Nazwa przedmiotu:
HES 2 Planowanie przedsięwzięć biznesowych
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Orechwo
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 30, w tym: a) wykład - 30 2) Praca własna studenta , w tym a) przygotowanie do zaliczenia- 2 suma: 32 (1 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1) Liczba godzin bezpośrednich 30, w tym: a) wykład - 30 suma: 30 (1 ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
O charakterze praktycznym: a) przygotowanie do zaliczenia- 2 b) dyskusja praktyczna 3 suma: 5 (0,2 ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza o gospodarce.
Limit liczby studentów:
130
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z teorią i praktyką zakładania i prowadzenia przedsiębiorstwa w Polsce.
Treści kształcenia:
1. Wybrane zagadnienia gospodarki rynkowej (wpływ inflacji i bezrobocia na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, funkcjonowanie rynku, współczynniki elastyczności popytu) 2. Przedsiębiorstwo (definicja, zadania, cele, podział przedsiębiorstw), innowacyjność przedsiębiorstw we współczesnym świecie, główne formy organizacyjne przedsiębiorstw, koszt wejścia na rynek 3. Metody pozyskiwania kapitału przez przedsiębiorstwo, koszt kapitału, rodzaje kapitału, instrumenty finansowe 4. Formy opodatkowania działalności gospodarczej, podatek VAT w działalności gospodarczej 5. Zakładanie własnej firmy, przygotowanie do podjęcia działalności gospodarczej, pomysł na własny biznes, ryzyko zakładania firmy, dobór formy organizacyjno-prawnej, źródła informacji i doradztwo, plan działania firmy (biznesplan), analiza rynku, plan marketingowy, plan techniczno-organizacyjny, plan finansowy, prezentacja koncepcji biznesowej
Metody oceny:
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen z dwóch kolokwiów przeprowadzonych odpowiednio : pierwsze - w połowie semestru, drugie - na koniec semestru.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, W-wa 2007 2. J. Tuczko, Zrozumieć finanse firmy, Difin, W-wa 2005 3. W. Markowski, ABC SMALL BUSINESS’U, Marcus s.c., Łódź 2010
Witryna www przedmiotu:
http://www.mchtr.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt HES2_W01
Rozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W09, T2A_W11
Efekt HES2_W02
Wykorzystanie teorii do oceny racjonalności decyzji gospodarczych i interpretowania problemów praktyki gospodarczej.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W09, T2A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt HES2_U01
Student potrafi wykorzystać poznane teorie w praktycznych przedsięwzięciach biznesowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U05
Efekt HES2_U02
Student potrafi zaprezentować własną koncepcję biznesową.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt HES2_K01
Ma świadomość pozyskanej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06