Nazwa przedmiotu:
Gleboznawstwo
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż Antoni Szafranek, prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NIK304
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 38 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 16 godz. b) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz. c) konsultacje - 4 godz. d) obecność na egzaminie - 2 godz. 2. Praca własna studenta – 52 godziny, w tym: a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz. b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 8 godz. c) przygotowanie sprawozdań - 4 godz. d) przygotowanie do egzaminu - 32 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 38, w tym: a) obecność na wykładach - 16 godz. b) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz. c) konsultacje - 4 godz. d) obecność na egzaminie - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,1 pkt. ECTS - 28 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w laboratorium - 16 godz. b) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 8 godz. c) przygotowanie sprawozdań - 4 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia laboratoryjne - grupy do 15 osób
Cel przedmiotu:
Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD i ĆWICZENIA PROJ.: Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb. Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby, zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych. Część praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby, zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
Metody oceny:
Wykłady - egzamin pisemny, forma: pytania testowe. Ćwiczenia laboratoryjne - kolokwium, forma: test wielokrotnego wyboru. Ocena łączna- średnia ważona z ocen z: wykładów (waga 2) i ćwiczeń projektowych (waga 1). Aby uzyskać ocenę łączną należy zaliczyć każdy składnik przedmiotu. Ocena łączna określona na podstawie średniej ważonej z zaliczenia wykładu oraz z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych oraz przyporządkowania wyniku tego obliczenia do następujących przedziałów liczbowych odpowiadających ocenom: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0) 4,5 – cztery i pół (4,25-4,74) 4,0 –cztery (3,75-4,24) 3,5-trzy i pół (3,26-3,74) 3,0-trzy (3,0-3,25)
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999): Geografia gleb. Wyd. PWN. Warszawa. 2. Białousz S., Skłodowski P. (2015): Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa. 3. Konecka-Betley K., Czępińska-Kamińska D., Janowska E. (1994): Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW. Warszawa. 4. Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r. 5. Skłodowski i in. (2014): Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii gleb. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa. 6. Systematyka Gleb Polski (1989). 7. Uziak St., Klimowicz Z. (2000): Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin. 8. Zawadzki S. (2007): Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa; 9. Ustawy, rozporządzenia przywoływane podczas zajęć.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NIK304_W1
ma podstawową wiedzę na temat działów gleboznawstwa, funkcji gleb oraz wie jakie cechy im przypisać; posiadł wiedzę by móc opisać gleby pod względem genezy, jakości oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym
Weryfikacja: egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W03
Efekt GP.NIK304_W2
ma wiedzę z zakresu powstawania i występowania gleb w określonych siedliskach
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W01
Efekt GP.NIK304_W3
zna cele gleboznawczej klasyfikacji gruntów w odniesieniu do ewidencji gruntów
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt GP.NIK304_W4
potrafi wskazać kierunki rozwoju obszarów wiejskich na podstawie oceny uwarunkowań przyrodniczych, w tym glebowych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK304_W5
ma wiedzę o uwarunkowaniach glebowych istotnych z punktu widzenia planowania przestrzennego
Weryfikacja: egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NIK304_U1
potrafi zinterpretować treść zapisów na mapie klasyfikacyjnej i glebowo-rolniczej
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.NIK304_U2
potrafi wykonać zadanie projektowe w wyznaczonym terminie, wskazanym w regulaminie przedmiotu
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt GP.NIK304_U3
potrafi przygotować krótkie sprawozdanie z wykonanego zadania w formie graficznej
Weryfikacja: ocena poprawności wykonania ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04
Efekt GP.NIK304_U4
1. potrafi ocenić glebę na podstawie jej cech. 2. potrafi zaliczyć glebę na podstawie jej opisu do określonej klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej. 3. potrafi zinterpretować treść map klasyfikacyjnych i glebowo-rolniczych oraz wskazać ich zastosowania. 4. potrafi wykorzystać naukę o glebie do różnych celów. 5. potrafi na podstawie map glebowych zinterpretować uwarunkowania przyrodnicze analizowanych obszarów.
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07
Efekt GP.NIK304_U5
potrafi wskazać proces glebotwórczy na podstawie opisów wybranych cech gleb
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
Efekt GP.NIK304_U6
potrafi wiedzę o glebie, jej cechach, jakości wykorzystać do wyceny nieruchomości rolnych
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U14
Efekt GP.NIK304_U7
na podstawie wiedzy o glebie, jej cechach, jakości potrafi wyznaczyć obszary gleb chronionych prawnie i wskazać ograniczenia w zabudowie wynikające z właściwości gleb
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt GP.NIK304_U8
potrafi na podstawie opisu zaliczyć glebę do klasy bonitacyjnej, określić jej przydatność rolniczą, wskazać kierunki jej zagospodarowania oraz ograniczenia w zagospodarowaniu wynikające z jej właściwości
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_UR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U05, S1A_U03
Efekt GP.NIK304_U9
potrafi zaktualizować nazewnictwo gleb ze starszych opracowań, baz danych i przedstawić je zgodnie z obowiązującymi wytycznymi
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_SR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07
Efekt GP.NIK304_U10
potrafi wykorzystać oprogramowania komputerowe do analiz jakości i przydatności rolniczej gleb
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NIK304_K1
ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt GP.NIK304_K2
ma świadomość znaczenia i wykorzystania wiedzy z gleboznawstwa zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
Weryfikacja: rozmowa, obserwacja studenta podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt GP.NIK304_K3
ma świadomość odpowiedzialności za poziom merytoryczny i jakość własnego opracowania stanowiącego część pracy zespołu
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt GP.NIK304_K4
ma świadomość rzetelnej oceny środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym z dalszym jego funkcjonowaniem
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07, T1A_K07
Efekt GP.NIK304_K5
rozumie konieczność pracy zespołowej oraz dyskusji nad wypracowaniem rozwiązań dotyczących określonego problemu
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01