Nazwa przedmiotu:
ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Poznanie podstawowych problemów związanych z architekturą krajobrazu dot. ochrony, przebudowy, budowy krajobrazu, jego historii, planowania i projektowania w krajobrazie we współpracy z architektami
Treści kształcenia:
Wykłady: 1. Definicja, pojecie i elementy krajobrazu 2. Światło i klimat. Wykorzystanie elementów naturalnych w krajobrazie (światła naturalnego ) oraz czynników klimatycznych 3. Woda. Jej rola w krajobrazie, zbiorniki naturalne i sztuczne, otoczenie wody w obiegach (obrzeża wody), wykorzystywanie wody w obiegach zamkniętych, rodzaje kaskad, fontann, basenów itd. 4. Rzeźba terenu: ochrona rzeźby terenu istniejącego, przekształcanie rzeźby terenu, zabezpieczenie skarp (metody), bilans mas ziemnych. 5. Roślinność: podstawowe wiadomości na temat trawników, roślin okrywowych, krzewów liściastych i iglastych, i bylin 6. Roślinność: pokrój drzew, ich wysokość, średnica korony, wiek, ochrona drzew, znajomość podstawowych rodzajów i gatunków drzew 7. Roślinność: pnącza zimozielone, zrzucające liście, samoczepne , wymagające podpór, ich znaczenie dekoracyjne i przyrodnicze. 8. Ogrody na dachach i ścianach budynków: technologie, dobór roślin, zagrożenia, wady i zalety 9. Elementy kompozycji ogrodów historycznych i współczesnych: roślinność, układy, woda, mała architektura nawierzchnie 10. Historia ogrodów – POLSKA 11. Historia ogrodów – STAROŻYTNOŚĆ, WSCHÓD, EUROPA Treści kształcenia Treści kształcenia przekazywane podczas zajęć dotyczą opracowani dwóch tematów: 1. Ćwiczenia o charakterze analitycznym, które obejmują różne rozwiązania istniejących sytuacji przestrzennych (np. rzeźba w przestrzeni publicznej 2011/2012, woda w przestrzeni publicznej 2010/2011 itd.) Ćwiczenie musi obejmować lokalizację (mapy satelitarne, mapy geodezyjne i inne) przedstawioną w wybranej skali inwentaryzacje obiektu analizowanego dokumentacją fotograficzną lub rysunkową i KONTEKST z istniejącym krajobrazem z podkreśleniem znaczenia roślin 2. Ćwiczenia o charakterze projektowym, uzupełniającym prowadzone przez architektów ćwiczenia dot. rozwiązań budynków mała użyteczność publiczna. W programie ćwiczeń należy opracować projekt zagospodarowania (otoczenia) ze szczególnym uwzględnieniem zieleni istniejącej i projektowanej oraz innych elementów zagospodarowania związanych z krajobrazem Wymagania: 1. Opracowanie koncepcji zagospodarowania w formie szkicu odręcznego w określonych programem skalach 2. Obligatoryjne omówienie koncepcji i jej zatwierdzenie 3. Przedstawienie opracowania albumu w formacie A3 (rysunki, przykłady, opisy) Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć: Wykład: Wykłady obejmują cały rok. Wykorzystywane są przeźrocza, filmy i prezentacje komputerowe
Metody oceny:
sprawdzian, projekty analityczne i projekty uzupełniające umiejętność współpracy
Egzamin:
tak
Literatura:
-
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się