Nazwa przedmiotu:
Elektronika 2
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. Michał Gwiazdowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ETRII
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich: 64 godz., w tym: • wykład 30 godz. • laboratorium 30 godz. • konsultacje – 2 godz. • egzamin – 2 godz. 2) Praca własna studenta – 50 godz., w tym: • korzystanie z literatury 10 godz. • przygotowanie do egzaminu 10 godz. • przygotowanie do laboratorium 15 godz. • opracowanie wyników badań 15 godz. Razem 114 godz = 4 Ects
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 punktu - liczba godzin bezpośrednich: 64 godz., w tym: • wykład 30 godz. • laboratorium 30 godz. • konsultacje – 2 godz. • egzamin – 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu - liczba godzin bezpośrednich: 62 godz., w tym: • laboratorium 30 godz, • przygotowanie do laboratorium 15 godz. • opracowanie wyników badań 15 godz. • konsultacje – 2 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy teorii obwodów, pomiar wielkości elektrycznych. Znajomość materiału przedmiotu Elektronika I.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Poznanie sposobów realizacji podstawowych elektronicznych układów cyfrowych, ich działania, charakterystycznych właściwości i parametrów. Znajomość sposobów wykorzystania układów cyfrowych (bramek, pamięci, przetworników AC/CA, procesorów); sposobów ich łączenia ze sobą w bardziej skomplikowane systemy. Praktyczne badanie w laboratorium podstawowych elementów elektronicznych i układów elektronicznych analogowych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD 1. Przełączanie tranzystora bipolarnego i unipolarnego, opóźnienia, szybkość działania. 2. Systemy liczbowe i kody, konwersja pomiędzy systemami. Zasadnicze twierdzenia algebry Boole’a. 3. Pojęcie bramki logicznej. Rodzaje funkcji realizowanych za pomocą bramek. Realizacje układowe podstawowych typów bramek logicznych w różnych technologiach. Podstawowe parametry elektryczne: napięcie zasilania, poziomy napięć logicznych, charakterystyki prądowo-napięciowe, margines zakłóceń. 4. Cyfrowe układy kombinacyjne: kodery, dekodery, transkodery, selektory, przełączniki i układy arytmetyczne, przykłady zastosowania. 5. Cyfrowe układy sekwencyjne: przerzutniki, rejestry, liczniki, realizacje układowe, zastosowania. 6. Pamięci półprzewodnikowe RAM statyczne i dynamiczne, ROM, EPROM, EEPROM, FLASH. 7. Układy logiki programowalnej: budowa, parametry, zasada działania elektronicznych układów PLA i FPGA. Programowanie, języki. 8. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe i cyfrowo – analogowe. Zasady przetwarzania. Parametry przetworników. Podstawowe algorytmy przetwarzania cyfrowo-analogowego i analogowo-cyfrowego: z porównaniem kompensacyjno-wagowym, z przetwarzaniem-pośrednim, z podwójnym całkowaniem, sigma-delta. 9. Mikroprocesor: Typowa architektura: ALU, rejestry, pamięć, wejścia-wyjścia, układ sterowania, magistrale. Zasada działania: cykle pracy, czytanie i wykonywanie programu. 10. System mikroprocesorowy Typowa architektura. Pamięć w systemie: rodzaje, adresowanie, instrukcje. Układy programowanych liczników. Sterownik przerwań, zasady obsługi, priorytety. Komunikacja w systemie: rodzaje transmisji (szeregowa, równoległa, synchroniczna i asynchroniczna). Układy wspomagające przesyłanie informacji (wejścia-wyjścia), adresowanie, dekodowanie adresu. Przykładowy interfejs komunikacji szeregowej. LABORTORIUM 1. Komputerowa symulacja badania prostych elementów elektronicznych 2. Badanie diody: prostowniczej, impulsowej, Zenera 3. proste elementy elektroniczne: termistor, tyrystor, fotorezystor 4. Wzmacniacze napięciowe prądu zmiennego i stałego 5. Wzmacniacze operacyjne, podstawowe układy pracy 6. Układy przekształcające: ograniczniki, aproksymujące, całkujące i różniczkujące 7. Prostowniki i stabilizatory: samodzielne montowanie układów i ich badania 8. Układy logiczne: klucz tranzystorowy i podstawowe bramki TTL
Metody oceny:
egzamin; kollokwium i sprawdziany podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Egzamin:
tak
Literatura:
A.Filipkowski „Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe” PWN 2003 Pr.zbior. p.r. A. Filipkowskiego „Elementy i układy elektroniczne” WPW 2002 P.Horowitz; W.Hill „Sztuka elektroniki” cz. I i cz. II WKŁ 2004 W.Wawrzyński „Podstawy współczesnej elektroniki” WPW 2003 J.Watson „Elektronika – wiedzieć więcej” WKŁ 2005 P.Górecki „Układy cyfrowe” BTC 2004 P.Górecki „Wzmacniacze operacyjne” BTC 2004
Witryna www przedmiotu:
http://zemip.mchtr.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ETRII_W01
Zna i rozumie budowę, działanie i właściwości elementów elektronicznych
Weryfikacja: Egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04
Efekt ETRII_W02
Zna schematy, zasady budowy i działania układów elektronicznych analogowych i cyfrowych do mikroprocesora włącznie
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ETRII_U01
Potrafi wytypować elementy elektroniczne właściwe do realizacji zadania technicznego
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U16
Efekt ETRII_U02
Potrafi zaproponować układy elektroniczne potrzebne do realizacjii zadania technicznego
Weryfikacja: egzamin; kollokwium i sprawdziany w laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U16
Efekt ETRII_U03
Potrafi samodzielnie zbudować prosty układ do badania właściwości elementów elektronicznych.
Weryfikacja: egzamin;
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16
Efekt ETRII_U04
Potrafi samodzielnie zbudować prosty układ do badania właściwości elementów elektronicznych. Umie przeprowadzić analizę wyników przeprowadzonych eksperymentów, w tym symulacyjnych, sformułować właściwe wnioski.
Weryfikacja: kolokwium i sprawdziany w laboratorium, ocena sprawozdań
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ETRII_S01
Rozumie potrzebę samokształcenie, zna metody samokształcenia i umie pracować w grupie.
Weryfikacja: egzamin; kolokwium i sprawdziany w laboratorium, sprawozdanie z laboratorium,
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05