- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie środowiskiem
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Artur Badyda
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- przedmioty obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- .
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 Godziny kontaktowe: 32
obecność na wykładach: 16
obecność na zajęciach seminaryjnych:
obecność na ćwiczeniach audytoryjnych:
obecność na zajęciach projektowych: 16
obecność na zajęciach komputerowych:
obecność na zajęciach laboratoryjnych:
2 Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 15
3 Przygotowanie referatu/prezentacji: 10
4 Przygotowanie do kolokwium: 10
5 Opracowanie projektu: 20
6 Przygotowanie do ćwiczeń komputerowych
7 Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych
8 Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie
9 inne (proszę wpisać jakie)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest wykształcenie menedżerskiego podejścia do zagadnień związanych ze środowiskiem i jego ochroną, zwłaszcza w kontekście coraz bardziej zaostrzanych przepisów i ograniczeń związanych z gospodarowaniem zasobami środowiska. Słuchaczom zostaną przedstawione zagadnienia oceny skutków działalności człowieka w środowisku wraz z przedstawieniem koniecznych do wdrożenia działań w różnych horyzontach czasowych. Wiedza o dostępnych instrumentach służących realizacji zadań z zakresu zarządzania ochroną środowiska pozwoli przyszłym planistom, urzędnikom, przedsiębiorcom czy decydentom dobierać optymalne działania do bieżących potrzeb w zakresie ochrony środowiska przyrodniczego i społecznego.
Przedstawione zostaną również podstawowe informacje z zakresu procesów konsultacji społecznych, przede wszystkim w kontekście zarządzania w procesach rozwoju infrastruktury, ale także w zarządzaniu ochroną środowiska w jednostkach samorządu terytorialnego, czy przedsiębiorstwach. W kwestiach związanych z zarządzaniem w instytucjach i przedsiębiorstwach przemysłowych pomocna będzie wiedza o narzędziach takich jak system zarządzania środowiskowego opartego o normy z serii PN-EN ISO 14000 i Rozporządzenie EMAS.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
1 Ocena skutków działania człowieka w środowisku
2 Narzędzia zarządzania ochroną środowiska
3 Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska
4 Zarządzanie ochroną środowiska w procesach rozwoju – kwestie prawne i metody oceny wariantów
5 Zarządzanie ochroną środowiska w procesach rozwoju - kontekst społeczny i decyzja o wyborze wariantu
6 Zarządzanie środowiskowe w jednostkach administracji terenowej
7 Systemy Zarządzania Środowiskowego według norm z serii ISO 14000 i rozporządzenia EMAS
Program ćwiczeń projektowych:
1 Wprowadzenie, omówienie programu zajęć, przydział prac projektowych
2 Podstawy zarządzania, teoria organizacji, podsystemy w organizacji
3 System zarządzania ochroną środowiska w procesach inwestycyjnych
4 System zarządzania ochroną środowiska w jednostkach samorządu terytorialnego i w przedsiębiorstwach
5 Wykonanie pracy projektowej polegającej na analizie obecnej sytuacji w zakresie zarządzania ochroną środowiska w przedsiębiorstwie, jst lub w procesie inwestycyjnym i zaproponowaniu optymalnego systemu zarządzania ochroną środowiska dla tego podmiotu
6 Prezentacja wyników pracy
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu:
Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego
Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych
Pozytywna ocena z kolokwium
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Journal of Environmental Management, https://www.journals.elsevier.com/journal-of-environmental-management
2. Mary K. Theodore, Louis Theodore, Introduction to Environmental Management, 2009 by CRC Press, ISBN 9781420089080
3. Louis Theodore, R. Ryan Dupont, Terry E. Baxter, Environmental Management: Problems and Solutions, 1998 by CRC Press, ISBN 9781566703161
4. pod. red. Zygfryda Nowaka, Zarządzanie środowiskiem cz.I i cz.II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2001
5. pod. red. Bazylego Poskrobko, „Zarządzanie środowiskiem”, PWE, Warszawa 2007
6. Wojciech Pęski, „Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast”, Arkady, Warszawa 1999
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- 1. Posiada wiedzę w zakresie menedżerskiego podejścia do zagadnień związanych z ochroną środowiska, umiejąc ją wiązać z innymi zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska jako całości 2. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych problemów, w tym społecznych, związanych z rozwojem infrastruktury, prowadzeniem procesów ochrony środowiska w jednostkach administracji samorządowej oraz jednostkach przemysłowych 3. Posiada podstawową wiedzę w zakresie projektowania systemów zarządzania ochroną środowiska w przedsiębiorstwach lub jednostkach samorządu terytorialnego (najczęściej gminach)
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- 1. Posiada umiejętności korzystania z literatury przedmiotu oraz prawidłowego interpretowania pozyskanych informacji, potrafi powiązać skutki środowiskowe z określonymi aktywnościami i wpływem antropogenicznym 2. Posiada podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania sytuacjami konfliktowymi związanymi z aktywnościami człowieka, zwłaszcza w procesach rozwoju i modernizaji infrastruktury 3. Posiada umiejętności pozwalające na samodzielne zaplanowanie zakresu systemu ochrony środowiska dla jednostki samorządu terytorialnego lub podmiotu gospodarczego oraz w oparciu o posiadaną wiedzę oraz informacje literaturowe i zdobyte we własnym zakresie informacje z JST lub podmiotów gospodarczych zaproponować, w ramach pracy grupowej, sposób funkcjonowania takiego systemu
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- 1. Pracując zarówno samodzielnie, jak i w grupie, potrafi formułować opinie dotyczące funkcjonujących systemów ZOŚ, wskazując ich silne i słabe strony wraz z propozycjami modyfikacji zastanej sytuacji 2. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rozumie potrzebę prawidłowego zarządzania procesami ochrony środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego, potrafiąc przekazywać zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców, w tym także odbiorców nieposiadających przygotowania merytorycznego z zakresu ochrony środowiska
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: