Nazwa przedmiotu:
Kształtowanie krajobrazu
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Adrianna Kupidura
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NMK108
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 29 godzin, w tym: a) udział w wykładach: 8 x 1 godz. = 8 godz., b) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz. 2) Praca własna studenta - 46 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz., b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., c) realizacja zadań projektowych: 6 godz. Łącznie nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 29 godzin, w tym: a) udział w wykładach: 8 x 1 godz. = 8 godz., b) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 5 x 1 godz. = 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu ECTS - 62 godziny, w tym: a) udział w zajęciach projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., b) przygotowanie do zajęć projektowych, w tym wizje lokalne na obszarach badań: 8 x 3 godz. = 24 godz. c) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych: 8 x 2 godz. = 16 godz., d) realizacja zadań projektowych: 6 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe informacje z zakresu ekologii, historii urbanistyki. Znajomość oprogramowania ArcGIS i AutoCAD.
Limit liczby studentów:
30 - studentów na wykładzie, 30 - studentów na ćwiczeniach
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze współczesnymi teoriami dotyczącymi struktury i funkcjonowania krajobrazu oraz z ich wpływem na kształtowanie przestrzeni. Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad i metod wykorzystywanych w kształtowaniu środowiska przyrodniczego, kulturowego i wizualnego.
Treści kształcenia:
Wykład: Krajobraz - definicja pojęcia. Krajobraz w przepisach prawa. Historyczne krajobrazy kulturowe - czytanie krajobrazu, genius loci. Krajobraz jako dziedzictwo. Struktura i organizacja krajobrazu - fizjonomiczne oraz przyrodnicze jednostki przestrzenne. Funkcjonowanie systemów krajobrazowych. Zasady kształtowania krajobrazu w aspekcie ochrony wartości przyrodniczych i struktury ekologicznej. Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich. Kształtowanie terenów zieleni w miastach. Kształtowanie krajobrazu w krajach Unii Europejskiej i na świecie. Projekt: Studium krajobrazu kulturowego - wybrane elementy. Krajobraz jako przedmiot ochrony - analiza zapisów wybranych dokumentów. Krajobraz w ocenie oddziaływania na środowisko projektu scalenia i wymiany gruntów - opracowanie studium środowiskowego.
Metody oceny:
Wykład: pisemny sprawdzian z tematyki wykładów obejmujący zagadnienia teoretyczne przedstawione w formie pytań otwartych. 1. Termin pisemnego sprawdzianu zaliczeniowego i sprawdzianu poprawkowego podaje prowadzący zajęcia z wyprzedzeniem co najmniej jednego tygodnia. 2. Do sprawdzianu poprawkowego mogą przystąpić studenci, którzy nie pisali lub nie zaliczyli sprawdzianu pisemnego oraz studenci, którzy chcą poprawić ocenę ostateczną z wykładów, w takim wypadku ocena ostateczna z wykładów będzie średnią arytmetyczną ze sprawdzianu pierwszego i sprawdzianu poprawkowego. 3. Wyniki sprawdzianów przekazywane są studentom za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą wirtualnego dziekanatu (Verbis). 4. Podczas sprawdzianów nie dopuszcza się korzystania z materiałów pomocniczych oraz urządzeń elektronicznych (telefony, tablety itp. muszą być wyłączone i pozostawione w wyznaczonym przez prowadzącego miejscu). Projekt: wykonanie, prezentacja i obrona poszczególnych analiz/studiów/projektów. 1. Warunkiem zaliczenia projektu jest wykonanie i otrzymanie oceny pozytywnej z wszystkich analiz/studiów/projektów przewidzianych programem zajęć, 2. Formę i zakres prac związanych z wykonaniem analiz/studiów/projektów określa prowadzący ćwiczenia. 3. Ocenę ostateczną z ćwiczeń projektowych ustala się jako średnią arytmetyczną z wszystkich prac.
Egzamin:
nie
Literatura:
Bielska A., Kupidura A., 2013: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa; Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R., 2013: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Seria Monografie: Gospodarka Przestrzenna, Warszawa; Bogdanowski J., 1976: Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Wyd. PAN Ossolineum, Kraków; Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda M., Nowak Z., 1979: Architektura krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa; Bogdanowski J., 1999, Metoda jednostek i wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (JARK-WAK) w studiach i projektowaniu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków; Chmielewski T.J., 2012: Systemy krajobrazowe. Struktura-funkcjonowanie-planowanie, PWN, Warszawa; Cullen G., 1961: Townscape. London, The Architectural Press; Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2004: Kształtowanie krajobrazu: idee, strategie, realizacje. Część I. Saksonia, Brandenburgia, Berlin, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław; Drapella-Hermansdorfer A., (red.), 2005: Kształtowanie krajobrazu. Idee, strategie, realizacje. Część II. Londyn i okolice, Oficyna Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław; Klemens J., 2007: Zarys historii kształtowania ogrodów od Starożytności do Baroku, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice; Kupidura A., 2013: Dziedzictwo krajobrazowe w gospodarowaniu przestrzenią, Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej, Prace naukowe, Geodezja, z. 53, Warszawa Kupidura A., Łuczewski M., Kupidura P., 2011: Wartość krajobrazu. Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, PWN, Warszawa; Lynch K., 2011: Obraz miasta, Wyd. Archivolta, Kraków, Wejchert K., 1984 (2010 reprint): Elementy kompozycji urbanistycznej, Wyd. Arkady, Warszawa; Majdecki L., 1981: Historia ogrodów. Przemiany formy i konserwacja, PWN, Warszawa; Pawłowska K. (red.), 2001: Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków; Richling A., Solon J., 2011: Ekologia krajobrazu, Wyd. PWN, Warszawa; Różańska A., Krogulec T., Rylke J., 2002: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej, Wyd. SGGW, Warszawa; Wojciechowski I., 1987: Ekologiczne podstawy kształtowania środowiska, Wyd. PWN, Warszawa; Wolski P., 2002: Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć, Wyd. SGGW, Warszawa; Żarska B., 2005: Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NMK108_W1
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie oceny stanu zasobów krajobrazowych oraz zasad i metod kształtowania krajobrazu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02, K_W03, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W07, T2A_W04, T2A_W08, P2A_W03, T2A_W04, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NMK108_U1
potrafi analizować uwarunkowania kształtowania krajobrazu oraz rozumie wieloaspektowość tego procesu
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zajęć projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U09, K_U11_SR, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U02, P2A_U08, S2A_U03, T2A_U15, T2A_U07, T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NMK108_K1
ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie ochrony, planowania i zarządzania zasobami krajobrazowymi
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02, T2A_K03, S2A_K05