Nazwa przedmiotu:
Wielkie religie świata
Koordynator przedmiotu:
dr Lech Stachurski
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
HESWY1
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., praca własna studenta 20 godz. w tym: 3 godz. przygotowanie się do wykładów, 17 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi ideami religijnymi świata i ich oddziaływaniem na współczesną cywilizację.
Treści kształcenia:
<ol> <li>O fenomenie religii - wstępne uwagi ogólne. <li>Judaizm jako monoteizm w dziejach starożytnych. Judaizm współczesny. <li>Chrześcijaństwo. Początki, rozwój, specyfika. <li>Współczesne odmiany wyznaniowe chrześcijaństwa: prawosławie, katolicyzm, protestantyzm. <li>Islam czyli religia poddania się Bogu. Pierwotny islam arabski. Absolutyzm prawny i ścisły monoteizm. <li>Islam jako religia ponadnarodowa. Muzułmańskie formy kultowe i organizacyjne. Tendencje fundamentalistyczne w islamie. <li>Hinduizm czyli religia jedności z Boskim Absolutem. Wątki metafizyczne i etyczne Wed oraz Upaniszad. Od czystego idealizmu metafizycznego do teizmu. Klasyczne szkoły hinduizmu: sankhja, joga i wedanta. <li>Buddyzm czyli religia urzeczywistnienia Boskiej Pustki. Cztery szlachetne etyczne prawdy. Nirwana jako wyzwolenie z karmicznych więzów egzystencji. <li>Konfucjanizm czyli religia akceptacji hierarchicznej harmonii Nieba. Tradycjonalizm, ceremonializm i racjonalizm. Etyka i etykieta. <li>Taoizm czyli religia zgodności z naturalnym Ładem-Tao. Kwietystyczna mistyka. Postulat realizacji własnego tao. Doktryna yin-yang. Taoizm filozoficzny a taoizm magiczno-religijny. <li>Szintoizm. Jego narodowy charakter i rola w uformowaniu charakteru Japończyków. <li>Katolicka etyka społeczna. <li> Różne religie wobec rozwoju technologicznego. <li> Dylematy etyczno-religijne zawodu inżyniera. </ol>
Metody oceny:
Zaliczenie – sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] M. Wykurz, Wielkie religie świata a cywilizacja techniczna, Warszawa 2001 (wybrane rozdziały),<br> [2] J. Marzęcki, Systemy religijno-filozoficzne Wschodu, Warszawa 1999 (wybrane rozdziały).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HESWY1W1
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społeczno-religijnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HESWY1K1
Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06