- Nazwa przedmiotu:
- Sztuka myślenia i uczenia się
- Koordynator przedmiotu:
- dr Bartłomiej Skowron
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESSMU
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość elementarnej logiki.
- Limit liczby studentów:
- 80 osób
- Cel przedmiotu:
- Kurs Sztuka myślenia i uczenia się ma na celu zapoznać studentów z praktycznymi wskazówkami odnośnie myślenia logicznego, myślenia twórczego, metod wynalazczości oraz metod uefektywniających uczenie się.
- Treści kształcenia:
- Treści merytoryczne przedmiotu:<br>
a) Ludzki umysł. Podstawowe funkcje i sprawności. Podstawowe metafory umysłu. <br>
b) Twórcze myślenie. Podstawowe pojęcia związane z problematyką twórczości (heurystyki, giętkość, oryginalność, płynność, niezwykłość). Uwarunkowania twórczości (społeczne, indywidualne, sytuacyjne). Warunki twórczości. Rozwijanie twórczych zdolności.<br>
c) Twórcze myślenie II. Bariery blokujące twórczość (rutyna, sztywność, automatyzacja myślenia, fiksacja funkcjonalna, fragmentaryczność spojrzenia. Techniki ułatwiające znajdowanie nowych pomysłów i idei.<br>
d) Rozwiązywanie problemów. Techniki twórczego rozwiązywania problemów. Grupowe rozwiązywanie problemów – korzyści i ograniczenia płynące z twórczości grupowej. Techniki burzy mózgów.<br>
e)Inwentyka w inżynierii. Matematyczne wspomaganie procesów twórczych (metoda Molesa, metoda morfologiczna Zwicky’ego, metoda superpozycji).<br>
f) Inwentyka w inżynierii. Metody intuicyjne wspomagania procesów twórczych (kruszenie, gra słów, superpozycje, analogia, psychodrama, identyfikacja z obiektem.<br>
g) Porządne myślenie I. Podstawowe typy rozumowań, błędy w rozumowaniach.<br>
h) Porządne myślenie II. Sztuka dyskusji. Maksymy P. Grice’a: ilości, jakości, odniesienia i sposobu. <br>
i) Porządne myślenie III. Argumentacja: siła argumentów, błędy argumentacyjne, chwyty argumentacyjne. Erystyka.<br>
j) Uczenie się I. Style uczenia się. Praktyczne metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się (mapy myśli, mnemotechniki).<br>
k) Uczenie się II. Strukturalizowanie wiedzy (np. konspektowanie), wizualizowanie wiedzy, rysowanie wiedzy, techniki szybkiego czytania. Techniki zapamiętywania. <br>
l)Sztuka myślenia a sztuka życia. Rozumowania moralne. Rodzaje uzasadnień przekonań moralnych.
- Metody oceny:
- Zaliczenie z oceną. Na ocenę składały się będą: obecność (25%), aktywność podczas wykładu (25%), tzn. zabieranie głosu w dyskusji inicjowanych przez prowadzącego. 50% - sprawdzian na podstawie krótkiej (maks. 5 stron) pracy pisemnej na wybrany przez studenta temat. Część zajęć będzie miała formę warsztatów na których przećwiczone zostaną umiejętności twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- <ol>
<li>E.de Bono "Umysł kreatywny", Emka, Warszawa 2011.
<li>Chybicka, A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
<li>Hugh MacLeods "Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", Helion, 2011.
<li>Kaufman, A., Fustier, M., Drevet., Inventyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975.
<li>Nęcka E. Psychologia twórczości. GWP, Gdańsk 2000.
<li>Szmidt K. Trening kreatywności. Helion, Gliwice 2008.
<li>Josh Waitzkin "W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", Helion, 2009.
</ol>
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESSMUW1
- Ma podstawowe wiadomości na temat myślenia logicznego, myślenia twórczego, metod wynalazczości oraz metod uefektywniających uczenie się.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESSMUK1
- Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Dyskusja na zajeciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06