- Nazwa przedmiotu:
- Ekologia i ochrona środowiska
- Koordynator przedmiotu:
- dr Józef Dobija
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.NIK206
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 40 godzin, w tym:
a) udział w wykładach - 16 godz.
b) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin
c) udział w egzaminie - 2 godz.
d) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 6 godz.
2. Praca własna studenta – 64 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych i prezentacji w ramach ćwiczeń - 14 godz.
b) dokończenie sprawozdań z zajęć projektowych - 21 godz.
c) przygotowanie do egzaminu - 19 godz.
d) studia nad literaturą przedmiotu - 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 104 godziny, co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 40, w tym:
a) udział w wykładach - 16 godz.
b) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin
c) udział w egzaminie - 2 godz.
d) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 6 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS - 51 godzin, w tym:
a) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin
b) przygotowanie do zajęć projektowych i prezentacji w ramach ćwiczeń - 14 godz.
c) dokończenie sprawozdań z zajęć projektowych - 21 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z geografii fizycznej, ekologii na poziomie szkoły średniej.
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, ekologii krajobrazu, ochrony środowiska i systemów prawa ochrony środowiska.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD:
FUNKCJONOWANIE I CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Podstawowe pojęcia: środowisko przyrodnicze, ochrona środowiska, degradacja, rewitalizacja, rewaloryzacja, rekultywacja. Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Wpływ czynników antropogenicznych na funkcjonowania geoekosystemów. Czynniki endo- i egzogeniczne mające wpływ na procesy zachodzące na powierzchni Ziemi. Oddziaływanie procesów endo- i egzogenicznych na środowisko. Układy ekologiczne funkcjonujące w przestrzeni. Struktura i organizacja układów ekologicznych. Ekosystem – struktura i funkcjonowanie. Cykle biogeochemiczne. Czynniki środowiska ograniczające występowanie organizmów. Cechy i struktura populacji. Interakcje miedzy populacjami. Struktura troficzna i przestrzenna biocenozy.
WYBRANE PROBLEMY DEGRADACJI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO.
Rodzaje zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego i skutki środowiskowe. Charakterystyka naturalnych i antropogenicznych źródeł zanieczyszczenia powietrza. Negatywne zjawiska takie jak: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, zakwaszenie gleb, korozja metali, eutrofizacja wód jako efekt zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia wód i skutki środowiskowe. Rodzaje zanieczyszczeń wód – chemiczne, fizyczne, biologiczne. Źródła zanieczyszczeń wód opadowych, wód podziemnych, wód powierzchniowych, Zanieczyszczenie wód morskich. Skutki środowiskowe zanieczyszczenia wód.
Przyczyny degradacji gleb. Funkcje gleb w środowisku. Geotechniczna degradacja gleb powodująca zniekształcenie rzeźby terenu. Fizyczna degradacja gleb. Biologiczna degradacja gleb. Chemiczna degradacja gleb.
POLITYKA EKOLOGICZNA W UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ WPŁYW NA ZMIANY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Strategia zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego – geneza oraz istota tej strategii. Cele, zasady oraz instrumenty polityki ekologicznej w nawiązaniu do gospodarowania przestrzenią. Oceny oddziaływania na środowisko przyrodnicze jako wyznacznik do gospodarowania przestrzenią. Nakłady inwestycyjne na ochronę środowiska i źródła ich finansowania. Współpraca regionalna i międzynarodowa w zakresie ochrony środowiska.
ĆWICZENIA PROJ.:
Opis i prezentacja wybranego ekosystemu środowiska Polski oraz stan środowiska pod względem zanieczyszczeń. Aktywny udział w innych prezentacjach.
- Metody oceny:
- Egzamin w formie pisemnej z treści wykładów.
Prezentacja projektu opisu wybranego ekosystemu i stanu środowiska. Wykazanie się wiedzą nt. ekologii ochrony środowiska z wykładów i prezentowanych materiałów oraz z literatury przedmiotu. Aktywność na ćwiczeniach i obecność na zajęciach.
Ostateczna ocena to wypadkowa oceny z wykładu (50%) i oceny z dwóch projektów - ćwiczeń (50%).
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa 2001.
2. Kalinowska A., Ekologia wybór przyszłości, NFOŚ, Warszawa 1991.
3. Praca zbiorowa pod redakcją Bieszczada St. i Soboty J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR, Wrocław 1998.
4. Więckowski St. K., Więckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP, Kielce 1999.
5. Zimny H., Wybrane zagadnienia z ekologii, Wyd. SGGW, Warszawa 1994.
6. A. Mackenzie, A. S. Ball, S. R. Virdee, Ekologia, PWN, Warszawa 2009.
7. B. Dobrzańsk i inni - Ochrona środowiska przyrodniczego.
8. E. Symonides, Ochrona przyrody, WUW, Warszawa 2008.
9. R. Zarzycki, M. Imbierowicz, M. Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WN-T, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.NIK206_W1
- zna mechanizmy rządzące procesami zachodzącymi w środowisku przyrodniczym jak i antropogenicznym; orientuje się w podstawowych uwarunkowaniach prawnych związanych z ochroną środowiska
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, P1A_W01
- Efekt GP.NIK206_W2
- zna formy prezentacji różnych komponentów środowiska i potrafi ja prezentować w rożnych formach (graficznych, statystycznych)
Weryfikacja: egzamin i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19_SR, K_W19_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.NIK206_U1
- ma umiejętności czytania i przetwarzania materiałów źródłowych dotyczących środowiska, wyciągać wnioski i tworzyć syntezy do dokumentów planistycznych
Weryfikacja: egzamin i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt GP.NIK206_U2
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz pracować w grupach; nabył umiejętność tworzenia harmonogramów dotyczących opracowań pisemnych jak i wystąpień publicznych
Weryfikacja: egzamin i ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.NIK206_K1
- rozumie potrzebę rozwoju swoich kompetencji intelektualnych i interpersonalnych
Weryfikacja: prezentacja projektu, rozmowa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt GP.NIK206_K2
- nabył kompetencji zarówno do pracy zespołowej, jak i kierowanie grupą.
Weryfikacja: obserwacja studenta podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02