- Nazwa przedmiotu:
- ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Poznanie podstawowych problemów związanych z architekturą krajobrazu dot. ochrony, przebudowy, budowy krajobrazu, jego historii, planowania i projektowania w krajobrazie we współpracy z architektami
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Definicja, pojecie i elementy krajobrazu
2. Światło i klimat. Wykorzystanie elementów naturalnych w krajobrazie (światła naturalnego ) oraz czynników klimatycznych
3. Woda. Jej rola w krajobrazie, zbiorniki naturalne i sztuczne, otoczenie wody w obiegach (obrzeża wody), wykorzystywanie wody w obiegach zamkniętych, rodzaje kaskad, fontann, basenów itd.
4. Rzeźba terenu: ochrona rzeźby terenu istniejącego, przekształcanie rzeźby terenu, zabezpieczenie skarp (metody), bilans mas ziemnych.
5. Roślinność: podstawowe wiadomości na temat trawników, roślin okrywowych, krzewów liściastych i iglastych, i bylin
6. Roślinność: pokrój drzew, ich wysokość, średnica korony, wiek, ochrona drzew, znajomość podstawowych rodzajów i gatunków drzew
7. Roślinność: pnącza zimozielone, zrzucające liście, samoczepne , wymagające podpór, ich znaczenie dekoracyjne i przyrodnicze.
8. Ogrody na dachach i ścianach budynków: technologie, dobór roślin, zagrożenia, wady i zalety
9. Elementy kompozycji ogrodów historycznych i współczesnych: roślinność, układy, woda, mała architektura nawierzchnie
10. Historia ogrodów – POLSKA
11. Historia ogrodów – STAROŻYTNOŚĆ, WSCHÓD, EUROPA
Treści kształcenia
Treści kształcenia przekazywane podczas zajęć dotyczą opracowani dwóch tematów:
1. Ćwiczenia o charakterze analitycznym, które obejmują różne rozwiązania istniejących sytuacji przestrzennych (np. rzeźba w przestrzeni publicznej 2011/2012, woda w przestrzeni publicznej 2010/2011 itd.) Ćwiczenie musi obejmować lokalizację (mapy satelitarne, mapy geodezyjne i inne) przedstawioną w wybranej skali inwentaryzacje obiektu analizowanego dokumentacją fotograficzną lub rysunkową i KONTEKST z istniejącym krajobrazem z podkreśleniem znaczenia roślin
2. Ćwiczenia o charakterze projektowym, uzupełniającym prowadzone przez architektów ćwiczenia dot. rozwiązań budynków mała użyteczność publiczna. W programie ćwiczeń należy opracować projekt zagospodarowania (otoczenia) ze szczególnym uwzględnieniem zieleni istniejącej i projektowanej oraz innych elementów zagospodarowania związanych z krajobrazem
Wymagania:
1. Opracowanie koncepcji zagospodarowania w formie szkicu odręcznego w określonych programem skalach
2. Obligatoryjne omówienie koncepcji i jej zatwierdzenie
3. Przedstawienie opracowania albumu w formacie A3 (rysunki, przykłady, opisy)
Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć:
Wykład:
Wykłady obejmują cały rok. Wykorzystywane są przeźrocza, filmy i prezentacje komputerowe
- Metody oceny:
- sprawdzian, projekty analityczne i projekty uzupełniające umiejętność współpracy
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- -
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się