- Nazwa przedmiotu:
- PROJEKT ARCHITEKTONICZNY 4
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr inż. arch. Marek Budzyński z zespołem, prof. dr inż. arch. Krzysztof Dyga z zespołem, dr inż. arch. Bogdan Dzierżawski z zespołem, prof. dr inż. arch. Zygmunt Hoffman z zespołem, dr inż. arch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PODSTAW PROJEKTOWANIA ARCHITEKTONICZNEGO
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt90h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczenie przedmiotu w poprzednim semestrze
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy z obszaru projektowania podstawowych obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej z wyraźną preferencją dla obiektów oświaty – szkół podstawowych i ponadpodstawowych i nauczenie ich wykonywania takich projektów na przykładzie konkretnego zadania projektowego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
Cykl wykładów towarzyszących zajęciom z projektowania składa się 7,5 dwugodzinnych prezentacji, których szczegółowa tematyka na początku semestru każdorazowo uzgadniana jest z prowadzącymi zajęcia projektowe.
Ustaleniem stałym jest, by na cykl składały się zarówno zagadnienia z teorii architektury, jak i dotyczące wprost zagadnień ważnych dla projektowania budynków szkolnych (obiektów oświaty).
Stałymi tematami wykładów są:
Projektowanie szkół jako problem przenikania się funkcji
Przestrzenie publiczne miasta i szkoły
Zagospodarowanie działki szkolnej
Zieleń w obiektach oświaty
- Zespół sportowy - dydaktyczna i środowiskowa część szkoły
Dostępność obiektów oświaty dla osób z dysfunkcjami egzystencjonalnymi
Forma architektoniczna współczesnych obiektów użyteczności publicznej
Projekt wnętrz jako problem przenikania się przestrzeni
Szkoły skandynawskie jako przykład obiektów oświaty w sposób szczególny służących rozwojowi osobniczemu uczniów
Instalacje sanitarne w budynkach oświaty
Ogólne omówienie problematyki architektury szkoły jako podsumowanie wykładów (wykład jednogodzinny)
Prowadzący wykłady traktują przedstawiane prezentacje jako rozwinięcie tez opisanych w niniejszym opracowaniu w p. „Efekty kształcenia i sposób prowadzenia zajęć” - Ogólny opis przedmiotu.
Zajęcia projektowe:
Ćwiczenia projektowe nie mają na stałe uzgodnionego cyklu tematycznego jako sekwencji następujących po sobie analiz, lecz prowadzący dobierają kolejność omawianych zagadnień w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia projektów, tak by w trakcie całego semestru omówione zostały wszystkie zagadnienia istotne dla projektowania budynków szkół (obiektów oświaty).
Oprócz wymienionych jako tematyka wykładów ważnym są tu szczególnie :
problem właściwej dyspozycji funkcjonalnej całego złożonego budynku szkolnego – zagadnienie relacji pomieszczeń i zespołów dydaktycznych do pozostałych funkcji budynku szkolnego,
problem poprawności funkcjonalnej poszczególnych sektorów funkcjonalnych szkoły
zagadnienie właściwego oświetlenia szkolnych przestrzeni dydaktycznych (kubaturowych i terenowych) oraz pomieszczeń pomocniczych
zagadnienia akustyki budynku szkolnego w aspekcie rozwiązań materiałowych, funkcjonalnych i przestrzennych,
problem bezpiecznego użytkowania poszczególnych pomieszczeń i zespołów użytkowych
integracyjny charakter budynku szkolnego (obecność w szkole osób z niepełnosprawnościami)
meblowe wyposażenie pomieszczeń szkolnych, jako warunek ich sprawności funkcjonalnej,
dobór rozwiązań w zakresie infrastruktury technicznej jako gwarant sprawności użytkowej obiektu szkolnego
rozwiązania konstrukcyjno – materiałowe jako warunek sprawności użytkowej i ekonomicznej budynku szkolnego
sposób powiązania budynku szkolnego z przestrzeniami publicznymi
szkoła środowiskowa jako zagadnienie społeczne i przestrzenne
szkoła jako składowa systemu społeczno – gospodarczego społeczności lokalnej
różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu
- Metody oceny:
- Ocena zdobytej wiedzy przez stwierdzenie jej zakresu w ramach końcowej oceny projektu
- Egzamin:
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992
Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986
Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007
Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998
Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998
Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010
Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011
Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006
M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M. Nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010
Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991
Literatura uzupełniająca:
Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (Dz.u.2001.15poz. 142)
Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej
Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum
Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi
Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania
Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży
Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się