Nazwa przedmiotu:
MODELOWANIE KOMPUTEROWE
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium450h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę o wybranych technikach komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego z zakresu modelowania trójwymiarowego. Na przykładzie wybranych programów poznają techniki modelowania trójwymiarowego wykorzystywane na różnych etapach procesu projektowego: tworzenia modeli koncepcyjnych, modelowania informacji o budynku i sporządzania dokumentacji w technologii BIM, tworzenia form swobodnych i modelowania parametrycznego i wizualizacji fotorealistycznej. Potrafią samodzielnie wykorzystywać oprogramowanie wspomagające projektowanie architektoniczne w zakresie pozwalającym na pracę przy opracowywaniu dokumentacji architektonicznej i wykonywaniu wizualizacji fotorealistycznych.
Treści kształcenia:
Zajęcia prowadzone są w formie laboratorium komputerowego. Podczas zajęć studenci mają dostęp do szerokiej gamy oprogramowania wspomagającego projektowanie architektoniczne zainstalowanego w laboratorium komputerowym. W trakcie zajęć przedstawiane są podstawy teoretyczne związane z poszczególnymi tematami, zagadnienia praktyczne oraz oprogramowanie jakie może być użyte w celu wspomagania procesów projektowych w danym temacie. W początkowym etapie prowadzący zapoznaje studentów z zasadami pracy i funkcjami poszczególnych programów. Następnie na konkretnych przykładach przedstawiany jest sposób rozwiązywania wybranych problemów z danego zakresu przy użyciu omawianego programu. W trakcie zajęć studenci wykonują ćwiczenia wspólnie z prowadzącym. W czasie kursu studenci muszą wykonać samodzielnie trzy zadania/projekt stanowiące potwierdzenie nabytych umiejętności i będące podstawą do zaliczenia przedmiotu. Poszczególne zadania stanowią powiązaną ze sobą całość prowadząc studenta przez wszystkie etapy procesu komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego. Na zakończenie zajęć odbywa się prezentacja wykonanych projektów, w czasie której studenci mają możliwość porównania poziomu poszczególnych prac oraz wymiany doświadczeń nabytych w trakcie ich realizacji. Treści kształcenia Tematyka i treść zajęć prowadzonych w formie laboratorium komputerowego. Wykorzystanie technologii BIM – Building Information Modeling do modelowania obiektów architektonicznych i sporządzania dokumentacji budowlanej. Wprowadzenie do technologii BIM. Analiza różnic pomiędzy technikami komputerowego wspomagania projektowania architektonicznego 2d, 3d i BIM. Cechy i filozofia technologii BIM. Idea wirtualnego budynku - budowa i zarządzania modelem budynku w technologii BIM. Sposób realizacji zasad technologii BIM w programach wspomagających projektowanie komputerowe. Interfejs i środowisko pracy programu. Zasady pracy z programe. Domyślne ustawienia rysunkowe. Zmiana ustawień środowiska pracy. Podstawowe zagadnienia pracy z programem – zajęcia praktyczne pozwalające na zapoznanie się ze sposobami zaznaczania elementów, ich edycji i wprowadzania wartości numerycznych. Podstawowe narzędzia architektoniczne. Definiowanie struktury budynku. Modyfikowanie ustawień kondygnacji. Praca z podstawowymi elementami architektonicznymi. Struktura modelu budynku kondygnacje, zasady pracy z kondygnacjami. Podstawowe narzędzia architektoniczne: ściany, okna, drzwi, stropy. Atrybuty elementów architektonicznych. Zmiana cech elementów architektonicznych. Dostosowanie sposobu ich wyświetlania na rzutach i widokach. Omówienie zaawansowanych narzędzi projektowych: ściany profilowe, belki, słupy, schody, dachy i świetliki. Elementy tworzenia dokumentacji – przekroje, elewacje. Reprezentacja i widoki modelu. Automatyczne generowanie dokumentacji rysunkowej. Wymiarowanie i opisywanie. Kalkulacje i zestawienia – opisywanie pomieszczeń – strefy. Zagadnienia bibliotek i przygotowania własnych obiektów