konstrukcji płaskich - tarcz. Analiza wybranych zadań skręcania oraz tarcz w płaskim stanie naprężenia lub płaskim stanie odkształcenia. Odróżnianie zachowania konstrukcji w stanie sprężystym i sprężysto-plastycznym.
Treści kształcenia:
Stan przemieszczenia i odkształcenia, warunki nierozdzielności odkształceń. Wektor i tensor naprężenia. Niezmienniki tensorów odkształcenia i naprężenia. Równania równowagi. Związek Hooke'a materiału izotropowego i anizotropowego (w szczególności ortotropowego i transwersalnie izotropowego). Techniczne stałe sprężystości. Równania przemieszczeniowe i naprężeniowe. Sformułowanie zagadnienia brzegowego i początkowego. Zagadnienie falowe. Jednoznaczność rozwiązań. Prawa zachowania masy, pędu, momentu pędu i energii. Zasada prac przygotowanych. Twierdzenie o minimum energii potencjalnej. Membrany i skręcanie swobodne prętów pryzmatycznych. Tarcze, płaski stan naprężenia i odkształcenia – metody rozwiązań (w tym metoda elementów skończonych).
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny Jeden projekt i jeden sprawdzian, Ocenianie ciągłe (obecność, aktywność)
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] L. Brunarski, M. Kwieciński. Wstęp do teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984;<br> [2] L. Brunarski, B. Górecki, L. Runkiewicz. Zbiór zadań z teorii sprężystości i plastyczności. Skrypt. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1984;<br> [3] S. Timoshenko, J.N. Goodier. Teoria sprężystości. Arkady. Warszawa 1962;<br> [4] S. Jemioło, A. Szwed. Teoria sprężystości i plastyczności. Skrypt PW (w przygotowaniu).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TSiP1W1
Zna założenia i równania teorii sprężystości i plastyczności w zakresie małych przemieszczeń. Zna sformułowania brzegowe i początkowe wybranych zagadnień oraz metody ich rozwiązywania. Dodatkowo
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TSiP1U1
Umie rozwiązywać zagadnienia brzegowe i początkowe sprężystych konstrukcji przestrzennych i powierzchniowych. Potrafi dobierać modele obliczeniowe dla konstrukcji infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: projekt, egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TSiP1K1
Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac swoich i innych.
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02, K2_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07