Nazwa przedmiotu:
Podstawy ekologii i ochrony srodowiska
Koordynator przedmiotu:
dr Józef Dobija
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.NIK402
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) liczba godzin kontaktowych - 22 godzin, w tym: a) udział w wykładach - 16 godzin b) konsultacje - 2 godziny c) udział w kolokwium - 4 godziny 2) praca własna studenta - 28 godzin, w tym: a) studia literaturowe - 15 godzin b) bieżące powtarzanie materiału z wykładów - 7 godzin c) przygotowanie do zaliczenia - 6 godzin 3) RAZEM - 50 godzin - co odpowiada 2 punktom ECTS 54 (- udział w wykładach: 7 x 2 godz. = 14 godz., - udział w konsultacjach: 10 x 2 godz. = 20 godz. (zakładamy, że student korzysta z co trzecich konsultacji), - przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu: 10 x 2 godz. + 2 x 2 godz. (dwa kolokwia w semestrze) = 24 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem 54 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - 22 godziny, w tym: a) wykłady - 16 godzin b) konsultacje - 2 godziny c) kolokwium - 4 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu geografii fizycznej, ekonomicznej i przyrody
Limit liczby studentów:
90
Cel przedmiotu:
"Celem przedmiotu jest: - przekazanie wiedzy z zakresu wybranych działów ekologii, umożliwiającej zrozumienie procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym, - zrozumienie relacji między komponentami środowiska, - oceny wpływu środowiska przyrodniczego na kierunki zagospodarowania przestrzeni, - określenie barier rozwoju społeczno-gospodarczego wynikającego z ograniczeń środowiskowych."
Treści kształcenia:
"Funkcjonowanie i charakterystyka środowiska przyrodniczego. Podstawowe pojęcia z ekologii i ochrony środowiska. Wskaźniki określające funkcje ekologiczne środowiska - potencjał środowiska i pojemność środowiska. Charakterystyka ekosystemów oraz wzajemne relacje elementów biotycznych i abiotycznych środowiska. Wybrane działy ekologii. Ekologia i jej związek z różnymi dziedzinami wiedzy. Ekosystem struktura, funkcjonowanie i produktywność. Stany równowagi i zagrożenia środowiska przyrodniczego. Czynniki ograniczające rozwój organizmów. Skażenie i próg szkodliwości. Sukcesja ekologiczna i jej znaczenie w środowisku przyrodniczym. Cykle biogeochemiczne. Wybrane problemy degradacji środowiska przyrodniczego. Degradacja i ochrona komponentów środowiska: atmosfery, litosfery, pedosfery, hydrosfery i biosfery. Monitoring środowiska i jego znaczenie w gospodarowaniu zasobami środowiska. Źródła i systemy informacji o stanie aktualnym oraz o zmianach zachodzących w środowisku. Waloryzacja, rewitalizacja i rekultywacja środowiska przyrodniczego. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej i jej wpływ na zmiany w zakresie ochrony środowiska. Rozwój zrównoważony jako zadanie współczesnego państwa oraz rola polityki i prawa w jego realizacji. Rola centralnych i terenowych urzędów administracji rządowej oraz samorządowej w zarządzaniu środowiskiem i jego ochroną. Oceny oddziaływania na środowisko. Prawne aspekty ochrony środowiska. Pozwolenia na korzystanie z poszczególnych komponentów środowiska. Opłaty i kary za zanieczyszczenie powietrza, zasobów wodnych, wyłączenie gruntów z użytkowania rolniczego i leśnego, składowanie odpadów.
Metody oceny:
Praca zaliczeniowa (dwa kolokwia w semestrze)
Egzamin:
nie
Literatura:
"1. Lonc E., Kartowicz E. Ekologia i ochrona środowiska. Wyd. PWSZ, Wałbrzych 2005. 2. Zimny H., Wybrane zagadnienia z ekologii. Wyd. SGGW Warszawa 1994. 3. Kompendium wiedzy o ekologii, Wyd. PWN pod redakcją J. Strzałko i T. Mosso-Pietraszewskiej, Warszawa-Poznań 1999. 4. Poskrobko B., Poskrobko T., Skiba K. Ochrona biosfery. Wyd. PWE, Warszawa 2007. 5. Więckowski St.K., Więckowska I. Globalne zagrożenia środowiska. WSP Kielce 1999. 6. Maciejewska A, Rekultywacja i ochrona środowiska w górnictwie odkrywkowym. Wyd. Oficyna PW. Warszawa 2000. 7. Baran St., Turski R. Degradacja ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. AR w Lublinie. Lublin 1996. 8. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa 1996. 9. Pietrzyk I. Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003. 10. Grabowska G. Europejskie prawo środowiska. Wyd. Praw. PWN, Warszawa 2001."
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.NIK402_W1
] zna wpływ uwarunkowań środowiskowych na wartośćnieruchomości rolnej
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W13, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Efekt
Wpisz opis
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt GK.NIK402_W2
Ma podstawowe informacje o procesach tworzenia się gleb ich zróżnicowania oraz wystepowania
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.NIK402_W3
Ma podstawowa wiedzę nt. ekologii, funkcjonowania ekosystemu i jego własciwosci
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13, K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.NIK402_U1
Posiada umiejętność samodzielnego uczenia się i wyciągania wniosków
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U16, K_U19, K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U12
Efekt GK.NIK402_U2
Potrafi rozróżniać rodzaje gleb, określać poziomy glebowe; przydatność poszczególnych rodzajów gleb
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13, K_U15, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U15
Efekt GK.NIK402_U3
Zna podstawowe właściwości komponentów środowiska, ich zagrożenia oraz konieczność ochrony
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt GK.NIK402_U4
Potrafi korzystac ze zbiorów kartograficznych, tworzyc zestawienia danych nt. badanych obszrów w tym tworzyć podstawe opracowania
Weryfikacja: zaliczenie kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: