- Nazwa przedmiotu:
- Inteligentne systemy transportowe
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, prof. nzw. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- SPECIK
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 18 godz., projekt 12 godz., 20 godz. praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady 18 godz., projekt 12 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 12 godz. = 0,6 ECTS:projekt.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt180h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość zagadnień wchodzących w zakres wykładów z przedmiotu „Inżynieria ruchu 1” oraz umiejętności uzyskane w ramach ćwiczeń projektowych z tego przedmiotu. Dotyczy to zwłaszcza metod sterowania ruchem oraz oceny warunków ruchu. Umiejętność korzystania z zaawansowanych programów komputerowych.
- Limit liczby studentów:
- 1 grupa 15-30 osobowa
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zaawansowanych metod i środków dynamicznego zarządzania ruchem z wykorzystaniem najnowszych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych.
Opanowanie umiejętności przeprowadzania analizy efektywności projektowanych rozwiązań.
- Treści kształcenia:
- Wykład:<ol><li>
Inteligentne Systemy Transportowe: definicje, klasyfikacja, cele i korzyści z ITS.
Obszary funkcjonalne ITS: Zarządzanie ruchem, Zarządzanie transportem publicznym, Elektroniczny pobór opłat, Usługi informacyjne dla podróżnych, Transport towarów i zarządzanie flotą, Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe, Zaawansowane systemy wspomagania kierowców pojazdów, Wsparcie w egzekwowaniu prawa, Zarządzanie danymi i telekomunikacja.
Przykłady zastosowań - przegląd, systematyka i charakterystyka.
Zarządzanie ruchem na autostradach: monitorowanie ruchu, wykrywanie zdarzeń, znaki VMS, sterowanie prędkością, dozowanie wjazdu.
Zaawansowane systemy zarządzania ruchem w miastach: obszarowe sterowanie ruchem, zarządzanie transportem publicznym, uprzywilejowanie w sygnalizacji świetlnej, informowanie kierowców.
Elektroniczny Pobór Opłat na drogach szybkiego ruchu, pobór opłat w miastach.
Standaryzacja techniczna – architektura systemów ITS, normalizacja w obszarze ITS, dyrektywy UE dotyczące ITS. Kierunki rozwoju ITS
Ćwiczenia projektowe:<br>
- Projektu koordynacji sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem priorytetów w ruchu dla tramwajów.
- Projekt systemu informowania kierowców o aktualnych czasach przejazdu.
- Metody oceny:
- · Zaliczenie ćwiczeń projektowych.<br>
· Kolokwium zaliczeniowe.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ Warszawa 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt SPECIKW1
- Zna rozwiązania ITS, w tym zaawansowane metody i środki dynamicznego zarządzania ruchem z wykorzystaniem najnowszych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych.
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_IK, K2_W15_IK, K2_W21_IK, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt SPECIKU1
- Posiada umiejętności przeprowadzania analizy efektywności projektowanych rozwiązań ITS przy pomocy zaawansowanych programów komputerowych.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U01, K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18