Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa 3D
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Paweł Kotowski, Mgr inż. Paweł Aszklar
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-INMSI-MSP-0005
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Algorytmy i struktury danych, Grafika komputerowa 1
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami grafiki komputerowej, w szczególności z wybranymi zagadnieniami realistycznej wizualizacji trójwymiarowych scen. W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów oraz ich implementacje z wykorzystaniem API bibliotek graficznych.
Treści kształcenia:
Wykład: Modele oświetlenia, metoda śledzenia promieni, metody oświetlenia globalnego. Wyświetlanie modeli wielościanowych, eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych, teksturowanie powierzchni, cienie, obiekty półprzezroczyste i zwierciadlane. Wizualizacja złożonych scen, w tym danych wokselowych. Lokalizacja obliczeń, przetwarzanie danych z przestrzeni trójwymiarowej. Laboratorium: Wykonanie trzech zadań dot. zaawansowanej wizualizacji obiektów 3D z użyciem jednej z bibliotek graficznych (OpenGL, Direct3D, XNA, Managed DirectX)
Metody oceny:
Student może maksymalnie otrzymać 100 pkt. (60 pkt. za zadania laboratoryjne i 40 pkt. za kolokwium zaliczeniowe). Zajęcia laboratoryjne składają się z 3 indywidualnych zadań, ocenianych od 0 do 20 punktów. Ostatecznymi terminami oddania zadań są odpowiednio 5, 9 i 14 tydzień zajęć, zadania oddane po tych terminach nie podlegają ocenie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–100 – 5,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990. 2. M. Pharr, R. Fernando (eds), GPU Gems Series, Pearson Education, 2004-2007. 3. M. Deloura, D. Treglia (eds), Game Programming Gems Series, Charles River Media, 2000-2002. 4. G. Sellerts, R. S. Wright, N. Haemel, OpenGL Superbible, Waite Group Press, 1999. 5. F. D. Luna, Introduction to 3D Game Programming with DirectX 11, Wordware Publishing, Inc., 2012. 6. J. Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W2_01
Zna algorytmy, struktury danych i metody realistycznego wyświetlenia trójwymiarowych scen
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, dyskusja przykładów i wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_W11
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W2_02
Zna technologie inżynierskie w zakresie grafiki komputerowej, architektury i programowania kart graficznych
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, dyskusja przykładów i wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_W05
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U2_01
Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_U20
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2_02
Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wizualizacją 3D
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_U01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2_03
Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy wyświetlenia scen 3D przy użyciu jednego z API graficznych
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_U12
Powiązane efekty obszarowe: