Nazwa przedmiotu:
Elektronika i technika mikroprocersorowa III
Koordynator przedmiotu:
doc.dr inż. Michał Gwiazdowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ETM3z
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich (33h): a) Laboratorium: 28h, b) Konsultacje: 5h, 2) Liczba godzin pracy własnej studenta (42h): a) Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 14h, b) Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych: 14h, c) Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 14h, RAZEM 75h (3 ECTS).
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich (28h): a)Laboratorium: 28h,
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 punktu ECTS - 42h w tym: a) Laboratorium: 28h, b) Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych: 14h,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium420h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy teorii obwodów, pomiar wielkości elektrycznych. Znajomość przedmiotów Elektronika I oraz Elektronika II
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Zrozumienie zasad budowy i działania elektronicznych układów i urządzeń analogowych i cyfrowych. Umiejętność posługiwania się symulatorem komputerowym i modelowania elementów oraz prostych układów elektronicznych
Treści kształcenia:
Symulator komputerowy elektronicznych układów analogowych PSPICE: zasady działania, charakterystyki diod i tranzystorów. Symulator PSPICE 2: wzmacniacze analogowe i filtry aktywne. Symulator PSPICE 3: generatory Przetworniki CA i AC: zasady działania, właściwości, przykłady wykorzystania Elektroniczne układy logiczne, układy programowalne FPGA Zasady działania mikroprocesora, praca w cyklach maszynowych i instrukcyjnych, programowanie w języku asemblera Przerwania w systemie mikroprocesorowym; współpraca mikroprocesora z układami wejścia/wyjścia, interfejs równoległy i szeregowy Mikrosterownik; podstawy działania i programowania mikrosterownika, edycja programu, kompilacja, ładowanie i testowanie działania
Metody oceny:
kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
nie
Literatura:
A.Filipkowski „Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe” PWN 2003 Pr.zbior. p.r. A. Filipkowskiego „Elementy i układy elektroniczne” WPW 2002 P.Horowitz; W.Hill „Sztuka elektroniki” cz. I i cz. II WKŁ 2004 W.Wawrzyński „Podstawy współczesnej elektroniki” WPW 2003 J.Watson „Elektronika – wiedzieć więcej” WKŁ 2005 P.Górecki „Układy cyfrowe” BTC 2004 P.Górecki „Wzmacniacze operacyjne” BTC 2004 J.M. Sibigtroth „Zrozumieć małe mikrokontrolery” BTC 2006 Ryszard Pełka „Mikrokontrolery, architektura, programowanie, zastosowania.” WKŁ P.Górecki „Mikrokontrolery dla początkujących” BTC 2006 Z. Zachara, K. Wojtuszkiewicz „PSPICE Przykłady praktyczne” MIKOM 2002 A. Dobrowolski „Pod maską SPICE’a. Metody i algorytmy analizy układów elektronicznych"
Witryna www przedmiotu:
http://zemip.mchtr.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ETM3z_ Inst_W01
Zna i rozumie zasadę działania i sposoby wykorzystania programu symulacji komputerowej do badania projektowanych układów elektronicznych analogowych
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04
Efekt ETM3z_ Inst_W02
Zna i rozumie zasady działania i wykorzystania mikroprocesorów, podstaw programowania mikroprocesorów i zasad współpracy z urządzeniami wejścia/wyjścia
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ETM3z_ Inst_U01
Potrafi posłużyć się symulatorem komputerowym do zaprojektowania i optymalizacji układu elektronicznego
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16
Efekt ETM3z_ Inst_U02
Potrafi wykorzystać mikroprocesor do przesyłania sygnałów przez interfejs równoległy i szeregowy oraz napisać program w języku asemblera
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ETM3z_ Inst_K01
Rozumie potrzebę smokształcenia, zna metody samokształcenia i umie pracować w grupie
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K02, T1A_K07, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06