Nazwa przedmiotu:
SZTUKA WSPÓŁCZESNA
Koordynator przedmiotu:
-
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Architektura i Urbanistyka
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest danie studentom ogólnej orientacji w świecie zjawisk sztuki XX i XXI wieku. Ważne dla odbioru sztuki najnowszej jest umiejętność osadzenia jej w dziejach całości sztuki i zdania sobie sprawy, jakie zjawiska w sztuce wpłynęły na dokonane przemiany . Uformowane w dadaizmie, futuryzmie, fowizmie i ekspresjonizmie, a potem w surrealizmie formuły plastyczne oraz intelektualne eksperymenty w wielu wypadkach nadały kształt zarówno formie jak i przesłaniu n. p. tak teraz modnej rzeźbie społecznej. Wykłady mają też uświadomić rolę sztuki dawnej ,zwłaszcza renesansowej i barokowej w dialogu jaki z nią prowadzili wielcy twórcy XX wieku Pablo Picasso, Salvador Dali, Marcel Duchamps, Max Ernst, Andy Warhold, jak i artyści XXI wieku. Pragnę też zwrócić uwagę słuchaczy na rolę współczesnych wielkich wystaw urządzanych przez największe muzea i galerie świata n.p. znakomita wystawy w 2008roku Dadaizmu w Centre Pompidou w Paryżu i londyńskiej Tate Modern. Wystawa zajmująca się zagadnieniem dźwięku i światła w sztuce XX wieku, też w paryskim Centre Pompidou. Zawarte w ich katalogach eseje i opracowania dają wyjaśnienia i podstawy pozwalające zrozumieć złożone zjawiska współczesności. Na uwagę zasługuje również problem kryzysu muzeów wiążący się ściśle z rzeczywistością ponowoczesną.
Treści kształcenia:
Opis przedmiotu Wykłady z zakresu malarstwa i rzeźby europejskiej od czasów Picassa po Andy Warhola i „rzeźbę społeczną” . Podjęcie takich zajęć dla studentów architektury wydaje się oczywiste. Pierwszy wykład zostanie poprzedzony wprowadzeniem będącym przeglądem zjawisk artystycznych w wielu XIX, które doprowadziły do tych rewolucyjnych przemian, jak wizje Goyi, ekspresje Turnera (można jego liczne „abstrakcyjne” akwarele i 6 obrazów zobaczyć w Polsce na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie)
Metody oceny:
Pisemny esej na wybrany z trzech sugerowanych tematów z zakresu wykładanego
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura: John Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola, przekład Joanna Holzman, Kraków 2006 Sztuka świata, praca zbiorowa .9 ,Warszawa 1996 Sztuka świata, praca zbiorowat.10,Warszawa 1996 E. Bell, Lustro, Nowa historia sztuki, tłum Ewa Gorządek, Warszawa 2009 Jean Clair, Kryzys muzeów, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Gdańsk 2009 Clement Greenberg, Obrona modernizmu, Grzegorz Dziamski, Maria Śopik -Dziamska, Kraków 2006 Jean Baudrillard, Spisek sztuki, Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o Spisku sztuki. Przedmowa Sylvère Latringer, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2006 Donald Kuspit, Koniec Sztuki, tłum. Janusz Borowski Gdańsk 2004 Monografie Picassa, Dadaizmu, Surrealizmu wydane przez Taschena. Lektura nieobowiązkowa Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Metamalarstwo u progu ery nowoczesnej. Przełozyła Katarzyna Thiel Jańczuk, Gdańsk 2011 Gerald Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo. Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucja kultury...,przełożył Andrzej Wajs, Warszawa 2006 Anna Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre'a Bourdieu, Warszawa 2010 Historia Sztuki Dzisiaj. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Poznań 19-21 listopada 2009,Warszawa 2010 Efekty kształcenia – do uzupełnienia. Założono następujące odniesienia do efektów programu: Wiedza: 2K_W01, 2K_W16; Umiejętności: 2K_U10; Kompetencje społeczne: 2K_K01, 2K_K11;
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się