- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa 3D
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Paweł Kotowski, Mgr inż. Paweł Aszklar
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-INMSI-MSP-0005
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algorytmy i struktury danych, Grafika komputerowa 1
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami grafiki komputerowej, w szczególności z wybranymi zagadnieniami realistycznej wizualizacji trójwymiarowych scen. W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów oraz ich implementacje z wykorzystaniem API bibliotek graficznych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Modele oświetlenia, metoda śledzenia promieni, metody oświetlenia globalnego. Wyświetlanie modeli wielościanowych, eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych, teksturowanie powierzchni, cienie, obiekty półprzezroczyste i zwierciadlane. Wizualizacja złożonych scen, w tym danych wokselowych. Lokalizacja obliczeń, przetwarzanie danych z przestrzeni trójwymiarowej.
Laboratorium:
Wykonanie trzech zadań dot. zaawansowanej wizualizacji obiektów 3D z użyciem jednej z bibliotek graficznych (OpenGL, Direct3D, XNA, Managed DirectX)
- Metody oceny:
- Student może maksymalnie otrzymać 100 pkt. (60 pkt. za zadania laboratoryjne i 40 pkt. za kolokwium zaliczeniowe). Zajęcia laboratoryjne składają się z 3 indywidualnych zadań, ocenianych od 0 do 20 punktów. Ostatecznymi terminami oddania zadań są odpowiednio 5, 9 i 14 tydzień zajęć, zadania oddane po tych terminach nie podlegają ocenie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0, 61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–100 – 5,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990.
2. M. Pharr, R. Fernando (eds), GPU Gems Series, Pearson Education, 2004-2007.
3. M. Deloura, D. Treglia (eds), Game Programming Gems Series, Charles River Media, 2000-2002.
4. G. Sellerts, R. S. Wright, N. Haemel, OpenGL Superbible, Waite Group Press, 1999.
5. F. D. Luna, Introduction to 3D Game Programming with DirectX 11, Wordware Publishing, Inc., 2012.
6. J. Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna algorytmy, struktury danych i metody realistycznego wyświetlenia trójwymiarowych scen
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, dyskusja przykładów i wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W11
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W2_02
- Zna technologie inżynierskie w zakresie grafiki komputerowej, architektury i programowania kart graficznych
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe, dyskusja przykładów i wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W05
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U20
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wizualizacją 3D
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_03
- Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy wyświetlenia scen 3D przy użyciu jednego z API graficznych
Weryfikacja: ocena wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U12
Powiązane efekty obszarowe: