Nazwa przedmiotu:
Metody komputerowe w drogownictwie
Koordynator przedmiotu:
Paweł Włodarek, mgr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MEKODR
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 70 godz. = 3 ECTS: ćwiczenia projektowe 45 godz. oraz przygotowanie projektu poza zajęciami 25 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia projektowe 45 godz. = 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 70 godz. = 3 ECTS: ćwiczenia projektowe 45 godz. oraz przygotowanie projektu poza zajęciami 25 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia45h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość zasad projektowania dróg.
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Zdobycie podstaw praktycznej umiejętności wykorzystywania oprogramowania typu CAD do wspomagania procesu projektowania dróg i ulic (MicroStation i InRoads).
Treści kształcenia:
Program typu CAD – MicroStation: podstawowe zasady posługiwania się programem (obsługa okien i palet, warstwy, ustawienia parametrów pracy), tworzenie rysunków 2D (narzędzia wspomagające, operacje na podstawowych elementach - tworzenie, modyfikacja i selekcja, elementy powtarzalne, elementy złożone, wypełnianie elementów, wymiarowanie, praca z mapami cyfrowymi, drukowanie), tworzenie rysunków 3D (podstawowe pojęcia i operacje), omówienie innych możliwości programu (wizualizacja, animacja, dodatkowe narzędzia).<br> Program wspomagający projektowanie dróg – InRoads: struktura projektu, ogólne zasady pracy, numeryczny model terenu (wczytanie, możliwe formy przedstawienia, funkcje pomocnicze), projektowanie trasy (definiowanie metodą wierzchołkową, opis, funkcje pomocnicze), przekrój podłużny, projektowanie niwelety (definiowanie metodą wierzchołkową, opis, funkcje pomocnicze), definiowanie przekrojów normalnych, generowanie przestrzennego modelu drogi, generowanie przekrojów poprzecznych, obliczenie robót ziemnych.
Metody oceny:
Projekt (oraz obrona) obejmujący: - prosty rysunek 2D lub 3D wykonany w MicroStation oraz fragment projektu drogi wykonany w InRoads.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] T. Zieliński, P. Włodarek – MicroStation V8 XM Edition wersja 8.9. Program do komputerowego wspomagania projektowania, Warszawa, 2010;<br> [2] T. Zieliński, K. Jagodziński - InRoads XM Edition, wersja 8.9. Program do komputerowego wspomagania projektowania dróg, Warszawa, 2009;<br> http://communities.bentley.com – forum dyskusyjne użytkowników oprogramowania firmy Bentley.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~idim
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MEKODRW1
ma podstawową wiedzę dotyczącą wykorzystania oprogramowania wspomagajacego projektowanie dróg
Weryfikacja: Obrona pracy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W02, K1_W08, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MEKODRU1
Potrafi wykonać projekt drogowy, jego wizualizację oraz opis techniczny
Weryfikacja: Obrona pracy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12, K1_U13, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MEKODRK1
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole
Weryfikacja: Obrona pracy zaliczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K07, K1_K09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K03, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K02