Nazwa przedmiotu:
Urządzenia Multimedialne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Ksawery Szykiedans, mgr inż. Błażej Kabziński, mgr inż. Roman Barczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
UMD
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich - 47 godz. w tym: • wykład 15 godz, • udział w laboratoriach 30 godz., • konsultacje – 2 godz. 2) Praca własna - 40 godz. • przygotowanie do sprawdzianów z wykładu: 10 godz. • przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz. • opracowanie raportów z ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz. RAZEM = 87 godz. -3 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – liczba godzin bezpośrednich - 47 godz. w tym: • wykład 15 godz, • udział w laboratoriach 30 godz., • konsultacje – 2 godz
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu ECTS – liczba godzin - 62 godz. w tym: • przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz. • opracowanie raportów z ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz. • udział w laboratoriach 30 godz., • konsultacje – 2 godz
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw konstrukcji urządzeń precyzyjnych, elektroniki i optyki, mechaniki urządzeń precyzyjnych
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z budową i działaniem zespołów urządzeń multimedialnych, ich parametrami techniczno-eksploatacyjnymi oraz metodyką projektowania takich urządzeń
Treści kształcenia:
Wykład: Wprowadzenie do przedmiotu Regulamin przedmiotu, formy zaliczenia. Omówienie treści przedmiotu, metodyka realizacji wykładu (każde z omawianych na wykładzie urządzeń będzie omówione pod kątem budowy, działania, parametrów, testowania, kierunków rozwoju). Ogólne cechy urządzeń multimedialnych, grupy urządzeń, zagadnienie zgodności elektromagnetycznej. Skanery do materiałów transparentnych i refleksyjnych. Urządzenia identyfikacji biometrycznej. Urządzenia do rejestracji obrazu dynamicznego Cyfrowe kamery wideo – rozwiązania amatorskie i profesjonalne. Kamery CCTV i specjalne (internetowe, miniaturowe itd.). Stosowane przetworniki. Nośniki. Urządzenia zapisu i odczytu na nośnikach magnetycznych Magnetofony i magnetowidy analogowe i cyfrowe - studyjne i powszechnego użytku. Urządzenia do archiwizacji danych. Stosowane nośniki Dyski twarde; rozwój zespołów, rozwiązania w technologii nano. Projekcja obrazu statycznego i dynamicznego. Monitory LCD/CRT/plazmowe/HDTV/SEM/OLED. Projektory DLP, LCD. Systemy opisu barwy, Metody druku cyfrowego w urządzeniach biurowych. Podstawy analizy barwy: metody opisu barwy, system zarządzania barwą CMS, elementy oceny jakości wydruku, normalizacja parametrów IQ. Drukarki laserowe (cztero i jednoprzebiegowe), drukarki natryskowe (także stałoatramentowe), drukarki termiczne, drukarki fotograficzne, zróżnicowanie barwników stosowanych w drukarkach, cechy papierów Zarządzanie profilami barwnymi: Profil barwny urządzenia. Zarządzenie profilami. Wyznaczanie wspólnych profili barwnych dla skanera, drukarki, monitora i rzutnika. Kalibracja urządzeń Laboratoria Skanery Profil barwny skanera. Wpływ budowy i typu przetwornika na jakość otrzymanego skanu. Pomiar szumów własnych skanera. Drukarki laserowe Budowa, działanie, eksploatacja drukarek laserowych, ocena jakości wydruku Drukarki termiczne Budowa, działanie, eksploatacja drukarek termicznych, ocena jakości wydruku Drukarek atramentowych Budowa, działanie, eksploatacja drukarek laserowych, ocena jakości wydruku Badanie monitorów Badanie porównawcze i kalibracja monitorów LCD i CRT Badanie kąta widzenia matrycy LCD Badanie jakości druków dla niewidomych Badanie jakości odbitek typu proof
Metody oceny:
Wykład – 2 sprawdziany. Ćwiczenia laboratoryjne – w ramach zajęć zespoły studenckie wykonują kolejne zadania laboratoryjne, Sprawozdania w postaci raportu z realizacji prac są przedstawiane prowadzącym ćwiczenia na kolejnych zajęciach laboratoryjnych lub w innym ustalonym z prowadzącym laboratoria terminie. W ramach oceny za dane laboratorium oceniane jest prawidłowość metodologiczna i merytoryczna prowadzenia prac do 2 pkt., raport końcowy (umiejętność sformułowania problemu, przedstawienie sposobu rozwiązania i sformułowanie wniosków) do 3 pkt. Ocena z wykładu stanowi 40% udziału w ocenie końcowej.
Egzamin:
nie
Literatura:
Buczyński L. „Komputerowe Urządzenia peryferyjne” Annopol, 2003 Buczyński L. ”Skanery i skanowanie” MIKOM, 2005 Bushan B.: “Tribology and Mechanics of Magnetic Storage Devices” Springer Verlag. New York, 1996 Inglis A.F., Luther A.C. “Video Engineering” McGraw-Hill New York, 1996 Jedliński J. “Focusing actuator in CD drive – evaluation of transfer function parameters” 5th Polish-German Mechatronic Workshop 2005 “Trends in Mechatronics” Proceedings. Ed.: A.Pochanke, M.Bodnicki, J.Wierciak. p.82-86. Kipphan H. „Handbook of print media“ Springer Verlag Heidelberg, 2002 Lindner P. Tuma T., Myska M. „Wielka księga fotografii cyfrowej” MIKOM, 2004 Mallinson J.C.: “Foundations of Magnetic Recording” Academic Press, Inc., 1987 Marchant A.B. “Optical recording. Technical Overview” Addison-Wesley Publishing Company, 1990 Mee, D. “Magnetic Recording”. Vol.III Urbański B. „Magnetofony i gramofony cyfrowe”. WKiŁ Warszawa, 1989 Urbański B.: “Magnetowid”. WNT. Wyd. II Warszawa, 1995 Watkinson J. “Coding for Digital Recording” Focal Press. London&Boston, 1990 Baza patentowa USA – www.uspto.gov, informacje internetowe ze stron producentów sprzętu
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt UMD_W01
Absolwent zna i rozumie budowę i działanie zespołów urządzeń multimedialnych
Weryfikacja: Sprawdzian w czasie wykładu, sprawozdania z zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12, K_W17, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt UMD_U01
Absolwent potrafi przeprowadzić badanie parametrów funkcjonalnych sprzętu multimedialnego, potrafi przeanalizować otrzymane wyniki i przedstawić je w syntetycznej formie.
Weryfikacja: Sprawozdania z zadań laboratoryjnych, ocena przebiegu pracy w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U11, K_U16, K_U22, K_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U07, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt UMD_K01
Absolwent potrafi pracować w zespole nad rozwiązaniem postawionego zadania
Weryfikacja: Sprawozdania z zadań laboratoryjnych, ocena przebiegu pracy w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05