- Nazwa przedmiotu:
- Wielkie religie świata
- Koordynator przedmiotu:
- dr Lech Stachurski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- HESWY1
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz.= 2 ECTS: obecność na zajęciach 30 godz., praca własna studenta 20 godz. w tym: 3 godz. przygotowanie się do wykładów, 17 godz. przygotowanie się do sprawdzianu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykład 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi ideami religijnymi świata i ich oddziaływaniem na współczesną cywilizację.
- Treści kształcenia:
- <ol>
<li>O fenomenie religii - wstępne uwagi ogólne.
<li>Judaizm jako monoteizm w dziejach starożytnych. Judaizm współczesny.
<li>Chrześcijaństwo. Początki, rozwój, specyfika.
<li>Współczesne odmiany wyznaniowe chrześcijaństwa: prawosławie, katolicyzm, protestantyzm.
<li>Islam czyli religia poddania się Bogu. Pierwotny islam arabski. Absolutyzm prawny i ścisły monoteizm.
<li>Islam jako religia ponadnarodowa. Muzułmańskie formy kultowe i organizacyjne. Tendencje fundamentalistyczne w islamie.
<li>Hinduizm czyli religia jedności z Boskim Absolutem. Wątki metafizyczne i etyczne Wed oraz Upaniszad. Od czystego idealizmu metafizycznego do teizmu. Klasyczne szkoły hinduizmu: sankhja, joga i wedanta.
<li>Buddyzm czyli religia urzeczywistnienia Boskiej Pustki. Cztery szlachetne etyczne prawdy. Nirwana jako wyzwolenie z karmicznych więzów egzystencji.
<li>Konfucjanizm czyli religia akceptacji hierarchicznej harmonii Nieba. Tradycjonalizm, ceremonializm i racjonalizm. Etyka i etykieta.
<li>Taoizm czyli religia zgodności z naturalnym Ładem-Tao. Kwietystyczna mistyka. Postulat realizacji własnego tao. Doktryna yin-yang. Taoizm filozoficzny a taoizm magiczno-religijny.
<li>Szintoizm. Jego narodowy charakter i rola w uformowaniu charakteru Japończyków.
<li>Katolicka etyka społeczna.
<li> Różne religie wobec rozwoju technologicznego.
<li> Dylematy etyczno-religijne zawodu inżyniera.
</ol>
- Metody oceny:
- Zaliczenie – sprawdzian pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] M. Wykurz, Wielkie religie świata a cywilizacja techniczna, Warszawa 2001 (wybrane rozdziały),<br>
[2] J. Marzęcki, Systemy religijno-filozoficzne Wschodu, Warszawa 1999 (wybrane rozdziały).
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HESWY1W1
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społeczno-religijnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HESWY1K1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06