Nazwa przedmiotu:
Programowanie w środowisku graficznym
Koordynator przedmiotu:
Mgr inż. Karol Walędzik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-IN000-ISP-0024
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h 2. praca własna studenta – 55 h; w tym a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h, w tym - przygotowanie teoretyczne – 10 h - przygotowanie poprzez realizację zadań praktycznych – 20 h b) realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25 h Razem 115 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych poprzez realizację zadań praktycznych – 20 h 3. realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25 h Razem 75 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Programowanie 1 – strukturalne Programowanie 2 – obiektowe Programowanie 3 – zaawansowane
Limit liczby studentów:
Laboratoria (ćwiczenia komputerowe) – 15 os. / grupa
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technologiami tworzenia aplikacji wykorzystujących graficzny interfejs użytkownika systemów Ms Windows. Po ukończeniu kursu studenci powinni: - posiadać wiedzę na temat ogólnego schematu działania aplikacji wykorzystujących okienkowy interfejs użytkownika; - potrafić posłużyć się natywnym API systemu Microsoft Windows w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych; - potrafić posłużyć się biblioteką Windows.Forms platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows; - potrafić posłużyć się biblioteką Windows Presentation Foundation platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows.
Treści kształcenia:
Program wykładu: Windows API. Okna, komunikaty, czas, błędy. Struktury, mysz, kla-wiatura, wersje. GDI. Zasoby, okna dialogowe, kontrolki, skrolowanie Windows Forms: aplikacja, ustawienie, formularze, zdarzenia, okna dialogowe. GDI+. Kontenery, kontrolki, skrolowanie. Własne kontrolki, zasoby. Biblioteki DLL, schowek, rejestr, drukowanie. Pamięć, procesy i wątki, system plików. Multimedia Windows Shell, kompozycje. Windows Vista, Windows Mobile. Windows Presentation Foundation. Aplikacje wielojęzyczne, zasady tworzenia dobrego GUI Program laboratorium: Windows API i GDI – ćwiczenia, zad. 1. Windows Forms i GDI+ – ćwiczenia, zad. 2 i 3. Windows Presentation Foundation – ćwiczenia, zad. 4 i 5. Zadanie przekrojowe.
Metody oceny:
W toku semestru studenci mają możliwość realizacji 6 zadań, każdego składającego się z części laboratoryjnej wartej 8 punktów oraz domowej wartej 12 punktów. W ostatecznej punktacji uwzględniane jest 5 najwyżej punktowanych zadań. Skala ocen: 51-60: 3.0; 61-70: 3.5; 71-80: 4.0; 81-90: 4.5; 91-100: 5.0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Ch. Petzold, Programowanie Windows 2. A. Wiliams, Programowanie Windows 2000. Czarna księga 3. D. S. Platt, Microsoft .NET - podstawy 4. Ch. Petzold, Programowanie Microsoft Windows w języku C#
Witryna www przedmiotu:
e.mini.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma wiedzę ogólną oraz zna podstawowe techniki z zakresu tworzenia okienkowych graficznych interfejsów użyt-kownika na potrzeby komunikacji człowiek-komputer
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych dla systemów Ms Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt W03
Ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych i systemów operacyjnych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W04
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu wykorzystania funkcjonalności systemu opera-cyjnego Ms Windows
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Ms Windows na poziomie API
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U15
Efekt U02
Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer i projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U03
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: ocena zadań laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16