Nazwa przedmiotu:
Sterowanie procesów ciągłych
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Damian Suski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka i Robotyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
SPC
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 37, w tym: a) wykład - 22h; b) ćwiczenia - 12h; c) konsultacje - 3h; 2) Praca własna studenta 90, w tym: a) przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych - 40h; b) studia literaturowe - 20h; c) przygotowanie do ćwiczeń 30h; Suma: 127 h (5 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 37, w tym: a) wykład - 22h; b) ćwiczenia - 12h; c) konsultacje - 3h;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0.5 pkt. ECTS – 12 godz., w tym: b) ćwiczenia - 12h;
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład330h
  • Ćwiczenia180h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Kursy Matematyka I st, Podstawy Automatyki, Wstęp do technik komputerowych
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności w zakresie analizy i syntezy obiektów i układów sterowania.
Treści kształcenia:
Formułowanie modelu obiektu regulacji w postaci równań różniczkowych. Identyfikacja zmiennych stanu i konwersja modelu obiektu do postaci równań stanu. Wyznaczanie charakterystyk statycznych i punktów pracy układu. Linearyzacja równań stanu układu w zadanym punkcie pracy. Wyznaczanie transmitancji na podstawie równań zlinearyzowanych. Implementacja modeli nieliniowych i zlinearyzowanych w środowisku symulacyjnym oraz porównanie ich własności. Synteza układów regulacji jednoobwodowej dla modeli nieliniowych i zlinearyzowanych oraz ich porównanie. Algorytmy regulacji P, PI i PID oraz ich podstawowe własności. Dobór nastaw regulatora PID. Punkt równowagi układu nieliniowego. Stabilność punktu równowagi w sensie Lapunowa. Pierwsza i druga metoda Lapunowa badania stabilności punktów równowagi układu. Badanie stabilności układów liniowych. Synteza układu regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu układu. Obserwator stanu. Regulator LQ
Metody oceny:
Ocena jest wystawiana na podstawie dwóch kolokwiów i bieżącej aktywności studentów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Holejko D., Kościelny W.: Automatyka procesów ciągłych. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012; Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WNT, Warszawa 2005; - Kaczorek T.: Teoria sterowania. PWN, Warszawa, tom I - 1977, tom II - 1981; - Żelazny M.: Podstawy automatyki. PWN, Warszawa 1976
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt SPC_Inst_W01
Zna matematyczną teorię układów regulacji jednoobwodowej
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt SPC_Inst_W02
Zna matematyczną teorię stabilności układów nieliniowych i liniowych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt SPC_Inst_W03
Zna matematyczną teorię układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt SPC_Inst_U01
Potrafi zaprojektować układ regulacji jednoobwodowej i ocenić jakość jego działania
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt SPC_Inst_U02
Potrafi zbadać stabilność układów nieliniowych i liniowych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14
Efekt SPC_Inst_U03
Potrafi zaprojektować układ regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt SPC_Inst_K01
Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych
Weryfikacja: Ocena bieżąca pracy studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K07