- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie w LISP i Prolog
- Koordynator przedmiotu:
- Dr inż. Felicja Okulicka-Dłużewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-INMSI-MSP-0002
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Struktury danych, algorytmy na listach (wiadomości zawarte w przedmiocie „Algorytmy i struktury danych”), Logiki 1-go rzędu
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny programowania symbolicznego oraz programowania w logice oraz nabycie przez nich umiejętności teoretycznych i praktycznych z zakresu modelowania problemów w logice I-go rzędu. Po ukończeniu kursu studenci powinni znać podstawowy języków funkcyjnych (na przykładzie języka LISP) oraz języków do programowania w logice (na podstawie języka PROLOG) oraz posiadać umiejętność:
- zapisu wyrażeń symbolicznych w języku funkcyjnym
- programowania w języku Lisp wyrażeń symbolicznych
- programowania w języku Lisp dowolnego języka (modułu) do komunikacji z komputerem poprzez zastosowanie makr
- zapisu problemów logicznych przy pomocy klauzul
- programowania w prologu problemów logicznych, w tym rekurencji
- wnioskowania w Prologu przy użyciu baz danych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Języki programowania stosowane w Sztucznej Inteligencji:
Lisp (List Processing) - do obliczeń symbolicznych, struktury danych, predykaty, listy i funkcje na listach, formy warunkowe, iteracje, pętle, funkcje i makra, listy własności, funkcje wejścia/wyjścia.
Prolog (PROgramming in LOGic) - używany do programowania systemów eksperckich: dziedziny, struktura programu, logika w Prologu, mechanizm wnioskowania, metoda UDR (user defined repeat), metoda CAF (cut and fail), bazy danych w Prologu, systemy eksperckie
Projekt:
W ramach projektu student przygotowuje programy w Lispie (zawierające funkcje i makra) oraz w Prologu (predykaty, system ekspercki).
- Metody oceny:
- Ocena programów w Lispie i Prologu. Ocena z egzaminu. Ocena końcowa jest średnią ocen z zajęć projektowych i egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J.R. Anderson, A.T Corbett, B.J. Reiser. Essential LISP. Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusetts, 1987.
2. R. Wilensky, Common LISPcraft. W. W. Norton & Company, New York, New York, 1986.
3. R.W. Sebesta, Concepts of Programming Languages, Third Edition. Addison-Wesley Publishing Company, Menlo Park, California, 1996.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna języki Lisp, Prolog lub inne języki wykorzystywane w metodach sztucznej inteligencji
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena punktowa wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W13
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W2_02
- Zna podstawowe systemy logiczne stosowane w sztucznej inteligencji oraz podstawowe metody reprezentacji wiedzy w tych systemach
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena punktowa wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W09
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Potrafi stosować metody automatycznego wnioskowania i zasady rezolucji stworzyć model przeszukiwania heurystycznego dla grafów (OR, AND/OR)
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U05
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Dostrzega ograniczenia i słabe strony istniejących narzędzi informatycznych
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U17
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K2_01
- Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia oraz świadomość potrzeby samokształcenia w ramach procesu kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_K01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K2_02
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_K04
Powiązane efekty obszarowe: