Nazwa przedmiotu:
Filozofia i estetyka
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z refleksją estetyczną związaną z ważnymi współczesnymi nurtami filozoficznymi.
Treści kształcenia:
W edukacji europejskiej do tradycji należy elementarna przynajmniej znajomość filozofii. W kształceniu architekta: inżyniera – budowniczego i artysty zarazem, nie można pomijać myślenia filozoficznego, a więc zdolności do pojęciowego obejmowania i porządkowania świata, a także pogłębionej samoświadomości artystycznej i intelektualnej. Estetyka to wyodrębniony dział filozofii. Koncentruje się przede wszystkim na szeroko rozumianych kwestiach wartości estetycznej, tradycyjnie określanej jako piękno, specyfice jego doświadczania (przeżyciu estetycznym) i wieloaspektowo ujmowanym tzw. świecie sztuki. Obecnie obserwuje się rozszerzanie zakresu tradycyjnych kategorii estetycznych i obejmowanie nimi całej rzeczywistości, nie tylko artystycznej. Refleksją estetyczną obejmuje się sferę krajobrazu naturalnego i zurbanizowanego a także sposób kształtowania i wykorzystywania przestrzeni publicznej; kwestie te w pracy architektów są nieustannie obecne. Swobodne poruszanie się w dziedzinie estetyki jest pomocne także przy formułowaniu dłuższych wypowiedzi na temat sztuki i architektury (manifestów artystycznych, prac z historii czy krytyki architektury) oraz na temat własnej twórczości. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów, w czasie których są omawiane główne dyscypliny filozoficzne, elementarne wiadomości z zakresu historii filozofii i, na ich tle, zagadnienia estetyczne. Przede wszystkim jednak dotyczą one filozofii i estetyki dwudziestowiecznej i najnowszej. Wykładom towarzyszą zajęcia seminaryjne, Celem tych zajęć jest rozwijanie umiejętności analizy tekstów, formułowania myśli i opinii oraz wypowiadania ich wobec grupy studenckiej. Prowadzący zajęcia pomaga w postawieniu pytań, sformułowaniu problemów, zachęca do odróżniania założeń, tez, uzasadnień, argumentów i wniosków. W każdym roku akademickim dobór tekstów komentowanych i dyskutowanych na seminariach jest inny, lub częściowo inny. Teksty do dyskusji są komplementarne wobec wykładów – rozwijają one i uzupełniają kwestie omawiane na wykładach. Teksty te wybierane są ze względu na ich znaczenie w dyskursie na temat sztuki, piękna i architektury prowadzonym we współczesnej przestrzeni intelektualnej. Mogą to być teksty które zostały niedawno wydane lub ponownie odkryte jako aktualne. Teksty do dyskusji mogą proponować sami studenci (na przykład, jeśli uważają, iż zawartość myślowa tych tekstów może być ważna przy przygotowywaniu prac magisterskich).
Metody oceny:
Pisemne kolokwium, Efekt sprawdzany w czasie dyskusji seminaryjnych oraz w czasie kolokwium pisemnego; a także w części teoretycznej pracy dyplomowej
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa 1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii 2. W. Tatarkiewicz, Historia estetyki 3. Estetyki filozoficzne XX wieku pod red. K. Wilkoszewskiej, Wyd. Universitas, Kraków 2000. 4. K. Gutowska, Zrozumieć sztukę. Skrypt. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca (teksty seminaryjne) Są to zestawy tekstów filozoficznych z zakresu szeroko rozumianej estetyki (przeciętnie około 20-25 stronic na poszczególne seminaria) przedstawiane studentom na pierwszych zajęciach
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się