- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia i ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- prof. zw. dr hab. Alina Maciejewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK227
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 67 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów - 5 godzin
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
2. Praca własna studenta – 55 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 10 godzin
b) przygotowanie referatów na ćwiczenia - 20 godzin
c) realizacja referatów - 10 godzin
d) przygotowanie do egzaminu - 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 122 godziny, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 67, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
c) konsultacje związane z realizacja referatów i do wykładów - 5 godzin
d) obecność na egzaminie - 2 godziny
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,3 pkt. ECTS - 98 godzin, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach - 30 godzin
b) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w ćwiczeniach, zbieranie danych, praca nad sprawozdaniami - 20 godzin
c) przygotowanie prezentacji w ramach ćwiczeń - 8 godzin
d) przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych - 10 godzin
e) przygotowanie referatów na ćwiczenia - 20 godzin
f) realizacja referatów - 10 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomosci z geografii fizycznej, ekologii.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony środowiska i systemów prawa ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Wpływ czynników naturalnych i antropogenicznych na funkcjonowanie geoekosystemów. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami.
WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych
i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód.
Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb.
POLITYKA EKOLOGICZNA W UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ WPŁYW NA ZMIANY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Strategia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – geneza oraz istota tej strategii. Oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze jako wyznacznik do gospodarowania przestrzenią. Współpraca regionalna i międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska.
ĆWICZENIA:
Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski, wybranej kategorii zanieczyszczenia środowiska. Prezentacja technik przeciwdziałania tym zanieczyszczeniom. Aktywny udział w ćwiczeniach.
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej z tematyki wykładów. Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i kategorii zanieczyszczeń. Wykazanie się wiedza nt. ekologii ochrony środowiska z wykładów i prezentowanych materiałów oraz z literatury przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach i obecność na zajęciach.
Ocena końcowa jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., „Ochrona środowiska”, PWE, Warszawa 2001
2. Kalinowska A., "Ekologia wybór przyszłości", NFOŚ, W-wa 1991
3. Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St i Soboty J., „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego”, Wyd. AR Wrocław 1998
4. Więckowski St.K, Więckowska I., „Globalne zagrożenia środowiska”, WSP Kielce 1999
5. Zimny H., „Wybrane zagadnienia z ekologii”, Wyd. SGGW, W-wa 1994
6. Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., "Ekologia", Wyd PWN, Warszawa 2009
7. B. Dobrzański i inni - "Ochrona środowiska przyrodniczego", Wyd. PWN, Warszawa 2009
8. E. Symonides - "Ochrona przyrody", Wyd. UW 2008
9. Z. Fischer, Magomedow M., - "Ekologia, krajobraz, energia", KUL 2004
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK227_W1
- zna mechanizmy rządzące procesami zachodzącymi w środowisku przyrodniczym jak i antropogenicznym. Orientuje się w podstawowych uwarunkowaniach prawnych związanych z ochroną środowiska.
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu i kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04
- Efekt GP.SIK227_W2
- zna formy prezentacji różnych komponentów środowiska i potrafi ja prezentować w rożnych formach (graficznych, statystycznych)
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczeń (referaty) i egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK227_U1
- ma umiejętności czytania i przetwarzania materiałów źródłowych dotyczących środowiska, wyciągać wnioski i tworzyć syntezy do dokumentów planistycznych
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu i referatów na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIK227_U2
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz pracować w grupach. Nabył umiejętność tworzenia harmonogramów dotyczących opracowań pisemnych jak i wystąpień publicznych.
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK227_K1
- osiąga kompetencje na temat źródeł danych i ich pozyskania oraz przetwarzania, a także prezentowania publicznie
Weryfikacja: zalicza egzamin i ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02
- Efekt GP.SIK227_K2
- nabył kompetencje zarówno do pracy zespołowej, jak i kierowanie grupą
Weryfikacja: zdanie egzaminu i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02