Nazwa przedmiotu:
Mechanika układu pojazd-teren
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
MN1A_26/02
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 15, przygotowanie do zaliczenia - 25, razem - 60
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20 h = 0,7 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy dotyczącej: podstawowych własności agrotechnicznych podłoża, rodzajów mechanizmów jezdnych, stosowanych w maszynach i urządzeniach technicznych oraz opisu zjawisk związanych ze współpracą mechanizmów jezdnych z podłożem i ich wzajemnym oddziaływaniem.
Treści kształcenia:
W1 - Mechanizm jezdny a gleba. Gleba i jej właściwości. W2 - Właściwości trakcyjne mechanizmu jezdnego. W3 - Współzależności wynikające ze współpracy mechanizmu jezdnego z glebą. W4 - Równanie równowagi sił działających na koło. W5 - Siły trakcyjne. Równanie równowagi. W6 - Modele matematyczne opisujące rozkład nacisków jednostkowych na podłoże oraz ich propagacja w głąb ośrodka glebowego. Wpływ ruchu pojazdu na zagęszczenie gleby. W7 - Przegląd mechanizmów jezdnych: kołowe mechanizmy jezdne, gąsienicowe i inne. W8 - Badanie parametrów gleby. Badanie mechanizmów jezdnych: laboratoryjne i polowe. W9 - Zastosowanie metody elementów skończonych do opisu oddziaływania opony na glebę oraz zastosowanie symulacji komputerowej do modelowania zjawisk występujących przy współpracy mechanizmu jezdnego z podłożem.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie oceny minimum dostatecznej z pisemnego sprawdzianu, przeprowadzanego na ostatnich zajęciach w semestrze, obejmującego sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu wykładanego materiału.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Sołtyński A.: „Mechanika układu pojazd-teren”. Wyd. MON, Warszawa 1966. 2. Jakliński L.: „Mechanika układu pojazd-teren w teorii i badaniach”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2006. 3. Byszewski W., Haman J.: „Gleba – maszyna – roślina”. PWN. Warszawa 1972. 4. Dajniak H.: „Ciągniki” WKiL. Warszawa, 1974. 5. Kruszewski Z., Michalak G.: „Wybrane zagadnienia z teorii ruchu i budowy pojazdów rolniczych”. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1989.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W03_01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu kinematyki i wytrzymałości materiałów niezbędną do zrozumienia zjawisk występujących podczas współpracy mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W3 - W6).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W03_04
Posiada wiedzę w zakresie budowy, struktury i własności gleby.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1, W8).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W03_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W05_01
Zna tendencje rozwojowe związane z konstrukcją mechanizmów jezdnych stosowanych w rolnictwie.
Weryfikacja: Zaliczenie (W7, W8).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U05_01
Ma umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z literatury związanych z problematyką współpracy mechanizmu jezdnego z podłożem.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1 - W9).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U13_01
Potrafi dokonać identyfikacji czynników mających wpływ na zagęszczenie gleby w trakcie przejazdu po niej mechanizmów jezdnych.
Weryfikacja: Zaliczenie (W6, W9).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U13_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02_02
Rozumie negatywny wpływ ruchu pojazdów na zagęszczenie naturalnego środowiska glebowego.
Weryfikacja: Zaliczenie (W1, W3, W6, W9).
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02