bibliotecznych. Wymiana z innymi aplikacjami CAD. Zapisywanie rysunków do formatu DWG. Techniki komputerowego wspomagania prac koncepcyjnych. Przedstawienie technik modelowania i edycji w programie wspomagającym modelowanie szkicowe. Narzędzia rysunkowe i edycyjne. Style wyświetlania i efekty wizualne. Przedstawienie zasad wykonania dokumentacji fotograficznej budynków do wykorzystania w technice MatchPhoto. Modelowanie przy użyciu techniki Match Photo. Przedstawienie techniki Match Photo – tworzenie modelu budynku ze zdjęć obiektu. Warunki jakie muszą spełniać zdjęcia używane w technice Match Photo. Dopasowanie perspektywy i skali do zdjęcia. Wykorzystanie różnych ujęć obiektu. Nakładanie fragmentów zdjęć obiektu na gotowy model trójwymiarowy. Analiza zakresu opracowania i nasycenia detalem dla potrzeb prawidłowego odwzorowania wyglądu opracowywanego budynku. Sposoby prezentacji modeli trójwymiarowych.. Modelowanie powierzchni przy pomocy modelera form swobodnych. Automatyzacja i parametryzacja modelu za pomocą nakładki generatywnej. Wstęp do zagadnień modelowania generatywnego. Omówienie techniki modelowania i edycji w modelerach form swobodnych. Krzywe i powierzchnie NURBS. Tworzenie i edycja powierzchni swobodnych. Programy do modelowania generatywnego. Praca w programie - zapoznanie z interfejsem. Zasady tworzenia definicji modelu. Typy danych. Rodzaje obiektów i procedur. Okno dialogowe i nawigacja po definicji. Obiekty w definicji – parametry i komponenty. Struktura komponentu. Użycie menu kontekstowego. Błędy i ostrzeżenia zgłaszane przez obiekty. Wartości parametrów – stałe i dziedziczone. Rodzaje połączeń obiektów w definicji. Podgląd generowanej geometrii. Przepływ danych i algorytmy łączenia list. Przykłady algorytmów generujących proste formy. Przykłady zaawansowanych algorytmów – metody analizy przestrzeni i wzajemnego położenia generowanych obiektów. Wizualizacja fotorealistyczna w programach do renderingu. Omówienie technik wykorzystywanych w programach renderujących: raytracing – śledzenie promieni, global ilumination - oświetlenie globalne i radiosity – energetyczna. Zagadnienia odtwarzania kaustyki obiektów i cieni powierzchniowych. Przedstawienie podstawowych pojęć związanych z definiowaniem materiałów i sposobu mapowania powierzchni renderowanych obiektów. Praca w wybranym programie renderującym. Różne silniki renderujące – mental ray i v-ray. Definiowanie materiałów wykorzystujących możliwości silników renderujących. Wykorzystanie bibliotek gotowych obiektów do wykonywania zaawansowanych wizualizacji. W trakcie kursu studenci realizują zadania/projekty wykorzystujące wiedzę i umiejętności nabyte w czasie ćwiczeń.
Metody oceny:
wiedza W_01 Test zaliczeniowy umiejętności U_01 Projekty końcowe U_02 Model budynku w projekcie końcowy U_03 Model i dokumentacja w projekcie końcowy U_04 Wizualizacje modelu w projekcie końcowym U_05 Projekty końcowe kompetencje społeczne KS_01 Projekty końcowe
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: „ BIM Curriculum Lecture 2011”, Graphisoft. „Zaczynamy pracę z ArchiCADem 15”, Graphisoft, Dokumentacja programu ArchiCAD. „Podręcznik użytkownika ArchiCADa 15”, Graphisoft, Dokumentacja programu ArchiCAD. „Podręcznik użytkownika Google SketchUp”, http://support.google.com/sketchup „The Grasshopper Primer - Second Edition”, Andy Payne, LIFT architects. „ Generative Algorithms with Grasshopper”, Zubin M Khabazi. Literatura uzupełniająca: „Przewodnik po systemach współpracy Graphisoft”, Graphisoft, Dokumentacja programu ArchiCAD. „Calculation Guide”, Graphisoft, Dokumentacja programu ArchiCAD. „Generative Algorithms – Weaving”, Zubin M Khabazi. „Generative Algorithms - Strip Morphologies”, Zubin M Khabazi. „Generative Algorithms - Porous Structures”, Zubin M K
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
--

Efekty uczenia się