Nazwa przedmiotu:
Programowanie w LISP i Prolog
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Felicja Okulicka-Dłużewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-INMSI-MSP-0002
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Struktury danych, algorytmy na listach (wiadomości zawarte w przedmiocie „Algorytmy i struktury danych”), Logiki 1-go rzędu
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny programowania symbolicznego oraz programowania w logice oraz nabycie przez nich umiejętności teoretycznych i praktycznych z zakresu modelowania problemów w logice I-go rzędu. Po ukończeniu kursu studenci powinni znać podstawowy języków funkcyjnych (na przykładzie języka LISP) oraz języków do programowania w logice (na podstawie języka PROLOG) oraz posiadać umiejętność: - zapisu wyrażeń symbolicznych w języku funkcyjnym - programowania w języku Lisp wyrażeń symbolicznych - programowania w języku Lisp dowolnego języka (modułu) do komunikacji z komputerem poprzez zastosowanie makr - zapisu problemów logicznych przy pomocy klauzul - programowania w prologu problemów logicznych, w tym rekurencji - wnioskowania w Prologu przy użyciu baz danych.
Treści kształcenia:
Wykład: Języki programowania stosowane w Sztucznej Inteligencji: Lisp (List Processing) - do obliczeń symbolicznych, struktury danych, predykaty, listy i funkcje na listach, formy warunkowe, iteracje, pętle, funkcje i makra, listy własności, funkcje wejścia/wyjścia. Prolog (PROgramming in LOGic) - używany do programowania systemów eksperckich: dziedziny, struktura programu, logika w Prologu, mechanizm wnioskowania, metoda UDR (user defined repeat), metoda CAF (cut and fail), bazy danych w Prologu, systemy eksperckie Projekt: W ramach projektu student przygotowuje programy w Lispie (zawierające funkcje i makra) oraz w Prologu (predykaty, system ekspercki).
Metody oceny:
Ocena programów w Lispie i Prologu. Ocena z egzaminu. Ocena końcowa jest średnią ocen z zajęć projektowych i egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J.R. Anderson, A.T Corbett, B.J. Reiser. Essential LISP. Addison-Wesley Publishing Company, Reading, Massachusetts, 1987. 2. R. Wilensky, Common LISPcraft. W. W. Norton & Company, New York, New York, 1986. 3. R.W. Sebesta, Concepts of Programming Languages, Third Edition. Addison-Wesley Publishing Company, Menlo Park, California, 1996.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W2_01
Zna języki Lisp, Prolog lub inne języki wykorzystywane w metodach sztucznej inteligencji
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena punktowa wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_W13
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W2_02
Zna podstawowe systemy logiczne stosowane w sztucznej inteligencji oraz podstawowe metody reprezentacji wiedzy w tych systemach
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena punktowa wykonanych projektów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_W09
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U2_01
Potrafi stosować metody automatycznego wnioskowania i zasady rezolucji stworzyć model przeszukiwania heurystycznego dla grafów (OR, AND/OR)
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_U05
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2_02
Dostrzega ograniczenia i słabe strony istniejących narzędzi informatycznych
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_U17
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K2_01
Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia oraz świadomość potrzeby samokształcenia w ramach procesu kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K2_02
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
Weryfikacja: ocena punktowa wykonanych programów
Powiązane efekty kierunkowe: SI_K04
Powiązane efekty obszarowe: