Nazwa przedmiotu:
EKONOMIKA I REALIZACJA INWESTYCJI
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
EKONOMIKI I ORGANIZACJI PROCESU INWESTYCYJNEGO
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy ekonomicznej oraz ekonomiki procesu budowlanego oraz ich wpływu na szeroko pojęte prowadzenie i organizację budowlanego procesu inwestycyjnego
Treści kształcenia:
Przedmiot składa się z serii wykładów oraz ćwiczeń. Wykłady stanowią cykl wiedzy uzupełniającej niezbędnej do prawidłowego wykonania przez studenta samodzielnych opracowań wykonywanych podczas ćwiczeń. Podczas wykładów przekazywany jest następujący zakres wiedzy: podstawowe informacje z zakresu makro i mikroekonomii, strategie i zasady konkurencyjności obowiązujące w budowlanym procesie inwestycyjnym, zasady tworzenia strategii zrównoważonego rozwoju na przykładzie miast polskich, marketing w zawodzie architekta i w procesie budowlanym inwestycyjnym, ekonomiczne kryteria projektowania inwestycji budowlanych, krótki kurs finansowy wraz z omówieniem bilansu i rachunku wyników, rola banku w procesie inwestycyjnym, analizy efektywności ekonomicznej oraz skutki ekonomiczne decyzji inwestycyjnych – w tym BEP oraz analiza SWOT, sporządzanie biznes planu – w tym studium realności inwestycji budowlanej, ekonomika środowiska i zasobów naturalnych oraz jej wpływ na budowlane inwestycje. Ćwiczenia – każdy student ma za zadanie wykonanie zestawu analiz na podstawie własnego projektu użyteczności publicznej jaki wykonywał na jednym z poprzednich semestrów nauczania. Zestaw analiz składa się z dwóch części. Część pierwsza dotyczy analizy porównawczej uwarunkowań przestrzennych, klimatycznych oraz ekonomicznych dwóch działek na których będzie się znajdował obiekt o funkcji wybranej przez studenta. Jedna z działek – to lokalizacja zgodna z pierwotnym projektem, druga – o analogicznym przeznaczeniu - wybrana jest przez studenta. Podczas ćwiczeń jest omówiony przykładowy sposób wykonania analiz i przyjęcia założeń. Część pracy jest wykonywana przez studenta poza godzinami ćwiczeń. W trakcie wykonywania opracowania - wymagany jest system korekt z prowadzącym, pozwalający na utrzymanie prawidłowego toku analitycznego myślenia. Korekty odbywają się przy udziale całej grupy, tak aby każdy ze studentów mógł czynnie uczestniczyć w zajęciach. Opracowanie jest przedstawiane do zaliczenia w 10 godzinie ćwiczeń. Zaliczenie części pierwszej analiz jest podstawą do rozpoczęcia części drugiej samodzielnego opracowania - którego zakres jest również omawiany przez prowadzącego. Zakres analiz dotyczy – uwarunkowań przestrzennych, kształtowania funkcji i formy obiektu, niezawodności obiektu, wykonania opisu technicznego wraz z informacjami z zakresu ochrony przeciw pożarowej i BHP oraz analizy ekonomicznej pozwalającej na przybliżone szacunkowe określenie nakładów jakie inwestor będzie musiał ponieść na realizację zaprojektowanego obiektu wraz z określeniem okresu zwrotu nakładów przy uwzględnieniu współczynnika dyskonta. Podobnie jak podczas części pierwszej ćwiczenia część pracy jest wykonywana przez studenta poza godzinami ćwiczeń. W trakcie wykonywania opracowania - wymagany jest system korekt z prowadzącym, pozwalający na utrzymanie prawidłowego toku analitycznego myślenia. Korekty odbywają się przy udziale całej grupy, tak aby każdy ze studentów mógł czynnie uczestniczyć w zajęciach. Zaliczenie drugiej części ćwiczeń następuje w formie krótkiej (10 min) publicznej prezentacji każdego studenta, mającej miejsce podczas ostatnich dwóch godzin ćwiczeń i złożenia pisemnego opracowania do prowadzącego.
Metody oceny:
Test zaliczeniowy, dwa opracowania problemowe w formie pisemnej, Ustna publiczna prezentacja własnego opracowania analitycznego
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane (wraz z późn. zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 228 pozycja 1514 z 24 grudnia 2008 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wraz z późn. zmianami) • Werner Witold – „Proces inwestycyjny dla architektów”, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 2008 • Werner Witold – „Procedury inwestowania”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010 • Ryńska Elżbieta – „Środowiskowy proces inwestycyjny dla architektów”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007 Literatura uzupełniająca • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – KPA (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071) • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późniejszymi zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 80 pozycja 717 z 10 maja 2003 USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dziennik Ustaw Nr 93 pozycja 589 z 23 lipca 1998 • Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (wraz z późn. zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 93 pozycja 590 z 23 lipca 1998 Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne. (wraz z późn. zmianami)
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się