Nazwa przedmiotu:
Monitoring środowiska
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Małgorzata Loga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obowiązkowe
Kod przedmiotu:
.
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Chemia środowiska, biologia środowiska, podstawy meteorologii i hydrologii.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie z celami, zadaniami, organizacją i funkcjonowaniem Państwowego Monitoringu Środowiska. Poznanie podstaw prawnych i zasad współdziałania instytucji tworzącymi PMŚ. Uzyskanie umiejętność poszukiwania informacji dotyczących stanu jakości wszystkich komponentów środowiska oraz dotyczących presji. Uzyskanie umiejętności podejmowania decyzji co do działań gospodarczych zgodnie zasadami rozwoju zrównoważonego na podstawie informacji o presjach i wskaźników stanu jakości środowiska.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Historia i podstawy prawne funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska. Struktura organizacyjna PMŚ i struktura funkcjonalna realizowana w oparciu o model DPISR. Funkcjonowanie bloku jakości środowiska – monitoring hałasu, promieniowania jonizującego, pól elektromagnetycznych. Realizowane zadania, zasady tworzenia sieci, podstawowe metody pomiarowe, raporty o poziomie zanieczyszczeń. Funkcjonowanie bloku jakości środowiska-monitoring powietrza. Realizowane zadania, zasady tworzenia sieci, podstawowe metody pomiarowe, raporty o poziomie zanieczyszczeń. Funkcjonowanie bloku jakości środowiska obejmujące monitoring środowiska wodnego ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych zadań w związku z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej. Zasady interpretacja danych dotyczących elementów jakości stanu chemicznego, biologicznego i hydomorfologicznego . Ocena stanu wód Funkcjonowanie bloku jakości środowiska - zadania monitoringu przyrody ze szczególnym uwzględnieniem obszarów Natura 2000 i siecią stacji monitoringu zintegrowanego. Blok presje. Organizacja strumieni informacji gromadzonych w tym bloku tj. dotyczących odpadów, emisji do wód i powietrza. Blok oceny i prognozy. Struktura i organizacja systemu informatycznego PMŚ Program ćwiczeń audytoryjnych Bloki tematyczne (treści): Zapoznanie się ze specyfiką pracy i zapleczem laboratoryjnym Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie oraz jego delegatur. Wykonanie oceny stanu wód wybranej części wód powierzchniowych na podstawie elementów jakości stanu chemicznego, biologicznego i hydomorfologicznego . Konwencje międzynarodowe dotyczące powietrza atmosferycznego i zanieczyszczeń transgranicznych . Konwencje międzynarodowe dotyczące ochrony morza Bałtyckiego. Stacja „Pożary” w Granicy (na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego) jako przykład stacji monitoringu zintegrowanego. Program badawczy, wyniki pomiarów). Zapoznanie się z modelem MIKE SHE. Wykonanie projektu sieci i opracowanie programu monitoringu diagnostycznego i operacyjnego dla wybranej zlewni rzecznej w oparciu o wyniki jakości wody generowane przez model.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Zaliczenie pisemne. Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych: Obecność na ćwiczeniach oraz wykonanie pisemnego sprawozdania dotyczącego projektu sieci i opracowanie programu monitoringu diagnostycznego i operacyjnego.
Egzamin:
Literatura:
Program Państwowego Monitoringu Środowiska. Seria wydawnicza Biblioteki Monitoringu Środowiska obejmująca raporty dotyczące poszczególnych komponentów środowiska, raporty wojewódzkie i wskazówki metodyczne.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się