- Nazwa przedmiotu:
- EKOLOGIA
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładów z zakresu ekologii jest zaznajomienie studentów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej z ogólnymi zasadami ochrony przyrody, rozważanymi na tle stanu środowiska w Polsce i w Europie. Treści wykładów zostały tak ułożone, aby mogły się okazać przydatne w przyszłym życiu zawodowym architektów i urbanistów, zakładając że umiejętne gospodarowanie zasobami przyrodniczymi jest nie tylko prawnym obowiązkiem, ale i jedną z zasad etycznych tego zawodu. Przedstawiając najnowsze dane, rozwiązania organizacyjne, regulacje prawne obowiązujące w naszym kraju, założono także, że cykl wykładów może stanowić cenną pomoc dla przyszłych twórców planów zagospodarowania przestrzennego (poziom krajowy, regionalny, gminy). Poprzez uczestnictwo w zajęciach student zdobywa wiedzę, umiejętności i nabywa pożądane kompetencje społeczne w dziedzinie zrównoważonego planowania architektonicznego i urbanistycznego z poszanowaniem zasad ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju.
- Treści kształcenia:
- Treścią wykładów z zakresu ekologii jest nie tylko przypomnienie antropogenicznych zniszczeń środowiska narastających w miarę postępu cywilizacji technicznej, aktualne dane na temat stanu środowiska przyrodniczego w Polsce, ale także prezentacja celów i zakresu ochrony przyrody w naszym kraju. W zakres treści wykładów wchodzą więc zagadnienia ochrony przyrody w odniesieniu do wód, gleby, powietrza atmosferycznego, obszarów wiejskich i wielkich miast, a także omówienie koncepcji rozwoju zrównoważonego. Ważnym zadaniem wykładów jest uświadomienie słuchaczom, że myśl współczesnych koncepcji ochrony przyrody ogromną rolę pełni gospodarowanie zasobami przyrody w zgodzie z zadaniami ochronnymi i troską o stan środowiska. Z uwagi na specyfikę zagadnień wykłady zawierają bogaty materiał ilustracyjny (prezentacje są realizowane w programie PowerPoint).
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny pod koniec semestru; osobne pytania dla sprawdzenia grupy efektów (wiedza: W01, W02, W03; umiejętności U 01, U 02, U 03; kompetencje społeczne KS 01, KS 02, KS 03); odpowiednio sformułowane pytania pozwalają wyrywkowo sprawdzić opanowanie przez studentów każdego z wymienionych segmentów efektów kształcenia.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA
1.Krystyna Dubel: "Uwarunkowania przyrodnicze w planowaniu przestrzennym", Białystok 2002
2.Edward Radziszewski: "Prawo ochrony środowiska", Warszawa 2003
3.Ewa Symonides: „Ochrona przyrody”, Warszawa 2010
4. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 o ochronie przyrody
5. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 „Prawo ochrony środowiska”
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1."Kompendium wiedzy o ekologii" [pr. zbior.], Warszawa 2002
2.Janina Lewińska: "Klimat miasta", Kraków 2000
3.Aleksander Lipiński: "Prawne podstawy ochrony środowiska", Warszawa 2002
4.. Miesięcznik specjalistyczny „Aura” (roczniki 2010 -2012)
5.Janusz Pokorski i in.: "Kształtowanie terenów zieleni", Warszawa 2001
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się