Nazwa przedmiotu:
Teledetekcja środowiska
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS257
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz. b) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godz. c) udział w konsultacjach - 2 godz. 2) Praca własna studenta - 20, w tym: a) analiza dostępnych zdjęć satelitarnych dla potrzeb realizacji projektu - 3 godz. b) opracowanie wyników i przygotowanie prezentacji z wykonania projektu - 12 godz. c) przygotowanie do sprawdzianu z wykładu - 5 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 15 godz. b) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godz. c) udział w konsultacjach - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 punktu ECTS - 30 godzin, w tym: a) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 15 godzin, b) analiza dostępnych zdjęć satelitarnych dla potrzeb realizacji projektu - 3 godziny, c) opracowanie wyników i przygotowanie prezentacji z wykonania projektu - 12 godzin,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw teledetekcji i cyfrowego przetwarzania obrazów, w tym znajomość podstawowych parametrów obrazów satelitarnych, umiejętność tworzenia i interpretacji kompozycji barwnych, znajomość algorytmów wzmacniania kontrastu, metod klasyfikacji cyfrowej.
Limit liczby studentów:
16 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Głównymi celami przedmiotu są: • zaznajomienie się z możliwościami wykorzystania obrazów satelitarnych i lotniczych w badaniach i monitorowaniu środowiska przyrodniczego, • zaznajomienie się z metodami przetwarzania obrazów satelitarnych w badaniach i monitorowaniu środowiska przyrodniczego, • nabycie umiejętności optymalnego doboru zdjęć lotniczych i satelitarnych do różnych zastosowań w zakresie badania i monitorowania środowiska przyrodniczego, • nabycie umiejętności wykonania analizy zmian środowiska z wykorzystaniem obrazów satelitarnych.
Treści kształcenia:
Wykład 1. Dane teledetekcyjne jako źródło informacji dla inwentaryzacji aktualnego stanu pokrycia i użytkowania terenu. Inwentaryzacja obiektów topograficznych i środowiskowych. Projekty europejskie i światowe dotyczące badania zmian pokrycia terenu. 2. Możliwości zastosowania danych fotogrametrycznych i teledetekcyjnych w urbanistyce. Monitoring terenów zurbanizowanych oraz detekcja zmian, rozwój miast i wsi, ocena stopnia ekspansji i rozwoju miast w Europie i na świecie. Projekty MOLAND, MURBANDY i UrbanAtlas. 3.Teledetekcja w monitorowaniu zmian środowiska, zarządzaniu i ochronie środowiska. Ocena stanu środowiska, jego degradacji lub poprawy stanu. 4. Teledetekcja w zastosowaniach rolniczych i leśnych. Plany urządzania lasów a dane lotnicze i satelitarne. Planowanie rozwoju terenów wiejskich. 5. Wskaźniki roślinności i wskaźniki glebowe jako parametry jakości stanu środowiska 5. Teledetekcja termalna w badaniach środowiska w skali lokalnej i globalnej. 6. Teledetekcja hiperspektralna i jej zastosowania w badaniach środowiska. Projekt Celem projektu realizowanego w ramach zajęć projektowych jest wykonanie analizy zmian obszaru/ekosystemu (wybranego przez studentów) z wykorzystaniem danych satelitarnych LANDSAT. Studenci, w niewielkich 2-3 osobowych zespołach, mają za zadanie: 1. zdefiniować cel wykonywanego zadania (np. analiza zmian pokrycia terenu ……… w latach ..... ; analiza zmian sezonowych poziomu wody w jeziorze ………., analiza stopnia wylesienia/zalesienia obszaru ……, analiza dynamiki wylesiania na obszarze ………., analiza stopnia sukcesji roślinnej na obszarze ………., analiza stopnia degradacji terenu …… itp.); 2. pozyskać optymalny zbiór obrazów satelitarnych z misji LANDSAT (dostępne bezpłatnie archiwum danych satelitarnych od roku 1972), 3. wykonać postawione zadanie z wykorzystaniem znanych mu metod przetwarzania obrazów cyfrowych (metody poznane na przedmiocie „Przetwarzanie i interpretacja zdjęć satelitarnych”, st. I st., sem. 1), 4. przedstawić uzyskane wyniki, ich interpretację i wnioski w formie raportu i prezentacji.
Metody oceny:
Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest: uzyskanie pozytywnej oceny z raportu z realizacji zadania projektowego oraz z prezentacji wyników. Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia zajęć projektowych. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
Białousz S., Zastosowania teledetekcji w kartografii gleb, rozdział 6.11 w podręczniku „Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb”, PWN, Warszawa, 1979. Białousz S., Zastosowania teledetekcji w badaniach pokrywy glebowej, rozdział w podręczniku „Gleboznawstwo”, Wyd. PWRiL, Warszawa, 1999. Jensen J.R., Remote Sensing of the Environment – An Earth Resource Perspective, Prentice Hall, New Jersey, 2000 Barrett E.C., Curtis L.F., Introduction to environmental remote sensing, Chapman & Hall, Third edition, 1992. Osińska-Skotak K., 2014, "Teledetekcja środowiska" - preskrypt do ćwiczeń Osińska-Skotak K., 2014, "Teledetekcja środowiska" - preskrypt do wykładów Czasopisma naukowe: - Teledetekcja Środowiska, dawniej: Fotointerpretacja w Geografii - Archiwum Fotogrametrii, Teledetekcji i Kartografii - Roczniki Geomatyki - Człowiek i Środowisko - Remote Sensing of Environment - International Journal of Remote Sensing - Photogrammetric Engineering& Remote Sensing - European Remote Sensing - Remote Sensing
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SMS257_W1
ma wiedzę o systemach satelitarnych dostarczających dane obrazowe dla potrzeb badań środowiskowych oraz metodach ich pozyskania
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt GP.SMS257_W2
ma wiedzę o zastosowaniach danych satelitarnych w badaniach i monitorowaniu środowiska naturalnego oraz ocenie presji działalności człowieka na środowisko, metodach ich przetwarzania i interpretowania
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SMS257_U1
potrafi dokonać odpowiedniego wyboru danych satelitarnych do analizy zmian środowiska z uwzględnieniem celu opracowania i skali zjawiska, potrafi ocenić przydatność danych satelitarnych do celu opracowania oraz uargumentować swój wybór
Weryfikacja: raport z realizacji projektu w formie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19
Efekt GP.SMS257_U2
potrafi zdefiniować problem oraz wykonać analizę i ocenę zmian zachodzących w środowisku na podstawie dostępnych danych satelitarnych z wykorzystaniem technologii GIS, potrafi dokonać prezentacji i omówienia analizowanego problemu oraz syntetycznie przedstawi wnioski z przeprowadzonej analizy
Weryfikacja: raport z realizacji projektu w formie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05, K_U09, K_U10, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U04, S2A_U03, T2A_U10, P2A_U05, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SMS257_K1
potrafi pracować w grupie
Weryfikacja: raport z wykonania projektu w formie prezentacji i ocena pracy zespołu podczas zajęć projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03