Nazwa przedmiotu:
Zasady programowania strukturalnego I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Mazurek, mgr Kornel Rostek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZAP1z
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich (44h): a) Wykład 13h, b) Ćwiczenia w laboratorium 25h, c) Konsultacje: 2h; d) Egzamin: 4h; 2) Liczba godzin pracy własnej studenta (95h): a) Zapoznanie z literaturą 20h, b) Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h, c) Rozwiązanie zadań domowych 30h, d) Przygotowanie do sprawdzianów 10h, e) Przygotowanie do egzaminu 16h. RAZEM 135h (5 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 punktu ECTS - liczba godzin bezpośrednich (44h): a) Wykład 13h, b) Ćwiczenia w laboratorium 25h, c) Konsultacje: 2h; d) Przeprowadzenie egzaminu 4h.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 punkty ECTS - 80h w tym: a) Ćwiczenia w laboratorium 25h, b) Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15h, c) Rozwiązanie zadań domowych 30h, d) Przygotowanie do sprawdzianów 10h,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład195h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium375h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Z wyjątkiem matematyki w zakresie szkoły średniej, przedmiot nie wymaga od studentów wiadomości z innych przedmiotów.
Limit liczby studentów:
Wykład - bez ograniczeń; Laboratorium - 12 osób
Cel przedmiotu:
Uzyskana wiedza pozwala studentom na konstruowanie algorytmów i tworzenie programów komputerowych. Implementacja algorytmów w trakcie ćwiczeń i realizacja indywidualnych projektów pozwoli na nabycie praktycznych umiejętności ułatwiających badanie i rozwiązywanie problemów inżynierskich.
Treści kształcenia:
Nauka logicznego, algorytmicznego myślenia i gruntowne wprowadzenie do programowania strukturalnego, wraz z prezentacją zasad konstruowania algorytmów i struktur danych w procesie tworzenia złożonych programów. Przedmiot jest oparty na na strukturalnych konstrukcjach języka C++, wspólnych dla języków wyższego poziomu programowania.
Metody oceny:
Wykład - egzamin; Laboratorium - dwa kolokwia polegające na samodzielnym napisaniu i uruchomieniu programów w trakcie zajęć
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Barbara Putz, Paweł Wnuk: Informatyka 2 - Programowanie. OKNO PW, Warszawa 2002. 2) Paweł Wnuk, Barbara Putz: Informatyka 2 - Programowanie. Wersja w języku C/C++. OKNO PW, Warszawa 2005. 3) Stephen Prata: Język C. Szkoła programowania. Robomatic 2001. 4) Niklaus Wirth: Algorytmy+struktury danych=programy. WNT 2002. 5) Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour: Podstawy algorytmów z przykładami w C++. Helion 2004.
Witryna www przedmiotu:
http://iair.mchtr.pw.edu.pl/studenci/
Uwagi:
Umiejętności zdobyte w ramach przedmiotu ułatwią szybkie przejście do programowania w Matlabie, językach skryptowych (np. Python czy PHP) oraz do nauki programowania zorientowanego obiektowo (w C++ i Javie).

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ZAP1z_ Inst_W01
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą kluczowych zagadnień konstrukcji języka strukturalnego
Weryfikacja: Sprawdzian 1, Sprawdzian 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04
Efekt ZAP1z_ Inst_W02
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą algorytmizacji prostych problemów
Weryfikacja: Sprawdzian 1, Sprawdzian 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04
Efekt ZAP1z_ Inst_W03
Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowania strukturalnego w języku C/C++
Weryfikacja: Sprawdzian 1, Sprawdzian 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W02, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ZAP1z_ Inst_U01
Ma praktyczną umiejętność algorytmizacji prostego zadania i kodowania w języku C/C++
Weryfikacja: Sprawdzian 1, Sprawdzian 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ZAP1z_ Inst_K01
Ma nawyk ustawicznego kształcenia się i wyszukiwania nowych informacji
Weryfikacja: Sprawdzian 1, Sprawdzian 2, Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01