- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa 2
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Joanna Porter-Sobieraj, Mgr inż. Paweł Aszklar
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-INCAD-MSP-0015
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Grafika komputerowa 1, Algorytmy i struktury danych, Programowanie
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami grafiki komputerowej, w szczególności z zaawansowanymi zagadnieniami przetwarzania i wizualizacji trójwymiarowych scen na potrzeby rzeczywistości wirtualnej (m.in. gier, symulacji komputerowych, systemów CAD/CAM). W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów, dobierają metody wizualizacji do specyfiki problemu oraz implementują je z wykorzystaniem API bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych.
- Treści kształcenia:
- Wyświetlanie realistycznych scen trójwymiarowych: Modele oświetlenia lokalnego i globalnego. Cieniowanie modeli wielościanowych. Teksturowanie powierzchni. Cienie. Półprzezroczystość. Odbicia. Animacja i symulacja. Przetwarzanie geometrii: Triangulacja obciętych powierzchni krzywoliniowych. Triangulacja zbioru punktów. Metody optymalnego wyświetlania terenu i scen zamkniętych. Sprzętowe wspomaganie wyświetlania.
- Metody oceny:
- Student może maksymalnie otrzymać 110 punktów (80 pkt. za zadania laboratoryjne i 30 pkt. za egzamin). Zajęcia laboratoryjne składają się z zadań rozwiązywanych indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Studenci dostają również dodatkowe zadania do implementacji w ramach prac domowych. Egzamin obejmuje materiał przedstawiany na wykładzie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5,71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–110 – 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990.
2. Publikacje konferencji ACM SIGGRAPH.
3. M. Pharr, R. Fernando (eds), GPU Gems Series, Pearson Education, 2004-2007.
4. M. Deloura, D. Treglia (eds), Game Programming Gems Series, Charles River Media, 2000-2002.
5. G. Sellerts, R. S. Wright, N. Haemel, OpenGL Superbible, Waite Group Press, 1999.
6. F. D. Luna, Introduction to 3D Game Programming with DirectX 11, Wordware Publishing, Inc., 2012.
7. J. Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna zaawansowane algorytmy i struktury danych do realistycznego i efektywnego przetwarzania i wyświetlania trójwymiarowych scen
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_W03, CC_W05, CC_W11, CC_W13
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
- Efekt W2_02
- Zna technologie inżynierskie w zakresie grafiki komputerowej, architektury i programowania kart graficznych
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_W13
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U20
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wydajnym przetwarzaniem i wizualizacją scen 3D
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U01, CC_U04, CC_U05, CC_U06
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
- Efekt U2_03
- Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy wyświetlenia przy użyciu bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów na laboratorium i prac domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_U07, CC_U09, CC_U11, CC_U12, CC_U16, CC_U17
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K2_01
- Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy wyświetlenia przy użyciu bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów na laboratorium i prac domowych
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K2_02
- Potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym bezproblemową komunikację w zakresie grafiki komputerowej
Weryfikacja: egzamin, dyskusja przykładowych programów i wykonanych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
CC_K03, CC_K08
Powiązane efekty obszarowe:
,