Nazwa przedmiotu:
EKOLOGIA
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem wykładów z zakresu ekologii jest zaznajomienie studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej z ogólnymi zasadami ochrony przyrody, rozważanymi na tle stanu środowiska w Polsce i w Europie. Treści wykładów zostały tak ułożone, aby mogły się okazać przydatne w przyszłym życiu zawodowym architektów i urbanistów, zakładając że umiejętne gospodarowanie zasobami przyrodniczymi jest nie tylko prawnym obowiązkiem, ale i jedną z zasad etycznych tego zawodu. Przedstawiając najnowsze dane, rozwiązania organizacyjne, regulacje prawne obowiązujące w naszym kraju, założono także, że cykl wykładów może stanowić cenną pomoc dla przyszłych twórców planów zagospodarowania przestrzennego (poziom krajowy, regionalny, gminy). Poprzez uczestnictwo w zajęciach student zdobywa wiedzę, umiejętności i nabywa pożądane kompetencje społeczne w dziedzinie zrównoważonego planowania architektonicznego i urbanistycznego z poszanowaniem zasad ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju.
Treści kształcenia:
Treścią wykładów z zakresu ekologii jest nie tylko przypomnienie antropogenicznych zniszczeń środowiska narastających w miarę postępu cywilizacji technicznej, aktualne dane na temat stanu środowiska przyrodniczego w Polsce, ale także prezentacja celów i zakresu ochrony przyrody w naszym kraju. W zakres treści wykładów wchodzą więc zagadnienia ochrony przyrody w odniesieniu do wód, gleby, powietrza atmosferycznego, obszarów wiejskich i wielkich miast, a także omówienie koncepcji rozwoju zrównoważonego. Ważnym zadaniem wykładów jest uświadomienie słuchaczom, że myśl współczesnych koncepcji ochrony przyrody ogromną rolę pełni gospodarowanie zasobami przyrody w zgodzie z zadaniami ochronnymi i troską o stan środowiska. Z uwagi na specyfikę zagadnień wykłady zawierają bogaty materiał ilustracyjny (prezentacje są realizowane w programie PowerPoint).
Metody oceny:
Egzamin pisemny pod koniec semestru; osobne pytania dla sprawdzenia grupy efektów (wiedza: W01, W02, W03; umiejętności U 01, U 02, U 03; kompetencje społeczne KS 01, KS 02, KS 03); odpowiednio sformułowane pytania pozwalają wyrywkowo sprawdzić opanowanie przez studentów każdego z wymienionych segmentów efektów kształcenia.
Egzamin:
tak
Literatura:
LITERATURA PODSTAWOWA 1.Krystyna Dubel: "Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym", Białystok 2002 2.Edward Radziszewski: "Prawo ochrony środowiska", Warszawa 2003 3.Ewa Symonides: „Ochrona przyrody”, Warszawa 2010 4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody 5. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 „Prawo ochrony środowiska” LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1."Kompendium wiedzy o ekologii" [pr. zbior.], Warszawa 2002 2.Janina Lewińska: "Klimat miasta", Kraków 2000 3.Aleksander Lipiński: "Prawne podstawy ochrony środowiska", Warszawa 2002 4.. Miesięcznik specjalistyczny „Aura” (roczniki 2010 -2012) 5.Janusz Pokorski i in.: "Kształtowanie terenów zieleni", Warszawa 2001
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się