- Nazwa przedmiotu:
- HES 1 Planowanie przedsięwzięć biznesowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Orechwo
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- HES1m
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich 30h, w tym:
a) wykład - 30h
b) konsultacje - 2h
2) Praca własna studenta 20h, w tym
a) przygotowanie eseju - 10h
b) studium literaturowe - 10h
Razem: 52 (2 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,25 pkt. ECTS - liczba godzin bezpośrednich: 32 godz., w tym:
a) wykład - 30h
b) konsultacje - 2h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ogólna wiedza o gospodarce.
- Limit liczby studentów:
- 130
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z teorią i praktyką zakładania i prowadzenia przedsiębiorstwa w Polsce.
- Treści kształcenia:
- 1. Wybrane zagadnienia gospodarki rynkowej (wpływ inflacji i bezrobocia na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, funkcjonowanie rynku, współczynniki elastyczności popytu)
2. Przedsiębiorstwo (definicja, zadania, cele, podział przedsiębiorstw), innowacyjność przedsiębiorstw we współczesnym świecie, główne formy organizacyjne przedsiębiorstw, koszt wejścia na rynek
3. Metody pozyskiwania kapitału przez przedsiębiorstwo, koszt kapitału, rodzaje kapitału, instrumenty finansowe
4. Formy opodatkowania działalności gospodarczej, podatek VAT w działalności gospodarczej
5. Zakładanie własnej firmy, przygotowanie do podjęcia działalności gospodarczej, pomysł na własny biznes, ryzyko zakładania firmy, dobór formy organizacyjno-prawnej, źródła informacji i doradztwo, plan działania firmy (biznesplan), analiza rynku, plan marketingowy, plan techniczno-organizacyjny, plan finansowy, prezentacja koncepcji biznesowej
- Metody oceny:
- Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen z dwóch kolokwiów przeprowadzonych odpowiednio : pierwsze - w połowie semestru, drugie - na koniec semestru.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, W-wa 2007
J. Tuczko, Zrozumieć finanse firmy, Difin, W-wa 2005
W. Markowski, ABC SMALL BUSINESS’U, Marcus s.c., Łódź 2010
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt HES1_IIst_W01
- Rozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09, T2A_W11
- Efekt HES1_IIst_W02
- Wykorzystanie teorii do oceny racjonalności decyzji gospodarczych i interpretowania problemów praktyki gospodarczej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W09, T2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt HES1_IIst_U01
- Student potrafi wykorzystać poznane teorie w praktycznych przedsięwzięciach biznesowych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U06, T2A_U05
- Efekt HES1_IIst_U02
- Student potrafi zaprezentować własną koncepcję biznesową.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U06, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt HES1_IIst_K01
- Ma świadomość pozyskanej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K06