- Nazwa przedmiotu:
- Elementy konstrukcji sprzętu cyfrowego
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. inż. Tomasz Adamski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1030-IN000-ISP-0011
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 50 h; w tym
a) obecność na wykładach –30 h
b) obecność na ćwiczeniach-15 h
c) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 50 h, w tym
a) przygotowanie do wykładów – 10 h
b) przygotowanie do ćwiczeń (zadania domowe, miniprojekty) – 25 h
c) przygotowanie do kolokwiów, rozwiązywanie zadań – 15h
Razem 100 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach -15 h
3. konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 5h
Razem 50 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algebra liniowa z geometrią
- Limit liczby studentów:
- Ćwiczenia – 30 os. /grupa
- Cel przedmiotu:
- Poznanie szeroko pojętych podstaw techniki cyfrowej, techniki mi-kroprocesorowej i techniki systemów wbudowanych. Studenci po wykładzie powinni rozumieć jak działa mikroprocesor, mikrokontroler i system komputerowy ale również powinni umieć zaprojektować dowolny średnio złożony system cyfrowy.
- Treści kształcenia:
- Kody i kodowanie w systemach cyfrowych (z arytmetyką cyfrową, szyframi, kompresją i kodami korekcyjnymi włącznie),
Układy cyfrowe (algebra Boole’a, teoria automatów skończonych, układy logiczne - układy kombinacyjne i układy sekwencyjne, bloki funkcjonalne systemów cyfrowych (rejestry, sumatory, multipleksery, pamięci, układy mikroprogramowane itd.),
Układy elektroniczne techniki cyfrowej ( bramki, przerzutniki, kon-wertery A/D i D/A, układy S/H itd.),
Architektura komputerów (koncepcje ogólne, 8051, 8086, Pentium 4, Core 2 Duo, Core 2 Quadro), systemy równoległe, mikroprocesory i technika mikroprocesorowa, urządzenia peryferyjne i pamięci masowe,
Układy PLD, cyfrowe przetwarzanie sygnałów i mikroprocesory sy-gnałowe, development systems,
Narzędzia CAD w systemach cyfrowych, języki HDL,
Transmisja informacji w systemach cyfrowych, USB, sieci LAN,WLAN i WAN
- Metody oceny:
- Trzy kolokwia w semestrze (w sumie 60 punktów), dodatkowe zadania domowe (10 zadań lub miniprojektów – 40 punktów w sumie za zadania domowe), w sumie za przedmiot 100p maksimum, 50 punktów zalicza, przeliczenie punkty ocena jest liniowe tzn. 50-60= 3, itd. 90-100=5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. D.E.Knuth; Tha Art of Computer Programming Addison Wes-ley, 1997
2. W.Stallings; Computer Organisation and Architecture-Design for Performance; Prentice Hall 1996.
3. G. De Micheli; Synthesis and Optimisation of Digital Circuits; Mc Graw –Hill Inc. 1994.
4. B.Wilkinson; The Essence of Digital Design; Prentice Hall 2002. (są tłumaczenia polskie)
5. Katalogi firmy Intel, www.intel.com
- Witryna www przedmiotu:
- e.mini.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie architektury systemów mikroprocesorowych i mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W02
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki i układów logicznych potrzebną do zrozumienia techniki cyfrowej i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania, mini projekty
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07
- Efekt W03
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: ocena mini projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań sprzętowych i programowych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań domowych, miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U09, K_U17, K_U24, K_U25
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U11
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie konieczność ciągłego śledzenia zmian w do-kumentacji nowych mikroprocesorów i mikrokontrole-rów oraz zmian w standardach takich jak np. USB
Weryfikacja: Kolokwia, ocena miniprojektów, zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów cyfrowych
Weryfikacja: Ćwiczenia, ocena miniprojektów, zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt K03
- Potrafi samodzielnie wykonać projekt systemu wbudowanego
Weryfikacja: Kolokwia, ocena miniprojektów, zadań domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06