- Nazwa przedmiotu:
- Przyrodnicze uwarunkowania w projektach przestrzennych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Józef Dobija
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SIK425
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 77 godzin, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin
c) obecność na egzaminie - 2 godziny
d) konsultacje - 15 godzin
2. Praca własna studenta – 73 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą i aktami prawnymi - 15 godzin
c) sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza pracownią) - 15 godzin
d) dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 15 godzin
e) przygotowanie do egzaminu - 18 godzin
Łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 77, w tym:
a) obecność na wykładach - 30 godzin
b) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin
c) obecność na egzaminie - 2 godziny
d) konsultacje - 15 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,3 pkt. ECTS - 70 godzin, w tym:
a) obecność na zajęciach projektowych - 30 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin
c) sporządzenie inwentaryzacji planistycznej wskazanego obszaru (poza pracownią) - 15 godzin
d) dokończenie raportu i projektu w wersji numerycznej - 15 godzin
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Student powinien posiadać wiedzę z zakresu:
- procesów kształtujących powierzchnię Ziemi,
- geografii fizycznej Polski,
- siedliskoznawstwa stosowanego
- podstawowych uwarunkowań prawnych ochrony środowiska i krajobrazu w Polsce
- jakości i zagrożeń środowiska w Polsce,
- zależności zachodzących między komponentami środowiska przyrodniczego, ich stanem a działalnością gospodarczą człowieka,
- podstaw planowania przestrzennego,
- kartografii i stosowania programów GIS.
- Limit liczby studentów:
- 90
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz wykorzystania jej do sporządzania projektów przestrzennych, a także przygotowanie do pracy w zespołach projektowych oraz administracji państwowej i samorządowej.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
1. Podejście systemowe do środowiska w planowaniu przestrzennym.
2. Koncepcja zrównoważonego rozwoju w teorii i praktyce oraz polityka przestrzenna kraju w odniesieniu do środowiska
3. Zakres merytoryczny opracowania ekofizjograficznego.
4. Podstawowe komponenty środowiska (abiotyczne i biotyczne) w opracowaniach fizjograficznych.
5. Waloryzacja środowiska - podstawa opracowań fizjograficznych
6. Regulacje prawne w zakresie przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego.
7. Planowanie optymalnej struktury przestrzennej miast i obszarów miejskich z uwzględnieniem funkcji biologicznych, klimatycznych i aerosanitarnych, społecznych, ochronnych, strukturotwórczych, estetyczno-krajobrazowych, ekonomicznych oraz problematyki ochrony przed naturalnymi i antropogenicznymi zagrożeniami.
ĆWICZENIA PROJEKTOWE:
1. Analiza treści przykładowych planów wykonywanych na poziomie regionalnym i lokalnym – z położeniem nacisku na zagadnienia związane z obszarem środowisko, w tym m.in. normatywy i wskaźniki dotyczące kształtowania środowiska.
2. Dyskusja nad bieżącymi problemami zagospodarowania przestrzennego, związanymi z planowaniem i ochroną środowiska (Tematy przygotowywane przez studentów realizowane na wybranych zajęciach).
3. Podstawy metodyczne i opracowanie koncepcji sieci ekologicznej dla wybranego obszaru oraz opracowanie koncepcji systemu wymiany i regeneracji powietrza - waloryzacja środowiska.
4. Opracowanie syntetycznego projektu zagospodarowania przestrzennego wskazanego obszaru miejskiego ukierunkowanego na optymalizację struktury przyrodniczej oraz na rozwój zielonej infrastruktury (skala studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego)
5. Prezentacja, dyskusja i ocena projektów.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin pisemny - pytania otwarte
Projekt – średnia ocen z kolokwium, prac projektowych.
Ocena łączna jest średnią z ocena z wykładu i projektu.
Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Derucka Iwona., Prawne gwarancje realizacji zadań ochrony środowiska w procedurze planowania przestrzennego w gminie, Wyd. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław 2013. [http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/42816/Prawne_gwarancje_realizacji_zadan.pdf]
2. Dubel Krystyna, 2001, Ochrona i kształtowanie środowiska. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno
3. Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów
4. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. [ http://strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju_2030.pdf ], [http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/strony/koncepcja_przestrzennego_zagospodarowania_kraju.aspx]
5. Kozłowski Stefan, 2002, Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku
6. St. Liszewski, Geografia urbanistyczna; PWN, Warszawa 2012
7. A. Macias, S. Bródka; Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią; PWN, Warszawa 2014
8. Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy [http://architektura.um.warszawa.pl/zmiany-studium] Warszawa 2006
9. Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, pod red. naukowa S. Bródki; Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2010
10. Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
11. Akty prawne dotyczące planowania przestrzennego (sejm.gov.pl)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SIK425_W1
- zna zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju przestrzennego
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W2
- ma wiedzę o w zakresie zagadnień prawnych dotyczącą planowania środowiska i krajobrazu
Weryfikacja: weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału, ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W01, T1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W3
- ma wiedzę w zakresie uwarunkowań przyrodniczych kraju i głównych kierunków zagospodarowania przestrzennego
Weryfikacja: kolokwium, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14, K_W15_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W04, T1A_W07
- Efekt GP.SIK425_W4
- ma wiedzę na temat zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów planistycznych.
Weryfikacja: ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W5
- ma szczegółową wiedzę w zakresie obszarów ustanawianych na podstawie przepisów odrębnych
Weryfikacja: ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W15_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W07
- Efekt GP.SIK425_W6
- ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania i funkcjonowania zielonej infrastruktury, a zwłaszcza sieci ekologicznych i zielonych pierścieni wokół dużych miast
Weryfikacja: kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08, T1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W7
- ma ugruntowaną wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych zagrożeń oraz sposobów ich ograniczania
Weryfikacja: kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08, T1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W8
- ma ugruntowaną wiedzę w zakresie ochrony przyrody
Weryfikacja: weryfikacja efektów pracy studenta w drodze ustnego sprawdzenia przygotowania studentów do tematu zajęć z zadanego do samodzielnego zapoznania się materiału
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08, T1A_W04
- Efekt GP.SIK425_W9
- ma wiedzę dotyczącą środowiska oraz zakresu i metod analizy uwarunkowań przyrodniczych dla celów opracowania dokumentacji planistycznej
Weryfikacja: kolokwium, ocena projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08, K_W13, K_W14, K_W15_SR, K_W15_UR, K_W19_SR, K_W19_UR, K_W22, K_W26_SR, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01, S1A_W07, T1A_W08, P1A_W04, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SIK425_U1
- potrafi wdrażać zasady i wskaźniki zrównoważonego rozwoju w procesie planowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena części tekstowej i kartograficznej projektu, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
- Efekt GP.SIK425_U2
- potrafi interpretować zapisy aktów prawnych w zakresie przyrodniczych uwarunkowań planowania przestrzennego i stosować je w procesie sporządzania planów
Weryfikacja: ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U05
- Efekt GP.SIK425_U3
- potrafi pozyskiwać informacje o środowisku z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w procesie planowania przestrzennego
Weryfikacja: ocena postępu prac nad projektem, ocena sporządzonego projektu i jego obrona
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.SIK425_U4
- potrafi zaprojektować optymalną sieć ekologiczną w skali regionalnej i lokalnej oraz strukturę zielonego pierścienia wokół dużego miasta
Weryfikacja: ocena sporządzonego projektu i jego obrony, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, P1A_U07, S1A_U03
- Efekt GP.SIK425_U5
- potrafi zaprojektować system wentylacji dużego miasta
Weryfikacja: ocena projektu tematycznego, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, P1A_U07, S1A_U03
- Efekt GP.SIK425_U6
- potrafi analizować i interpretować uwarunkowania przyrodnicze oraz określać wynikające z nich kierunki i zasady zagospodarowania przestrzennego dla obszaru planu
Weryfikacja: ocena postępu prac nad projektem, ocena sporządzonego projektu, jego i obrony przyjętych rozwiązań i zapisów, egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U11, K_U13, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U10, S1A_U05, S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SIK425_K1
- ma umiejętność pracy w zespole
Weryfikacja: weryfikacja ma miejsce w trakcie zajęć projektowych na drodze obserwacji pracy zespołu sporządzającego projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01
- Efekt GP.SIK425_K2
- ma świadomość wagi skutków błędnych decyzji w zakresie zrównoważonego rozwoju przestrzennego i ekorozwoju dla człowieka, środowiska i krajobrazu oraz wyrobioną świadomość zawodowej i społecznej odpowiedzialności przy podejmowaniu decyzji odnoszących się do zagospodarowania środowiska
Weryfikacja: ocena świadomości skutków przyjętych rozwiązań podczas dyskusji nad planem, egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K04, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07, T1A_K07
- Efekt GP.SIK425_K3
- ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: ocena zaangażowania i odpowiedzialności członków zespołu w trakcie realizacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K07