Nazwa przedmiotu:
Sztuka myślenia i uczenia się
Koordynator przedmiotu:
dr Bartłomiej Skowron
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESSMU
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz., czytanie literatury 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość elementarnej logiki.
Limit liczby studentów:
80 osób
Cel przedmiotu:
Kurs Sztuka myślenia i uczenia się ma na celu zapoznać studentów z praktycznymi wskazówkami odnośnie myślenia logicznego, myślenia twórczego, metod wynalazczości oraz metod uefektywniających uczenie się.
Treści kształcenia:
Treści merytoryczne przedmiotu:<br> a) Ludzki umysł. Podstawowe funkcje i sprawności. Podstawowe metafory umysłu. <br> b) Twórcze myślenie. Podstawowe pojęcia związane z problematyką twórczości (heurystyki, giętkość, oryginalność, płynność, niezwykłość). Uwarunkowania twórczości (społeczne, indywidualne, sytuacyjne). Warunki twórczości. Rozwijanie twórczych zdolności.<br> c) Twórcze myślenie II. Bariery blokujące twórczość (rutyna, sztywność, automatyzacja myślenia, fiksacja funkcjonalna, fragmentaryczność spojrzenia. Techniki ułatwiające znajdowanie nowych pomysłów i idei.<br> d) Rozwiązywanie problemów. Techniki twórczego rozwiązywania problemów. Grupowe rozwiązywanie problemów – korzyści i ograniczenia płynące z twórczości grupowej. Techniki burzy mózgów.<br> e)Inwentyka w inżynierii. Matematyczne wspomaganie procesów twórczych (metoda Molesa, metoda morfologiczna Zwicky’ego, metoda superpozycji).<br> f) Inwentyka w inżynierii. Metody intuicyjne wspomagania procesów twórczych (kruszenie, gra słów, superpozycje, analogia, psychodrama, identyfikacja z obiektem.<br> g) Porządne myślenie I. Podstawowe typy rozumowań, błędy w rozumowaniach.<br> h) Porządne myślenie II. Sztuka dyskusji. Maksymy P. Grice’a: ilości, jakości, odniesienia i sposobu. <br> i) Porządne myślenie III. Argumentacja: siła argumentów, błędy argumentacyjne, chwyty argumentacyjne. Erystyka.<br> j) Uczenie się I. Style uczenia się. Praktyczne metody zwiększające sprawność i skuteczność uczenia się (mapy myśli, mnemotechniki).<br> k) Uczenie się II. Strukturalizowanie wiedzy (np. konspektowanie), wizualizowanie wiedzy, rysowanie wiedzy, techniki szybkiego czytania. Techniki zapamiętywania. <br> l)Sztuka myślenia a sztuka życia. Rozumowania moralne. Rodzaje uzasadnień przekonań moralnych.
Metody oceny:
Zaliczenie z oceną. Na ocenę składały się będą: obecność (25%), aktywność podczas wykładu (25%), tzn. zabieranie głosu w dyskusji inicjowanych przez prowadzącego. 50% - sprawdzian na podstawie krótkiej (maks. 5 stron) pracy pisemnej na wybrany przez studenta temat. Część zajęć będzie miała formę warsztatów na których przećwiczone zostaną umiejętności twórczego myślenia i rozwiązywania problemów.
Egzamin:
nie
Literatura:
<ol> <li>E.de Bono "Umysł kreatywny", Emka, Warszawa 2011. <li>Chybicka, A. Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe? Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. <li>Hugh MacLeods "Homo creativus. 40 sposobów podkręcania umysłu", Helion, 2011. <li>Kaufman, A., Fustier, M., Drevet., Inventyka. Metody poszukiwania twórczych rozwiązań, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975. <li>Nęcka E. Psychologia twórczości. GWP, Gdańsk 2000. <li>Szmidt K. Trening kreatywności. Helion, Gliwice 2008. <li>Josh Waitzkin "W poszukiwaniu doskonałości. Sztuka uczenia się", Helion, 2009. </ol>
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESSMUW1
Ma podstawowe wiadomości na temat myślenia logicznego, myślenia twórczego, metod wynalazczości oraz metod uefektywniających uczenie się.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESSMUK1
Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: Dyskusja na zajeciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06