Nazwa przedmiotu:
Audity jakości
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Elżbieta Krodkiewska-Skoczylas
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
AUJ
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich 34, w tym: a) wykład - 15 b) ćwiczenia - 12 c) projektowanie - 3 d) konsultacje - 2 e) egzamin - 2 2) Praca własna studenta 41, w tym: a) przygotowanie do egzaminu- 15 b) przygotowanie do ćwiczeń - 15 c) zapoznanie z literaturą 11 h suma: 75 h (3 ECTS)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1) Liczba godzin bezpośrednich 34, w tym: a) wykład - 15 b) ćwiczenia - 12 c) projektowanie - 3 d) konsultacje - 2 e) egzamin - 2 suma: 34 (1,5 ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
O charakterze praktycznym: a)ćwiczenia 12 b) projektowanie 3 c) konsultacje 2 d) przygotowanie do ćwiczeń 15 suma: 32 (1,5 ECTS)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład225h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium180h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość wymagań normy PN EN ISO 9001:2008 w odniesieniu do systemu zarządzania jakością w organizacji oraz normy PN EN ISO/IEC 17025:2005 w odniesieniu do systemu zarządzania laboratorium
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności planowania, wykonywania i dokumentowania wyników auditów systemu zarządzania jakością w organizacji oraz w laboratorium
Treści kształcenia:
Istota auditu. Rodzaje auditów. Cele auditu. Kryteria auditu. Terminy i definicje podstawowe w procesie auditu Formułowanie kryteriów auditu. Dokumenty odniesienia w procesie auditu. Normy systemu zarządzania jako kryteria auditu. Podstawowe wymagania norm PN EN ISO 9001:2001 oraz PN EN ISO/IEC 17025:2005 i ocena ich spełnienia w wyniku auditu. Przykłady wyników oceny. Uprawnienia do zarządzania programem auditów. Cele i zakres programu auditów. Procedury programu auditów Wdrożenie programu auditów. Monitorowanie i przegląd programu auditów. Cykl Deminga podstawą zarządzania programem auditów. Przebieg procesu auditu. Inicjowanie auditu. Przegląd dokumentów. Przygotowanie działań auditowych. Planowanie auditu. Przygotowanie dokumentów roboczych. Przeprowadzenie działań auditowych. Ustalenia z auditu. Wnioski z auditu. Dokumentowanie wyników auditu. Zakończenie auditu. Spotkanie zamykające. Działania poauditowe. Cechy osobowości. Wiedza i umiejętności. Wykształcenie, doświadczenie w pracy, szkolenie dla auditorów, doświadczenie w auditowaniu. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Określenie auditów, które będą realizowane w wybranej organizacji w danym okresie. Sporządzenie harmonogramu realizacji tych auditów. Zaplanowanie auditu wybranego z opracowanego wcześniej programu. Opracowanie planu tego auditu. Sformułowanie celu i kryteriów planowanego auditu. Przegląd dokumentacji stanowiącej kryteria zaplanowanego auditu. Ocena zgodności dokumentacji z wymaganiami normy odniesienia. Sformułowanie ustaleń z oceny. Przygotowanie zapisów potrzebnych w procesie auditu. Opracowanie listy pytań kontrolnych zaplanowanego auditu.. Przeprowadzenie symulacji auditu przy wykorzystaniu wcześniej opracowanej Listy pytań kontrolnych oraz wyników oceny dokumentacji, Sformułowanie ustaleń z przeprowadzonego auditu. Sformułowanie niezgodności i spostrzeżeń. Opracowanie wniosków z auditu
Metody oceny:
Egzamin ustny, ocena aktywności i poprawność wykonania ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
PN-EN ISO 17025: 2012 Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego PN-EN ISO 9001: 2008. Systemy zarządzania jakością. Wymagania PN-EN ISO/IEC 17025: 2005 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. Zarządzanie jakością, bezpieczeństwem i środowiskowe. Informator (wykaz literatury). Dostępne na stronie internetowej Klubu POLSKIE FORUM ISO 9000 - http://www.pfiso9000.pl
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt AUJ_W01
Ma wiedze o przebiegu auditu, zasadach planowania, wykonywania i dokumentowania wyników auditów systemu zarządzania jakością w organizacji oraz w laboratorium
Weryfikacja: Egzamin ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt AUJ_U01
Umie zaplanować i przeprowadzić audit, przygotować zapisy i pytania,
Weryfikacja: Ocena symulacji auditu na podstawie listy pytań kontrolnych i odpowiedzi oraz wyników oceny dokumentacji, sformułowania ustaleń z przeprowadzonego auditu, przedstawienia niezgodności i spostrzeżeń oraz wniosków z auditu.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt AUK_K01
Jest świadomy aspektów związanych z pracą z ludźmi, konieczniejszą doskonalenie kompetencji auditorów i szerokiego kontekstu procesu auditowania
Weryfikacja: Ocena aktywności i postaw w czasie zajęć warsztatowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05