- Nazwa przedmiotu:
- PROBLEMY URBANISTYKI WSPÓŁCZESNEJ
- Koordynator przedmiotu:
- -
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Architektura i Urbanistyka
- Grupa przedmiotów:
- PROJEKTOWANIE URBANISTYCZNE
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z zaawansowanym zakresem wiedzy urbanistycznej oraz wzajemnymi związkami urbanistyki z architekturą i planowaniem przestrzennym a także z zagadnieniami społecznymi i ekonomicznymi istniejącymi we współczesnych miastach
- Treści kształcenia:
- Ogólny opis przedmiotu:
Przedmiot składa się z serii wykładów oraz ćwiczeń.
Wykłady zawierają wiedzę (w tym również przez wskazanie źródeł) niezbędną do prawidłowego wykonania przez studentów, samodzielnie i w grupach, opracowań prezentowanych następnie podczas seminariów i poddawanych ocenie przez prowadzącego zajęcia i innych studentów w czasie dyskusji. Podczas wykładów przekazywany jest następujący zakres wiedzy: stan współczesnych miast ze wskazaniem przyczyn istniejącego zagospodarowania i istniejących problemów, zwłaszcza problemu rozpraszania się miast, typy miast wraz z omówieniem problemu miast globalnych, również jako miast epoki ICT, możliwe scenariusze zmian w przestrzeni miejskiej wraz ze wskazaniem powodów spełnienia się ich, w tym rola społeczności miejskich, przestrzenie publiczne miast jutra wraz z omówieniem centralnych części miast, nowe zgrupowania miejsc pracy wraz z omówieniem granicznych części miast, nowe wyzwania pojawiające się przez urbanistami oraz innymi aktorami biorącymi udział w kształtowaniu miejskiej przestrzeni. Ocena z całości przedmiotu = oceny z poszczególnych seminariów + ocena z egzaminu (ocena podsumowująca).
Seminaria – przed rozpoczęciem zajęć (miesiąc przed) studenci otrzymują spis tematów seminaryjnych i mogą wybrać temat dowolny, podobnie jak grupę, w której będą dalej pracowali. Grup takich jest sześć, to oznacza że każda liczy po ok. 30 osób. Zagadnienia omawiane na seminariach łączą się w wymienionymi wyżej zagadnieniami omawianymi w czasie wykładów. Jakość referatu i udział w dyskusji w czasie seminariów jest oceniany (ocena formująca).
- Metody oceny:
- uczestnictwo w dyskusji, ustna publiczna prezentacja własnego opracowania - ocena formująca, egzamin - ocena podsumowująca,
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa
- Gzell S., „Opracowania dotyczące gospodarki przestrzeni miasta tworzone dla potrzeb strategii jego rozwoju”, a także inne teksty w: „Integracja i dezintegracja obszarów metropolitalnych”, red.: P.Lorens, biblioteka urbanisty t.6, urbanista, Warszawa, 2005,
- Gzell S., „Suburbanizacja a projektowe strategie urbanistyczne”, a także inne teksty w: „Problem suburbanizacji”, red.: P.Lorens, biblioteka urbanisty t.7, urbanista, Warszawa, 2005,
- Gzell S., „Komercjalizacja przestrzeni a kompozycja urbanistyczna”, a także inne teksty w.: „Komercjalizacja przestrzeni - charakterystyka zjawiska”, red.: P.Lorens, E.Ratajczyk - Piątkowska, biblioteka urbanisty t.12, urbanista, Warszawa, 2008,
- Gzell S., „Town Planning Doctrine in a Time of Pandemic”, a także inne teksty w: „New Urban Questions. Urbanism Beyond Neo-liberalism”, ed.: J.Rosemann, L.Qu, D.Sepulveda, IFoU, TU Delft, 2009,
- Gzell S., „Miasto jako przedmiot badań urbanistki”, a także inne teksty w: „Miasto jako przedmiot badań naukowych w początkach XXI wieku”, red. B.Jałowiecki, Euroreg, WN Scholar, Warszawa, 2008,
- Gzell S., „Przestrzeń miejska bez właściwości”, a także inne teksty w: „Serce miasta”, red.:J.Gyurkovich, Wydawnictwo PK, Kraków, 2008,
- Gzell S., „Architektura metropolii?”, a także inne teksty w: „Czy metropolia jest miastem?”, red.: B.Jałowiecki, Euroreg, WN Scholar, Warszawa, 2009,
- Gzell S., „Miastotwórcza rola transportu w teorii urbanistyki”, a także inne teksty w: „Transport a logika formy urbanistycznej”, red.: A.Rudnicki, Z.Zuziak, Wydawnictwo PK, Karków, 2010,
- Gzell S., „Międzynarodowe osiągnięcia polskiej urbanistyki”, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, PAN, Tom LVI, Zeszyt 3/2011, Warszawa, 2011,
Literatura uzupełniająca
- de Geyter X., “After-sprawl”, NAi Publishers, Rotterdam, 2002,
- Sassen S., “The Global City”, Princeton University Press, 2001,
- aktualne periodyki fachowe oraz prasa codzienna, zajmująca się problemami urbanistyki, planowania przestrzennego i architektury, oraz problemami społecznymi i ekonomicznymi, w tym wydawane przez Zakład Urbanistyki i Krajobrazu Wiejskiego pismo „Urbanistyka. Międzyuczelniane Zeszyty Naukowe” (wszystkie numery),
- wydawnictwa pokonferencyjne, wydawane m.in. na uczelniach polskich i zagranicznych, po spotkaniach naukowych dotyczących problemów urbanistyki współczesnej, a także przez instytucje i organizacje zajmujące się urbanistyką. Aktualna informacja na ten temat podawana w czasie wykładów,
- strony internetowe miast omawianych w czasie wykładu, instytucji i organizacji polskich i międzynarodowych zajmujących się urbanistyką ONZ, HABITAT, IFHP, AESOP, ISOCARP, SARP, TUP, Izba Urbanistów i in.,
- akty prawne dotyczące zagospodarowania przestrzennego.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się